Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPad som enda "dator"?


Me and my Mac

Rekommendera Poster

Me and my Mac

Har nyligen köpt mig en MacBook Pro 13" eftersom jag länge velat gå från stationär Mac till bärbar. Såg dock keynoten och presentationen av iTab och blev såld direkt så nu funderar jag på att sälja av den till förmån för en sådan.

 

Frågan är om man kan använda den som "enda dator"?

 

Jag surfar runt på nätet och skriver på forum, läser nyheter, skriver och läser mail, chattar, redigerar lite foton (inget avancerat), lyssnar på musik och betalar räkningar. Har fått mer ansvar i mitt arbete så jag spenderar mindre tid vid datorn nu än vad jag gjort förr, därför känns iPad som något för mig då jag numera bara slösurfar. Förr höll jag på mycket i Photoshop och i diverse musikprogram.

 

Vet att iTab inte har USB men man kan ju köpa till en adapter för kamerabruk till den. Frågan är om man kommer kunna koppla till en extern hårddisk så man kan göra backup på sin musik eller är det bara för foton som denna adapter fungerar? Har sökt information men hittar inget.

 

På Apples hemsida står det:

 

  • Mac computer with USB 2.0 port
  • Mac OS X v10.5.8 or later
  • iTunes 9.0 or later
  • iTunes Store account
  • Internet access

Måste man alltså ha en dator för att kunna använda iPad? Trodde iTunes och Bookstore var "inbyggda" i maskinen från början?

 

I värsta fall får jag köpa en iPad och en Mac Mini (blir samma pengar som jag får för min MacBook Pro). Nu frågar ni kanske varför jag inte har kvar min MacBook Pro. Svaret är kort, det är en pengafråga. Jag är inte villig att köpa dator/datorer för hur mycket pengar som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du "måste" ha en dator. All din nuvarande musik och dina nuvarande bilder kan du bara få in via en dator (inte extern hdd) och känner jag Apple rätt så kan du bara få ut de genom att synka med iTunes på den datorn du tidigare synkat med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också övertygad om att du behöver en riktig dator, iPad är som en stor iPhone fast men något fler funktioner, iWorks t ex och du hade väl inte klarat dig med endast en iPhone?

 

Inhandlar jag en iPad så kommer jag att ha den som ett mellanting mellan min iPhone och min PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha den som enda dator kan du nog glömma nu. Men vem vet vad som händer framöver... Hade iPad lanserats med ett riktigt operativsystem med multitasking och filhantering samt ett par USB-portar så hade jag slängt min Macbook direkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att det kan gå men att säkerhetskopiera och uppdatera utan dator kan du glömma :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde vara idealisk till Farfar/Farmors-generationen som vill kunna kolla lite på internet, få mail från barnbarnen men inte så mycket mer. Vill man göra mer måste man nog synka med iTunes i någon form.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med de andra.

It's a no go.

 

Ingen kamera, USB eller multi tasking och antagligen ingen möjlighet att

koppla upp mot scanner och printer. Inte heller nån möjlighet att jobba med

program som inte är skrivna för iPad, tex. Word, bildbehandling, musik prod.

Visst kan man göra en del i molnet, men inte tillnärmelsevis lika effektiv och enkelt

som på en dator. Sen kan du ju nte backa upp med TimeMachine heller utan OS X.

 

Tanken med iPad är god, men det är långt kvar till att kunna jobba med den

som med en vanlig dator. Det kommer, men det blir nog först om 3-5 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man säger ej Multitasking - betyder det praktiskt att jag inte kan läsa aftonbladet.se och lyssna på spotify samtidigt?

 

Kan man ens installera spotify? Eller är det iPhone-spotify som måste köras med Premium osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man säger ej Multitasking - betyder det praktiskt att jag inte kan läsa aftonbladet.se och lyssna på spotify samtidigt?

 

Kan man ens installera spotify? Eller är det iPhone-spotify som måste köras med Premium osv?

 

Enbart Apples egna program kan köras i bakgrunden, precis som på iPhone (lyssna på musik iPodprogrammet och surfa aftonbladet funkar utmärkt).

Spotify kan du installera, dom har ju sagt att i stort sätt alla program i App Store funkar på iPad. Finns två lägen ett där programmet har samma fönsterstorlek som på iphone (STORA svarta kanter runt om) och ett där man zoomar in så gränssnittet fördubblas. Men det är nog inga tvivel på att alla de populäraste programmen kommer att uppdatera sina gränssnitt för iPad. Sen blir det intressant att se hur utvecklarna kommer att använda de nya iPad-funktionerna som visades. Ritprogram med photoshop/Gimp gränssnitt (Adobe kanske gör en version av photoshop för iPad) skulle ju va rätt schysst. Stor yta att rita på och sen kunna ha en massa verktyg på sidorna. Skaffa en sån där pekpenna som finns till iphone så kommer nog en hel del grafiker att börja dregla.

 

Länk till pekpennan http://www.tvspelsweb.se/pekpenna-iphone-p-1923.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med de andra.

It's a no go.

 

Ingen kamera, USB eller multi tasking och antagligen ingen möjlighet att

koppla upp mot scanner och printer. Inte heller nån möjlighet att jobba med

program som inte är skrivna för iPad, tex. Word, bildbehandling, musik prod.

Visst kan man göra en del i molnet, men inte tillnärmelsevis lika effektiv och enkelt

som på en dator. Sen kan du ju nte backa upp med TimeMachine heller utan OS X.

 

Tanken med iPad är god, men det är långt kvar till att kunna jobba med den

som med en vanlig dator. Det kommer, men det blir nog först om 3-5 år.

 

Det kommer nog komma en hel del program för bildbehandling, musik produktion med mera till iPad. Finns ju till iPhone. Dj-program till exempel skulle ju vara coolt. iPad borde väl precis som iPhone kunna ha tillbehör som funkar tillsammans med program. Så då borde det komma bättre saker än högtalare som man styr med iPhone. Tror iPad kommer att bli en enorm succe när alla utvecklare börjar släppa specifika program till den.

 

Bara några exempel på program som jag tycker skulle funka bra på iPad:

 

Brädspel så som otello, schack med mera.

Ritprogram

Bilspel så som på keynoten

 

Plus säkert massa andra saker som alla utvecklare kommer komma på.

 

De plus det som den redan kan så som video, surfa, musik kommer göra att det blir en succe. Brukar ju bli så med Apple :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan få in musik, filmer och det som finns i iTunes genom att köpa det du vill ha. För det krävs ingen dator.

Du kan koppla din kamera direkt till iPad så för det krävs ingen dator.

 

Kort sagt - du klarar dig med en iPad och bara en iPad om du kan leva med dess begränsningar.

 

Däremot säger det sig självt att om du har en dator, har köpt en massa som finns i den så lär du behöva den för att få över det du vill till din iPad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man säger ej Multitasking - betyder det praktiskt att jag inte kan läsa aftonbladet.se och lyssna på spotify samtidigt?

 

Kan man ens installera spotify? Eller är det iPhone-spotify som måste köras med Premium osv?

 

Det där är en intressant frågeställning!

Är iPad en dator eller en mobil enhet ... ?

 

På en dator kan man ju köra reklamfinansierad Spotify, medan det endast fungerar med Premium på mobila enheter.

 

Om jag får gissa så gissar jag att man kommer behöva Spotify Premium på iPad, och därmed ladda ned det genom AppStore. Men den som lever får se ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en intressant frågeställning!

Är iPad en dator eller en mobil enhet ... ?

 

På en dator kan man ju köra reklamfinansierad Spotify, medan det endast fungerar med Premium på mobila enheter.

 

Om jag får gissa så gissar jag att man kommer behöva Spotify Premium på iPad, och därmed ladda ned det genom AppStore. Men den som lever får se ;)

 

Givetvis. Man kan inte installera egna appar på en ipad. Det är endast appar genom app store som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är endast appar genom app store som gäller...

 

... fram tills någon lyckas jailbreaka den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
... fram tills någon lyckas jailbreaka den.

Vilket är rätt så irrelevant med tanke på att det kan bli svårt att jailbreka iPad, iPod Touch, iPhone utan dator...

Men om du vet hur man gör det så får du ju gärna dela med dig av kunksapen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket är rätt så irrelevant med tanke på att det kan bli svårt att jailbreka iPad, iPod Touch, iPhone utan dator...

Men om du vet hur man gör det så får du ju gärna dela med dig av kunksapen! :)

 

Nu svarade jag bara på detta med att man "måste" gå via App Store som Radiozo skrev och inte det trådskaparen frågade. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...