Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför tvärdör min Imac G5 titt som tätt


hundisnor

Rekommendera Poster

Har ett egendomligt problem med min Imac G5 Power PC 2Ghz med 20" skärm. Det är den modellen som kom precis innan den släpptes med Isight och är ca 4 år gammal.

 

Det som händer är att den då och då "slocknar" d.v.s den tvärdör, stängs ner helt. Det går på några sekunder från att systemet är igång och jag arbetar i något program till att skärmen är svart och datorn helt i avstängt läge. Detta händer helt oförutsägbart. Jag kan ha ett enda program öppet eller flera. Ibland händer det några minuter efter uppstart. Ibland efter att ha använt datorn hela dagen. Det händer i olika program. Ibland är det problem med att starta upp den. Men efter ett par försök har det hitills gått att få igång den. Dett har ny pågått under ett par veckor, nu verkar det börja bli mer frekvent.

 

Har testat vanliga sätt att försöka hantera det. som att Zappa pram, resetta SMU, se till att sladden verkligen sitter i.

 

 

Har du haft likande problem? Har du fått veta vad det beror på och hur man löser det eller har någon aning öh taget? Då vore jag väldigt glad om jag kan få veta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova att formatera om den och genom det få reda på om det är ett mjukvarufel respektive hårdvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett egendomligt problem med min Imac G5 Power PC 2Ghz med 20" skärm. Det är den modellen som kom precis innan den släpptes med Isight och är ca 4 år gammal.

 

Det som händer är att den då och då "slocknar" d.v.s den tvärdör, stängs ner helt. Det går på några sekunder från att systemet är igång och jag arbetar i något program till att skärmen är svart och datorn helt i avstängt läge. Detta händer helt oförutsägbart. Jag kan ha ett enda program öppet eller flera. Ibland händer det några minuter efter uppstart. Ibland efter att ha använt datorn hela dagen. Det händer i olika program. Ibland är det problem med att starta upp den. Men efter ett par försök har det hitills gått att få igång den. Dett har ny pågått under ett par veckor, nu verkar det börja bli mer frekvent.

 

Har testat vanliga sätt att försöka hantera det. som att Zappa pram, resetta SMU, se till att sladden verkligen sitter i.

 

 

Har du haft likande problem? Har du fått veta vad det beror på och hur man löser det eller har någon aning öh taget? Då vore jag väldigt glad om jag kan få veta. :)

 

Det är inte så att lufthålen under är täta av damm så den slocknar av överhettning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att kondensatorerna i nätdelen ger sig nu.

De är av dålig kvalitet, precis som de som sitter i grafikdelen på logikkortet.

Packa ner maskinen, ta den till din apple-butik där de får mäta upp nätagget.

 

Skulle det vara kondingarna på grafikkortet så låser sig maskinen till en början sedan blir det konstiga tecken allt mer eftersom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde "Apple Hardwaretest" senare igår. Men den sägar att allt är OK. Enligt datormanualen skall det vara ett mjukvarufel om denna inte hittar något. Kan man lita på det, eller kan det ändå vara ett hårdvarufel?

 

Kan det vara lönt att endast köra en ominstallation av systemet utan att formatera om disken, eller är det slöseri med tid? Lika bra att blåsa allt på en gång i så fall?

 

Tack för alla hjälpsamma svar. Har läst lite vidare på länkar som ni så galant har bjudit på. Ska i alla fall börja med att lossa på baksidan och se om jag hittar några bulliga kondensatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja lite "mjukt", sätt i din Systemskiva och gör en Arkivera/installera Det är samma rutin för Leopard onm du kör den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att kondensatorerna i nätdelen ger sig nu.

De är av dålig kvalitet, precis som de som sitter i grafikdelen på logikkortet.

Packa ner maskinen, ta den till din apple-butik där de får mäta upp nätagget.

 

Skulle det vara kondingarna på grafikkortet så låser sig maskinen till en början sedan blir det konstiga tecken allt mer eftersom.

 

En följdfråga på detta. Är det här några andra kondensatorer än de på moderkortet som nämns ovan? Kan man se på dem att de är paj och finns i så fall något tips om var de sitter?

 

- Det här låter i alla fall tänkbart. Jag kom just ihåg att jag en gång hade ett problem med en TV som påminner om det här, den stängdes också av då och då utan förvarning. Det visade sig då vara fel på nätaggregatet. I det här fallet kan jag i och för sig inte märka att den låser sig eller något annat system du nämner. Den bara tvärdör helt enkelt. Så d et kanske talar emot den förklaringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garanterat kondingarna, troligen både de på moderkortet och i nätdelen. Är man händig (som jag) och har bra grejjer (riktigt varm men liten lödpenna) kan man fixa det för 500-800 ungefär (som jag) men det kan vara tveksamt om det är värt det...

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=95031

http://jimwarholic.com/2008/07/how-to-repa...ple-imac-g5.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu lossat bakstycket och tittat där. "Kondingarna" eller varför inte lika väl kalla dem för "kodisarna" när vi ändå håller på, på moderkortet ser fina och platta ut där. Ingen antydan till att de skulle vara runda och bulliga som de ser ut på några länkar jag blev tipsad om. Det var doch rejält dammigt innanför luftintagen. Återstår att det kan vara några andra kondensatorer som inte syns eller att de ändå är paj fast de ser Ok ut?

 

Fortfarande har jag kvar frågan: Kan det vara fel på hårdvaran trots att "Apple Hardwaretest" säger att alt är OK?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damma nu ur försiktigt, tänk på att på statisk elektriskitet dödar din dator rätt effektivt.

Kan ju vara igensatta fläktar som får din dator att bråka.

 

Sätt ihop och testa efter rengörning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd helst tryckluft på burk och damsug en bit i från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst - var försiktig. Den funkar ju nu,men det knepiga är att man vet inte om den är paj fortfarande förrän det ev händer igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Periodiska fel, och inte kan framkalla och fel man inte kan "peka på" är ett helsicke...bara tålamod som gäller.

 

Värre är fel man fixat och inte vet vad man gjorde för att fixa det.. :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr nu dog han igen :glare:

 

Testar en arkivera/installera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla kondingarna i nätdelen oxo... Jag är fortfarande säker på att det är där felet ligger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske glapp i nätsladden... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla kondingarna i nätdelen oxo... Jag är fortfarande säker på att det är där felet ligger...

 

Kanske glapp i nätsladden... ;)

 

 

OK. Det här börjar snart vara de enda kvarvarande alternativen bland vad som har föreslagits. Något tips om hur jag kollar dessa saker? Något man kan göra själv utan förkunskaper på området? Eller är det verkstan som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla kondingarna i nätdelen oxo... Jag är fortfarande säker på att det är där felet ligger...

 

Det låter definitivt som ett nätaggregatsfel av något slag. Symptomen tyder på det iaf. Hade samma fel på min PC, det slutade med att jag tog bort komponent för komponent tills alla komponenter var uttagna förutom moderkort och nätaggregat och där satt felet; nätaggregatet.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla här så får du all hjälp du behöver: http://jimwarholic.com/2008/07/how-to-repa...ple-imac-g5.php

 

OBS, skriv ut på papper så du kan läsa medan du grejjar...

 

 

Stort tack för tips. Jag känner mig dock lite tveksam till att sätta igång och löda och greja. Har ingen erfarenhet av sånt. Blev tveksam bara till att försöka lossa transformatorenheten. Det är inte uppenbart för mig vilka skruvar som ska lossas. Men jag ska titta på det. Kanske framgår om jag läser noggrannare på länken.

 

Hur som helst har jag kommit fram till att det ganska säkert är ett hårdvarufel. Det faktum att datorn dog en gång medan jag höll på att installera om systemet känns som ett rätt klockrent bevis för det. Då kan det ju inte gärna ha berott på det gamla systemet.

 

Jag antar att det blir verkstad eller köpa ny. Frågan är om det är lönt att lämna in. Men man tycker det är rätt uselt att en såpass dyr dator inte håller mer än 4 år...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Be om ett kostnadsförslag från en Appleverkstad, samt från en annan datareparatör som inte är Appleinriktad.

En kunnig datatekniker kan reparera oberoende av märke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...