Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skriker efter lösenord trots nyckelring


Matador2003

Rekommendera Poster

Matador2003

Mail skriker hel tiden efter lösenordet till min pop mail även fast jag ställt in att den skall spara detta i nyckelringen. Vad beror detta på? Vad kan jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många ggr hjälper det att bara starta om Mail.

Hjälper inte det kan du i din Programmapp > Verktygsmappen leta upp Nyckelringshanterare.

När du klickat på den, så gå upp i Findermenyn "Fönster" och välj "Nyckelringsreparation.

 

Nyckelring.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Har exakt samma problem. Mailinställningen sparas inte. I mitt fall enl glocalnet, autentisering med lösenord, inte kryssa ssl, port 110.

mailen på både mitt och min frus konto begär lösenord. Titt som tätt talar också mail om att glocalnetcertifikatet är ogiltigt( och det är det inte) måste kryssa i rutan att alltid lita på När man sedan kollar inställningarna igen visar de på apop autentisering, ssl är kryssat, port 995 och ibland är lösenordet man skrivit in borta. Dito med inställningen alltid lita på i certifikatet.

 

Har kollat nyckerringsreparation OK, rensat bort överflödiga lösenord ur nyckelringen, redigerat serverlistan och kollat att det bara finns en server där.

Har även tagit bort kontot och installerat dom det ett par gånger men tji. Noteras bör att det tog över en kvart att få kontakt med smtpservern. Några gånger misslyckades det helt

Glocalnetsupporten försökte i en timma att reda upp det hela men gav upp och förklarade att det måste vara något med inställningarna.

.mac kontot fungerar dock felfritt. Har nu slängt ut popkontot på glocalnet för att slippa bli fbd gång på gång. Kan det vara så att synkroniseringen på .mac ställer till det för popkonton. I så fall hur avskynkroniserar man.

Eftersom alla problemen började när jag installerade Leopard( ren installation) drar jag slutsatsen att det inte går att spara inställningarna med mail i Leopard. Har sett samma problem på andra supportsajter och drar nu slutsatsen att detta är en jättebugg i Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Har du prövat att radera själva nyckeln så att det måste skapas en helt ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat att radera själva nyckeln så att det måste skapas en helt ny?

Jag gjorde det, funkade finfint. Man ska inte gå över ån efter vatten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

Dagens skörd

POP-servern ”pop.glocalnet.net” accepterade inte lösenordet för användaren ”banjoatte@glocalnet.net”.

när jag kryssar för lägg till lösenordet i nyckelringen funkar det inte ändå utan jag får frågan igen.

Lösenordet finns i nyckelringen. Där finns också en nyckel men den är tom.

Råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

I övrigt tror jag inte att felet finns i nyckelringen. felet finns när mina sparade inställningar plötsligt ändras från lösenord till apop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem, fruktansvärt irriterande. Framförallt när man har mail-programet igång hela tiden o den oavbrutet frågar efter lösenord. Har också Glocalnet.

 

Om någon har en lösning till detta irriterande problem är det mycket välkommet.

 

(Har prövat att ta bort nyckel o skriva in nyckeln igen men fortfarande samma fel.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kollar jag om filen är trasig? Alla andra lösenord kommer den ihåg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades fixa det nu! Gjorde en uppdatering av Maill via leopardskivan, hjälpte ej.

Tog mig en titt på isntällningarna och ändrade till dessa inställningar istället så funkade det.

post-19917-1199028939.png

Ändrade även att den ska kolla efter mejl varje kvart istället för var 5:e minut, vet inte om de gör någon skillnad men nu funkar det. Detta kanske inte fnukar för alla men det funkade för mig. Jag har glocalnet så för andra glocalnet-användare så bör de ju vara samma inställningar som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kollar jag om filen är trasig? Alla andra lösenord kommer den ihåg.

 

Det är väl inte mer invecklat än när du kastar en preferensfil. Det skapas en ny i och med att du anger lösenordet. Fungerar det efter det så fungerar det. Annars var det inte fel på den filen och man får gå vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

tMatrix

gjorde således också och lyfte ur login keychain. Sedan frågade den mkt riktigt efter lösen ord. När jag skrivit detta fick jag felmeddelandet hittar inte nyckeln??? det ordnade sig då jag lade tillbaka filen.

Lime 90 den bilden du visar är precis den som ska vara i glocalnet. o

Men mitt fel ligger i att just denna bild

med lösenord port 110 ändras ideligen och ser ut så här trots att den sparats.post-10796-1199042851.png

Och även om den visar port 110 och lösenord så frågar den likt fbd efter lösenord.

Jag tar även in min macmail via glocalnets smtpserver och det funkar perfekt.

Har även talat med glocalnet angående störningar i förbindelsen .

"Hej Anders!

 

Jag kan säga direkt att det inte ska vara några driftstörningar på våra servrar. Jag har tesat alla e-post adresser som du har hos glocalnet och kan säga att jag inte har problem med att skicka eller ta emot e-post.

 

Om det är så att du får upp en ruta som kräver användarnamn och lösenord är det så att du har inte lagt autentisieringen. kolla under inställningar och se om den ligger där, ifall den gör det så bocka för lösenords autentisiering om det fortfarande inte funkar kan du alltid höra a dig till vår tekniska support."

Jag har också pratat med glocalnets support och efter en timme gav man upp och sade att det måste vara systemet eller datorn som krånglade med inställningar.

jag har också haft det uppe på mac.s eget forum men ingen reaktion där.

 

Jag har gjort allt från att ominstallera konton kolla nyckelringar, ta bort dubblerade lösenord kolla serverlistan kolla att alla avancerade inställningar stämmer men nada.

Ett annat av mina popkonton som en annan familjemedlem har uppför sig precis likadant. Och allt började när jag gick upp till Leopard från Panther( ren installation)

Nu har jag kommit till vägs ände och

som det ser ut nu så åker mitt glocalnetkonto ut. I vart fall till apples nästa uppdatering.

För detta måste vara en bugg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryssa ur "använd ssl" och välj "lösenord" vid autentisering. Då funkar det för mig. post-19917-1199044712_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mail skriker hel tiden efter lösenordet till min pop mail även fast jag ställt in att den skall spara detta i nyckelringen. Vad beror detta på? Vad kan jag göra?

 

När jag får upp samma fråga efter lösenord vet jag numera att servern är nere.

SMTP inställningar i Mail har port 25 och Ingen autentisering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

Lime den rutan jag visade var den felaktiga dvs den som datorn ändrar till trots att jag sparat den riktiga( den som du säger)

Jhering

Kryssar man ingen atentisering ballar det ur helt. Då får man meddelandet att det inte går att skicka via smtp. man får det goda rådet att se till att smptinställningar m.m är rätt. När jag återgick till autentisering så gick det att skicka igen. och glocalnet påstår att de inte haft servern nere. om det vore så så hade den säkert varit nere 30-40 gånger nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har märkt att det händer för mig med nu. Den ändrar tillbaka till en annan inställning. ÄNdra tillbaka och stäng inte mejlporgrammet så blir det samma inställningar. :P

 

Har tyvärr inte hittat någon annan lösning. Riktigt störig bug i leopard faktiskt. Hoppas verkligen att de fixar den tills 10.5.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har exakt samma problem och har också glocalnet.

 

Nu börjar jag misstänka att detta kan ha med Glocalnet att göra.

 

Nån som vet nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har samma problem på en Leopard-dator men inte på en annan. Jag har Telia 24MBPS. Däremot så kan det dröja 15 minuter innan det blir fart i linan. Den står och söker när man drar igång Safari/Mail. Men efter det är det bra fart. Men vansinnigt orriterande att behöva skriva in lösen hela tiden, fst till Nyckelringen, sedan till mail-kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Thundergod

Jag har samma problem med Mail och att lösenordet inte sparas, eller det gör det ju egentligen, det är bara att den ändrar från lösenord till det där jä....la (APOP). Kan man inte ta bort det alternativet eller avaktivera den? Det är ju den som ställer till det. Det konstiga är ju att det funkar klockrent med Thunderbird och de har samma inställningar, så problemet är ju Apples mail som är buggat så det förslår, tråkigt när man går över till mac, för att de påstår att allt bara fungerar och sedan är det ju inte så. :-(

 

Jag har också Glocalnet, och det fungerar ju tydligen med vissa operatörer. Troligen är det väl snarare så att detta mailprogram inte fungerar ihop med glocalnet och vissa andra operatörer p.g.a. att mailprogrammet inte är välgjort så det fungerar med alla operatörer, märkligt.

 

Vad som är mest märkligt är att Apple inte gör någon fix till problemet. Jag menar det funkar på Thunderbird på samma konfiguration som mail och ändå är det bara Mail som strular! Varför ändras det till APOP för istället för att stå kvar på lösenord? Obegripligt.... Patetiskt... Löjligt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tips är att kolla noga alla inställningar i mailkontot. Har man haft det en längre tid så finner man ofta att viktiga inställningar ändrats. Repararera nyckelknippan med Keychain repair, kör permissions repair. Ev t.o.m en reset av nyckelknippan.

Jag har oxå funnit att om mailkontot är fullt på servern så kommer dessa irriterande skrik på lösen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mickek2002

Jaha nu har Apple äntligen fixat buggen där Mailinställningarna byts från "Lösenord" till "APOP".

Den mest frustrerande bugg jag någonsin har varit med om.

Det tog en vansinnigt lång tid.

Så många buggrapporter.

De är inget vidare bra på att ta användarna på allvar där på Mailprogrammerings-avdelningen!

Jag undrar hur många som lämnade Glocalnet,Verizon och Businesserve (eller vad de nu hette där i England) nu under våren?

Jag gjorde det i alla fall till förmån för Gmail.

Synd om Glocalnet i alla fall?

 

Micke

 

 

tMatrix

gjorde således också och lyfte ur login keychain. Sedan frågade den mkt riktigt efter lösen ord. När jag skrivit detta fick jag felmeddelandet hittar inte nyckeln??? det ordnade sig då jag lade tillbaka filen.

Lime 90 den bilden du visar är precis den som ska vara i glocalnet. o

Men mitt fel ligger i att just denna bild

med lösenord port 110 ändras ideligen och ser ut så här trots att den sparats.post-10796-1199042851.png

Och även om den visar port 110 och lösenord så frågar den likt fbd efter lösenord.

Jag tar även in min macmail via glocalnets smtpserver och det funkar perfekt.

Har även talat med glocalnet angående störningar i förbindelsen .

"Hej Anders!

 

Jag kan säga direkt att det inte ska vara några driftstörningar på våra servrar. Jag har tesat alla e-post adresser som du har hos glocalnet och kan säga att jag inte har problem med att skicka eller ta emot e-post.

 

Om det är så att du får upp en ruta som kräver användarnamn och lösenord är det så att du har inte lagt autentisieringen. kolla under inställningar och se om den ligger där, ifall den gör det så bocka för lösenords autentisiering om det fortfarande inte funkar kan du alltid höra a dig till vår tekniska support."

Jag har också pratat med glocalnets support och efter en timme gav man upp och sade att det måste vara systemet eller datorn som krånglade med inställningar.

jag har också haft det uppe på mac.s eget forum men ingen reaktion där.

 

Jag har gjort allt från att ominstallera konton kolla nyckelringar, ta bort dubblerade lösenord kolla serverlistan kolla att alla avancerade inställningar stämmer men nada.

Ett annat av mina popkonton som en annan familjemedlem har uppför sig precis likadant. Och allt började när jag gick upp till Leopard från Panther( ren installation)

Nu har jag kommit till vägs ände och

som det ser ut nu så åker mitt glocalnetkonto ut. I vart fall till apples nästa uppdatering.

För detta måste vara en bugg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thundergod

ÄNTLIGEN fungerar Mail som den skall utan det där ständiga lösenordet, UNDERBART!!!

:galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

lime90, tusen tack för ditt råd att följa inställningarna som du gjorde!!! Jag har Telenordia (som ju köpts upp av Glocalnet) och det funkar perfekt :-) Tråkigt att det uppenbarligen inte är en universallösning utan måste strula hos en del.. Lycka till! /Ricky

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...