Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

All aktivitet

Detta flöde uppdateras automatiskt     

1. Senaste timmen
  2. Ja, en sak till, exponeringstriangeln är viktig. Det är tre saker som avgör exponeringen av en bild - tid, bländare och ISO. Man skall få en korrekt exponering genom att ändra de tre inställningarna. Normalt använder jag bländarförval (A på vredet) och har ISO på auto, utom när ljuset är besvärligt, då ställer jag in alla tre parametrarna manuellt (M på vredet, ISO, bländare och tid manuellt inställda). Du kan inte öppna bländaren utan att modifiera en eller båda de andra inställningarna. Om du öppnar bländaren mer måste du antingen använda en kortare slutartid eller en lägre känslighet på ISO, eller båda.
  3. Maximal skärpa och minimal distorsion i ett objektiv (nästan oavsett vilket) uppnås om du bländar ner ett par steg. Så, ett objektiv med största bländaröppning f/2.8 bör ha maximal prestanda vid f/5.6, ett objektiv med största bländaröppning f/1.4 har maximal prestanda vid f/2.8 till f/4. Enda anledningen till att köra vidöppet är om man är ute efter ett kort skärpedjup i en bild eller om ljuset inte räcker till på annat sätt (det finns många tillfällen då jag, som naturfotograf, är ute efter att kasta bakgrunden i grav oskärpa, den exakta skärpan på nära håll är i det läget lite mindre intressant.)
  4. Igår
  5. Som vanligt tog jag fel... trodde hägrar hade korta ben
  6. Samsung är inget jag skulle tråna efter deras android version är en biljett till psykakuten, har en samsung 9 på jobbet och vi är inte vänner än efter nästan ett år. Har en surfplatta med den ”rena” versionen av android 8, så det är inte det att jag är ovan med android. Men om jag skulle lämna iOS på telefonen så skulle jag inte gå till Samsung utan kanske Google pixel, Nokia 9 eller fairphone 3 när den kommer. Men då får först Android rycka upp sig en hel del för i dagsläget är livslängden på en iPhone samt iOS som system överlägset android lurarna. Jag hoppas ryktet om en IPhone se 2 är sant och är den inte större än 4 tum så är jag lycklig
  7. Om dom nu ska vara retro så röstar jag på denna loggan som Ron Wayne gjorde 😁👍
  8. Inte så orolig precis, trodde mest att det var en bugg och att version X hade tagit bort den. Får leva med det 🙂
  9. Det är detta jag menar med att program som CleanMyMac bara blir en tidstjuv och källa till onödigt huvudbry. Stör dessa cachefiler på något sätt din dators funktion? På macen jag sitter vid just nu har jag mappen ~/Library/Caches/com.apple.safaridavclient med tre små databasfiler, total storlek 86 K. Detta är på en ren installation av Mojave där ingen backup från tidigare lästs in. Skapelsedatum är 18 dec (då jag installerade om macOS på denna maskin) och senaste ändringsdatum på ena filen är idag. Troligtvis händer inget om du tar bort just dessa cachfiler, annat än att de skapas om nästa gång funktionen används. (Jag gissar det har med CalDAV att göra, en standard för kalenderservrar) I värsta fall riskerar man att radera något som orsakar problem, om de som gjort underhållsprogrammet inte gjort rätt, eller uppdaterat det till senaste macOS. Men varför oroa sig över meningslösa saker som minimala cachefiler på 86 K? MacOS tar ändå hand om sitt eget "system junk" med egna underhållsscript.
  10. Det enda som förbryllar mig är att jag får upp ett meddelande i System Junk om detta. Library/Caches/com.apple.safaridavclient: “com.apple.safaridavclient” couldn’t be removed because you don’t have permission to access it. Fick samma meddelande i CleanMy Mac 3.
  11. Grus grus på gräs gräs.......
  12. Tack IngoX Det skingrade mina tveksamheter. MacWorld forum när det är som bäst!! Crister
  13. Folk har möjlighet att köpa bilar, sill, bostäder, båtar, företag och en massa annat endast för att tjäna pengar på att sälja vidare. Men en jävla konsertbiljett ska specialbehandlas?
  14. Nej, jag tycker inte att någon extra reglering behövs på området.
  15. Ja, en variant på det är dyra kreditkort som bland annat har som affärsidé att kunderna ska kunna ringa och få biljetter ordnade till dagens, sedan länge slutsålda, konsert.
  16. Det är helt upp till biljett försäljaren. Ska vi reglera så att dom måste köpa tillbaka den?
  17. Det är väl så att en del med gott om stålar hellre köper evenemangsbiljetter ”second hand” så slipper de omaket med att stå i kö och liknande? Det ska mycket till att det ska regleras bort.
  18. Biljetter som kan bytas kostar en hel del extra. Biljetter som kan återköpas är jättedyra.
  19. Vill man så går det att lösa. Exempelvis kan biljetten återköpas. Personliga biljetter fungerar ganska smidigt i flygbranschen. Staten bör inte lägga sig i saker som priset för att se Per Gessle.
  20. Om du köpt en biljett men inte kan gå då?
  21. Gräs gräs menar du väl? Fast jag gissar att det var själva fågeln som var det huvudsakliga motivet.
  22. En enklare lösning än att hålla på med onödiga regleringar är att de som säljer biljetter exempelvis säljer personliga biljetter.
  23. Har en iPhone SE kopplat till bilen via Bluetooth och Spotify i telefonen. Fungerar utmärkt när jag ställer in radion på Streaming. Men när jag vill använda Apple kartor som GPS ligger musiken från Spotify på och stör så det ofta blir svårt att höra anvisningarnas. Stoppar då Spotifys uppspelning, men så fort jag rör volymknappen eller det kommer ett trafikmeddelande går Spotify på igen. Har tagit nu bort Spotify-appen på telefonens hemskärm. Sätter på kart-GPSen men då går Spotify på direkt igen trots att jag inte vill höra någon musik. Vad gör jag för att slippa detta?
  1. Ladda in mer innehåll

• Skapa nytt...