Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Upplåsning av iPhone via operatören


ceel

Rekommendera Poster

Detta har diskuterats i denna tråd: https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=101660 , men eftersom det känns som att det glidigt ifrån den trådens namn lite, så tänkte jag att det är lika bra att få detta bättre samlat.

 

Frågan jag har är vilka erfarenheter som finns av opertörernas offieicella upplåsning. Det finns väl en del som gjort detta från Telia när 12-månadersperioden gått ut? Och säkert en del som (liksom jag själv) beställt upplåsning från 3 när man köpt luren med kontantkort.

 

Hur har det fungerat? Eftersom Apple är så himla "speciella" så kan de givetvis inte bara ha en kod som andra tillverkare, utan det måste göras något med iTunes har jag förstått? Tres kundtjänst sa att jag får ett fysiskt brev hem med kod/instruktioner - hur funkar det? Och framförallt - hur lång tid tar det av få den upplåst? Jag har väntat en vecka nu, men det ska tydligen kunna ta 4-5 veckor enligt Tres kundtjänst.

 

Och vad gäller med garantin? Några i ovan nämnda tråd säger att den är förbrukad då! Hur är det möjligt? Så lätt kan väl inte Apple smita från konsumentskyddslagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går till din operatör för upplåsning så blir telefonen upplåst och kan användas med andra operatörers simkort.

Hur lång tid det tar vet jag inte, men från det jag läst så går det fort med Telia i alla fall, ska funka direkt eller efter en återställning.

Garantin behöver du inte oroa dig för om du låser upp din telefon på det sättet, den påverkas inte.

Det som har diskuterats är om garantin påverkas om man låser upp telefonen själv hemma med program man laddar ner från Internet, men det verkar inte riktigt vara någon som vet om den påverkas då heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt så är det som diskuterats i den tråden huruvida den gäller om man låser upp från operatören, i detta fall 3 där deras kundtjänst hävdat det.

 

Frågan är bara "direkt efter en återställning" - på något sätt måste ju simlåset tas bort i telefonen - antingen via telefonen eller via iTunes - tvivlar på att de kan göra en sån sak över mobilnätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos Telia funkar det så att man går till en butik och ber att få låsa upp den, och betalar för det såklart. Sen så går man hem och kopplar in telefonen till iTunes. Sen så är det klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in till din operatörm(Telia), ta med dig telefonen och uppgifter om serienummer, m.m

Beställ upplåsning - vilket du har rätt till efter 12 månader

Betala 300 kronor

Telefonen låses upp efter 3-5 dagar via iTunes

 

Ja, det fungerar.

Ja. du kan använda valfritt SIM-kort, operatör efter upplåsningen är gjord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så (för Telia iaf) så är det inget mer efter det är betalt från deras sida utan helt plötsligt en dag säger iTunes till att din telefon är upplåst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Apple har en databas över alla telefoner som är låsta (IME .....)

När öperatören/butiken ansöker eller via nån admin portal så meddelar dem Apple om detta.

Då Apple updaterar din mobil med annan firmware (via iTunes) som låser upp din telefon för alltid.

Alla framtida uppdateringar skulle inte påverka ditt "nya" firmware.

 

Jag tror inte att man måste återställa nåt ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har diskuterats i denna tråd: https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=101660 , men eftersom det känns som att det glidigt ifrån den trådens namn lite, så tänkte jag att det är lika bra att få detta bättre samlat.

 

Frågan jag har är vilka erfarenheter som finns av opertörernas offieicella upplåsning. Det finns väl en del som gjort detta från Telia när 12-månadersperioden gått ut? Och säkert en del som (liksom jag själv) beställt upplåsning från 3 när man köpt luren med kontantkort.

 

Hur har det fungerat? Eftersom Apple är så himla "speciella" så kan de givetvis inte bara ha en kod som andra tillverkare, utan det måste göras något med iTunes har jag förstått? Tres kundtjänst sa att jag får ett fysiskt brev hem med kod/instruktioner - hur funkar det? Och framförallt - hur lång tid tar det av få den upplåst? Jag har väntat en vecka nu, men det ska tydligen kunna ta 4-5 veckor enligt Tres kundtjänst.

 

Och vad gäller med garantin? Några i ovan nämnda tråd säger att den är förbrukad då! Hur är det möjligt? Så lätt kan väl inte Apple smita från konsumentskyddslagen?

 

 

Om man köper en iPhone 3GS ifrån 3 helt kontant så kan man välja att låsa upp den via dom för en engångssumma på 350 kr, detta kan man alltså göra direkt när man får hem telefonen. Då blir den alltså officiellt upplåst precis som en lur som man köper ifrån Italien. Problemet är dock att enligt 3 så ryker garantin den dagen man låser upp den och det kvittar alltså att upplåsningen är helt laglig och sker via apple, detta har jag fått bekräftat ifrån flera personer inom 3 kundtjänst.

 

Som jag har förstått det med dom andra operatörerna Telia,Halebop och Telenor så gäller en operatörslåsning på 12 månader sedan kan man låsa upp den via den operatören man köpt mobilen ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag køpte min 3g i norge. låste från starten upp den.

 

i mitt fall fick jag ansluta telefonen till itunes och återstælla den, voila! klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man köper en iPhone 3GS ifrån 3 helt kontant så kan man välja att låsa upp den via dom för en engångssumma på 350 kr, detta kan man alltså göra direkt när man får hem telefonen. Då blir den alltså officiellt upplåst precis som en lur som man köper ifrån Italien. Problemet är dock att enligt 3 så ryker garantin den dagen man låser upp den och det kvittar alltså att upplåsningen är helt laglig och sker via apple, detta har jag fått bekräftat ifrån flera personer inom 3 kundtjänst.

 

Som jag har förstått det med dom andra operatörerna Telia,Halebop och Telenor så gäller en operatörslåsning på 12 månader sedan kan man låsa upp den via den operatören man köpt mobilen ifrån.

 

Så du menar att 3 tar 350 kronor för att förstöra din garanti på telefonen?

Fantastiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man köper en iPhone 3GS ifrån 3 helt kontant så kan man välja att låsa upp den via dom för en engångssumma på 350 kr, detta kan man alltså göra direkt när man får hem telefonen. Då blir den alltså officiellt upplåst precis som en lur som man köper ifrån Italien. Problemet är dock att enligt 3 så ryker garantin den dagen man låser upp den och det kvittar alltså att upplåsningen är helt laglig och sker via apple, detta har jag fått bekräftat ifrån flera personer inom 3 kundtjänst.

 

Som jag har förstått det med dom andra operatörerna Telia,Halebop och Telenor så gäller en operatörslåsning på 12 månader sedan kan man låsa upp den via den operatören man köpt mobilen ifrån.

Då är det ju bättre att jailbreaka och låsa upp själv! Skulle man behöva utnyttja garantin får man väl göra en total återställning och skicka in den. Så kommer jag nog att göra, väntar på en 3GS från 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...