Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gul skärm på iPhone 3GS


JvA

Rekommendera Poster

Jag har precis lagt min nya iPhone 3GS bredvid min gamla iPhone 3G. I mitt tycke är det stor skillnad på skärmen mellan dem båda. Och det är inte till 3GS fördel direkt. Jag upplever att den har en gulaktig ton, särskilt på vita bakgrunder. Vinklar man telefonerna syns det ännu tydligare. Dessutom känns den aningen suddigare och helt enkelt lite dassigare än min gamla 3G. (som i jämförelse har en fantastiskt klar och skarp bild.)

 

Hade jag inte sedan tidigare haft en iPhone att jämföra med så skulle jag nog inte alls reagera över det iofs, men sida vid sida känns den nya inte så kul.

 

Hur upplever ni andra skärmen på era iPhone 3GS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer. Så är det på alla 3gs. Det är ett medvetet val från apple. Behagligare för ögonen. Det är alltså inget fel på din telefon. NU har jag ingen 3G att jämföra med men jämfört med min 2G så har 3Gs betydligt bättre kontraster och ljusstyrkan verkar vara bättre och färgerna behagligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis!

 

Dock är den mer kontrastrik så den kan inte vara dassigare och suddigare. Texten är även ännu lite klarare på 3gsen, det är för att 3gsen renderar alla fonts i telefonen och använder inte bitmaps, som innan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Samma sak gäller på min frus iPhone 3G...

Jämnfört med min som är några månader äldre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer. Så är det på alla 3gs. Det är ett medvetet val från apple. Behagligare för ögonen. Det är alltså inget fel på din telefon. NU har jag ingen 3G att jämföra med men jämfört med min 2G så har 3Gs betydligt bättre kontraster och ljusstyrkan verkar vara bättre och färgerna behagligare.

 

Har du någon länk som bekräftar detta, dvs att Apple gjort så?

Notera: det är inget påhopp - jag är bara nyfiken.

 

Kolla denna länken från Apples supportforum:

 

http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...=0&tstart=0

 

En del säger att de lämnat tillbaka sin iPhone och fått en ny med mindre "gulaktig ton"/ingen "gul ton" alls. Nästan 115 000 visningar så det verkar vara ett intressant ämne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon länk som bekräftar detta, dvs att Apple gjort så?

Notera: det är inget påhopp - jag är bara nyfiken.

 

Kolla denna länken från Apples supportforum:

 

http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...=0&tstart=0

 

En del säger att de lämnat tillbaka sin iPhone och fått en ny med mindre "gulaktig ton"/ingen "gul ton" alls. Nästan 115 000 visningar så det verkar vara ett intressant ämne.

 

Enligt recensioner jag läst är det ett medvetet val men surfar man runt lite så är man inte lika säker längre. Det kan vara en defekt också. Nåväl. Min skärm är iaf bättre än på min 2G så jag är nöjd. Tror knappast man kan få den utbytt pga den är lite gulare ;)

Du kan ju försöka få den utbytt om du vill. Risken finns dock att man blir utan telefon i en månad ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhå, it's not a bug, it's a feature...

 

Nja, jag hör vad ni säger (läser vad ni skriver), men det är svårt att svälja att den gula skärmen är bättre. Vit får gärna vara vit och inte gul, åtminstone för min del.

 

Jag gjorde ett "blindtest" på min sambo (som också har en iPhone) med tre telefoner, där hon fick välja ut den sämsta. 3GSen blev förloraren utan någon som helst tvekan från hennes sida.

 

På lördag åker jag till telia och gör samma sak så får vi väl se hur de resonerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhå, it's not a bug, it's a feature...

 

Nja, jag hör vad ni säger (läser vad ni skriver), men det är svårt att svälja att den gula skärmen är bättre. Vit får gärna vara vit och inte gul, åtminstone för min del.

 

Jag gjorde ett "blindtest" på min sambo (som också har en iPhone) med tre telefoner, där hon fick välja ut den sämsta. 3GSen blev förloraren utan någon som helst tvekan från hennes sida.

 

På lördag åker jag till telia och gör samma sak så får vi väl se hur de resonerar.

 

Gör så. Du får gärna posta resultatet här sen. Min är väldigt lite gulare än min gamla 2G. Helt omöjligt att se det om man inte jämför med en annan. Känns som min 2G har en kallare färgtemp än min 3Gs. Att det skulle vara sämre färger och kontraster på 3Gs håller jag dock inte med om. Tvärtom.

 

Det kanske är väldigt stor skillnad på din dock. Verkar som det är lite lotto vad man får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så. Du får gärna posta resultatet här sen. Min är väldigt lite gulare än min gamla 2G. Helt omöjligt att se det om man inte jämför med en annan. Känns som min 2G har en kallare färgtemp än min 3Gs. Att det skulle vara sämre färger och kontraster på 3Gs håller jag dock inte med om. Tvärtom.

 

Det kanske är väldigt stor skillnad på din dock. Verkar som det är lite lotto vad man får.

 

 

Spana in dessa bilder - snacka om skillnad, det är två 3GS:er som jämförs Det är nog lotto som du säger :)

 

http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...10&tstart=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag känner igen skillnaden på bilderna. Det är samma guldassiga skärm på min iPhone. Ungefär som en vit tapet blir efter några år om ägaren röker mycket inomhus.

 

Om det ska vara så här byter jag tillbaka till min gamla iphone 3G. Det nya är visserligen märkbart snabbare i allt, men skärmen känns viktigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag känner igen skillnaden på bilderna. Det är samma guldassiga skärm på min iPhone. Ungefär som en vit tapet blir efter några år om ägaren röker mycket inomhus.

 

Om det ska vara så här byter jag tillbaka till min gamla iphone 3G. Det nya är visserligen märkbart snabbare i allt, men skärmen känns viktigare.

 

Såg nyss att jag får en ny på garanti. Lämnade in den pga batterifel, men lade även till i beskrivningen att dispalyen var gulaktig. Kanske gulaktig display räcker för att man ska få en ny?

Min kändes inte "varm" på något sätt med den nya gulaktiga färgen, snarare "urinerad".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg nyss att jag får en ny på garanti. Lämnade in den pga batterifel, men lade även till i beskrivningen att dispalyen var gulaktig. Kanske gulaktig display räcker för att man ska få en ny?

Min kändes inte "varm" på något sätt med den nya gulaktiga färgen, snarare "urinerad".

 

Då är det illa. Min har bara en svag gul ton och jag föredrar det lite varmare utseendet. Jag har ngt liknande på mina skärmar till datorerna också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det illa. Min har bara en svag gul ton och jag föredrar det lite varmare utseendet. Jag har ngt liknande på mina skärmar till datorerna också.

 

De ringde precis från Telia o sa att min nya iPhone har kommit och jag kan hämta ut den nu.

 

Återrapporterar snart om den är "urinerad", "gulinerad" eller "varm". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu fixat iordning den och visst har den en gulaktig ton. Stör mig inte så mkt men personligen gillar jag 3G:ns skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ni...

 

Jag har fotograferat med min 3G och min 3GS. Motivet är en nassetavla som hänger på en vit vägg i ett inte jätteupplyst rum. Båda fotona är tagna vid exakt samma tillfälle från exakt samma plats. Jag bifogar de både bilderna så kan ni själva avgöra vilken som är bäst. Den gula tonen från skärmen går igen även här.

 

Skulle inte 3GS ha en bättre kamera? :tyst:

post-2209-1251481200.jpg

post-2209-1251481263.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ni...

 

Jag har fotograferat med min 3G och min 3GS. Motivet är en nassetavla som hänger på en vit vägg i ett inte jätteupplyst rum. Båda fotona är tagna vid exakt samma tillfälle från exakt samma plats. Jag bifogar de både bilderna så kan ni själva avgöra vilken som är bäst. Den gula tonen från skärmen går igen även här.

 

Skulle inte 3GS ha en bättre kamera? :tyst:

 

Oh jädrar det var skillnad det. Fy fan va bakgrunden ser kass ut. Kornig,tapeten ser ut som det sitter gammal nikotin rök i :) Tavlans färger ser nästans tillgjorda ut.

 

Det jag har märkt är på min 3gs mot 3g är just vid icke optimala foto förhållande blir bilden kornig o lite suddig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: Jag gick till telia och behövde inte ens visa upp telefonen. Killen i affären tog emot den direkt utan att diskutera något.

 

Hoppas att nästa telefon ser bättre ut...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...