Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vinyl --> CD


mackie

Rekommendera Poster

Har skummat lite i ett antal diskussioner men kommer nu med min basala fråga:

1. Hur gör man om en vinylskiva till CD?

Jag har en iMac DV 400, gissar att det kan vara bra att känna till.

2. Kan man använda den för att göra denna operation?

 

3. Vad behöver man för sladdar etc för att koppla ihop stereo med dator?

 

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så behöver du programmet CD-Spin Doctor som ingår i i brännarprogrammet Toast.

Sen måste du ha en microfoningång på din iMac, (om den har det vet jag inget om)

dessutom behöver du ett kabelkit som inköps på Clas Ohlson, 3,5 mm microfonkontakt i ena ändan och RCA-kontakter i andra....

Viktigt är att kolla om du har microfoningång på din iMac först alltså.....

Rätt bökigt att föra över vinyl till CD tyckte jag när jag höll på ett tag, måste ju sitta och lyssna av varje låt (w00t)

Sen är det viktigt att det är god kvalitet på vinylen......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Har inte så många vinyler men tänkte att det kan vara skönt att göra sig av med skivspelaren på stereon.

 

Jag har en 3,5 mm kontakt med RCA i andra änden som jag använt när jag kopplat samman datorn med stereon men då för att lyssna på musiken.

 

Är själv osäker på mikrofoningången, kan en möjlighet vara att använda ett ljudkort som kopplas in med USB?

 

Spin Doctor finns det med lightversionen av toast eller är det Titaniumvarianten? Vad blir det för ljudformat på filerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag använder en gammal 8500 för att spela in från radion och det fungerar utmärkt.

De flesta ljudprogram som soundedit peak duger utmärkt.

du skall anvanad 44.100 khz och 16 bitar och spara i aiff eller pc-formatet wav

ställ gärna in nivån manuelt presis som kasset decket.

sen är det bara att leta upp låtaran kopiera och spara varförsig.

dra spåren till toste bränn

 

ps gamla macar har utmärkta ljudkort inbygda ex 7300-9600 har rca in och ut

 

alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om din dator har ljudingång, men om den inte har det så bör du köpa t.ex. en USB-mojäng som Griffin Imic för att få en analog ljudingång. Den kan du även ställa in om den ska användas med mic-signal eller "vanlig" linje-signal.

 

Har du inte Toast kan du kan även använda ett program som Sound Studio {www.felttip.com}, 500:- shareware, för att (bl.a.?) spela in en okomprimerad AIFF-fil. Efter "uppstyckning" bränner du dessa aiff-filer med hjälp av Itunes till din cd. Vill du även spara de på datorn är det bara att göra mp3:or eller aac:or av dem i Itunes om du vill! Tänk på att du bör bränna cd:n från aiff-formatet innan mp3-/aac-komprimering om du inte vill slakta ljudet för mycket.

 

Sound Studio är, som sagt, shareware, men det går att använda i 14 dagar utan avgift. Och den räknar bara dagar då du verkligen har startat upp programmet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om din dator har ljudingång, men om den inte har det så bör du köpa t.ex. en USB-mojäng som Griffin Imic för att få en analog ljudingång. Den kan du även ställa in om den ska användas med mic-signal eller "vanlig" linje-signal.

 

Har du inte Toast kan du kan även använda ett program som Sound Studio {www.felttip.com}, 500:- shareware, för att (bl.a.?) spela in en okomprimerad AIFF-fil. Efter "uppstyckning" bränner du dessa aiff-filer med hjälp av Itunes till din cd. Vill du även spara de på datorn är det bara att göra mp3:or eller aac:or av dem i Itunes om du vill! Tänk på att du bör bränna cd:n från aiff-formatet innan mp3-/aac-komprimering om du inte vill slakta ljudet för mycket.

 

Sound Studio är, som sagt, shareware, men det går att använda i 14 dagar utan avgift. Och den räknar bara dagar då du verkligen har startat upp programmet.  :)

Köper du en Griffin iMic (eller PowerWave) så kan du istället använda deras programvara Final Vinyl i Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du kör 9:an eller tidigare så skaffa ProTools LE... bäst e ju å köra via en mixer, annars kan du behöva en ria (eller vad det heter) frstärkare... eller är det en "inbyggd" vinylspelare i din stereo?? i PT kan du ju höjja fixa till ljudet sen så det låter nice...

jag använde mitt vanliga ljudkort i pb... låter bra, bättre än förväntat! vet inte hur de äldre ljudkorten är dock...

sen är det bara å spela in så högt det går... skit in-skit ut...

höj på utrustningen utanför datorn så får du mindre brus... (alltså så högt som möjligt innan inspelning)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] ...bäst e ju å köra via en mixer, annars kan du behöva en ria (eller vad det heter) frstärkare... eller är det en "inbyggd" vinylspelare i din stereo?? i PT kan du ju höjja fixa till ljudet sen så det låter nice...

jag använde mitt vanliga ljudkort i pb... låter bra, bättre än förväntat! vet inte hur de äldre ljudkorten är dock...

sen är det bara å spela in så högt det går... skit in-skit ut...

höj på utrustningen utanför datorn så får du mindre brus...  (alltså så högt som möjligt innan inspelning)...

RIAA-steg finns vanligtvis inbyggt i den vanliga stereoförstärkaren som har "PHONO"-ingång. Just enbart för vinyl-pickup:en. Använd TAPE eller REC out för att få signal till datorn. Vill du kunna styra ut-signalstyrkan kan du istället använda ett eventuellt kassettdäcks REC/TAPE out och ställa däcket i REC/Pause (för ett vanligt två-huvudsdäck) och på så sätt styra du med REC-volymen på däcket. Har du tre-huvudsdäck så ställer du bara däcket i SOURCE istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara betona vikten av att använda ett RIAA steg eller DJ mixer innan man går in i sitt ljudkort. Ingångarna på ett vanligt ljudkort är line nivå vilket inte är detsamma som utgångarna från en skivspelare. Gå alltså via en RIAA förstärkare, DJ mixer eller hemma stärkare. Viktigt viktigt.

 

:huh:

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså om du kopplar in din vinylare via stereon som tidigare nämnts behövs troligen inget extra. Om du kopplar in Spelaren direkt, så behöver du ett s.k.RIAA förstärkare. (250.- och uppåt) som kompenserar ljudbilden dvs höjer basen bl.a. Spela gärna in i SpinDoctor eller liknande, men använd sedan Spark LE (0:-)för att redigera ljudet.Det är ju inte säkert att du gillar dina 60 70 80 90tals skivor som de låter.

Använder du ett ljudkort så har Spindoctor lite problem med dessa, men går du direkt in via datorns inbyggda så går Doktorn bra. Kan ha lite problem med at spela in för högt, går inte att sänka till under 0 dB (dist-nivå)

Behöver du ett Griffinkort så: XXXX(vete fasen...) men om du har en ljudingång (mik-ingång)på datorn så ska detta funka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela gärna in i SpinDoctor eller liknande, men använd sedan Spark LE (0:-)för att redigera ljudet.Det är ju inte säkert att du gillar dina 60 70 80 90tals skivor som de låter.

Spark LE = 0kr, men jag fick "error -36" av skiten... inte kul... nu förstörs mina aiff-filer med jämna mellanrum *jippi*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag fått ljudet från skivspelaren in i datorn, trodde jag att jag skulle kunna sänka signalstyrkan neråt digitalt (jag använder Sound Studio 2.1 och Griffin iMic och OS9.2), men ack det går tydligen bara att höja den...

Eller har jag missat något?

Om jag låter signalen passera kassettdäcket och samtidigt simulerar en inspelning på vanligt ljudband, kan jag sänka signalen innan den går vidare in i datorn. Måste det vara så omständligt?

Tacksam för hjälp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag fått ljudet från skivspelaren in i datorn, trodde jag att jag skulle kunna sänka signalstyrkan neråt digitalt (jag använder Sound Studio 2.1 och Griffin iMic och OS9.2), men ack det går tydligen bara att höja den...

Eller har jag missat något?

Om jag låter signalen passera kassettdäcket och samtidigt simulerar en inspelning på vanligt ljudband, kan jag sänka signalen innan den går vidare in i datorn. Måste det vara så omständligt?

Tacksam för hjälp..

Hur sjutton kan du få för hög signalstyrka? Använder du mic-ingången på kassettdäcket?

 

Jag föreslår att du kopplar skivspelaren direkt till iMic och använder Griifins programvara Final Vinyl istället.

Med den kan du anpassa signalstykan till rätt nivå.

 

Allra bäst är det förstås om du använder ett RIAA-steg, antingen fristående eller inbyggt i en förstäkare/Receiver. Det som även kallas phono-ingång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag fått ljudet från skivspelaren in i datorn, trodde jag att jag skulle kunna sänka signalstyrkan neråt digitalt (jag använder Sound Studio 2.1 och Griffin iMic och OS9.2), men ack det går tydligen bara att höja den...

Eller har jag missat något?

Om jag låter signalen passera kassettdäcket och samtidigt simulerar en inspelning på vanligt ljudband, kan jag sänka signalen innan den går vidare in i datorn. Måste det vara så omständligt?

Tacksam för hjälp..

Kolla så att du har ställt Imicens ljudingång i linjenivå. Det finns en liten svart strömställare mellan mic- och linjesignalstyrka. Jag har också haft problem med signalstyrkan när jag gjort som du och det bästa är att ta signalen via kassettdäcket innan Imicen för att kunna styra signalen lite noggrannare. Jag har inte provat det som Macus skriver med skivspelaren direktkopplad till (Imicen i ditt fall) datorn och sen Final Vinyl-programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

 

Ta ner programmet Spark ME. Det är ett fantastiskt bra ljuddprogram helt gratis. Där kan du spela in låtarna från vinylen och redigera mycket snabbare än i Spin Doctor.

 

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför imic, är den bättre än imacens ljudingång?

om man tar ljudet ur kassettdäcket med rec+pause, så är det lätt att justera höger/vänster signalerna..

 

/pelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att Imacen ifråga kanske inte har analog ljudingång och då måste man skaffa något USB-tillbehör i stil med Imic. Om Imacen enbart har mic-ingång så kräver den vanligtvis en annan signalnivå än en "vanlig" signalnivå som man får från stereons/kassettdäckets linje ut. Signalmässigt passar det alltså förmodligen inte. Därför har Imic en omkopplare för detta; linje/mic.

 

(Om sedan någon mjukvara kan ta hand om en linjesignal i Imacens eventuella inbyggda mic-kontakt vet jag inte. Det återstår att se om någon vet nåt om det...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså! jag använder min dotters imac dv för att spela in mina vinyl, via kassetdäcket med ok resultat.

skall säga att jag inte är någon "ljudofil" då den mesta musiken är från jamaica (vräng baselementen ut&in) eller sk. gubbrock. jag lyssnar inte på testskivor, som förbluffande nog extremt många verkar lyssna på ;-) har en svåger som ledigt tjackar in sig på hörlurar för 2000 spänn till sin dotter som lyssnar på sagor och sven-ingvars.

men, vem är jag att döma, som dreglar vilt efter en g5 för vadå? kolla e-post & surfa... :blink:

/pelle med iq=fiskmås

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...