Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mysko ip adresser


asson

Rekommendera Poster

En lustig sak med min router, är att helt plötsligt blir jag tilldelad en adress som börjar på 169.xxx. varför gör den det? Är det något man får leva med eller går det att fixa på något sätt? Jag har en Netgear WGT624. Op:t har ingen betydelse. Det kan vara på Macen, eller Pezen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

169-serien brukar användas vid s.k. självtilldelning, dvs när en enhet letar efter en DHCP-server men inte hittar någon. Då självtilldelas en adress i 169-nätet slumpvis, så att om det finns flera som väntar på en adress så ska det förhoppningsvis inte bli någon krock i alla fall.

 

Alltså, kolla att du har DHCP-server i gång i rutern. Kolla att du har kontakt (sladdar sitter i ordentligt). Pröva att begära ny tilldelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ska kolla det. Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min router DL-604 blev "kapad" den 16 mars. Jag kunde komma in på de flesta websajter utom ett par webhotell som ligger i Göteborg.

 

Webhotellen och tekniker försökte reda ut var felet var. Tillslut så tog jag bort routern och då funkade det. När jag sedan skulle byta lösenord på routern så funkade det inte.

 

Supporten på ett stort webhotell har fått fram uppgifter på en misstänkt inkräktare. De fortsätter med utredning om vad som hänt.

 

Jag själv vet inte så mycket om tekniken så ställ inte några frågor till mig. Men det handlar väl om intrång och missbruk av andras IP-nummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur upptäckte du att routern var kapad Pirre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur upptäckte du att routern var kapad Pirre?

Plötsligt så kom jag inte in på vissa sidor. Efter en del chattande upptäckte vi att det var vissa sidor/webhotell som inte funkade.

Supporten på webhotellen försökte klura ut anledningen. De i sin tur kontaktade "experter" som inte heller kunde komma på något.

Vi checkade IP-nummer m.m. Jag kopplade bort routern och då funkade det igen att komma in på de tidigare omöjliga websidorna.

 

Jag testade även PCWIN bakom routern den maskinen var lika spärrad med routern. Testade olika webläsare samma resultat. Så det var i routern felet låg. Eller hade med routern att göra.

När min ISP körde koll utanför min router så funkade det.

 

Alltså routern hade ett fel. Även efter resett m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...