Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan man ha både liggande och stående sidor i samma Pages-dokument?


BM.

Rekommendera Poster

Som titeln antyder, jag skulle vilja skapa ett dokument i Pages där några av sidorna är liggande och några är stående. Är det möjligt och hur gör man i så fall?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägg texten på den sida som skall vara liggande i en textbox så kan du rotera den 90° så blir texten liggande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar ju förvisso men sidan blir inte speciellt "lång" med det tricket och det skulle jag behöva i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör alla sidor till A3 och använd det extra utrymmet när du behöver det annars är det två sidor brevid varandra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar ju förvisso men sidan blir inte speciellt "lång" med det tricket och det skulle jag behöva i det här fallet.

 

Ja en sida kan ju inte bli längre i liggande format än vad den är hög i stående format?!!?

 

Fast ovanstående kanske löser det hela...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Du kan ha sidformat med olika inställningar i Pages. Det du gör är att ser dem som "Avsnitt". Varje avsnitt i Pages kan ha sina egna inställningar och du kan även ha flera layouter inom samma avsnitt. Ett avsnitt kan bestå av en sida eller flera.

För att byta till ett nytt avsnitt använder du Avsnittsbrytning. Avsnittsbrytning är en markering i Pages som talar om att nu är det ett nytt avsnitt med nya inställningar. Du ställer själv in olika inställningar för avsnitten. Du kan även ändra ordning på avsnitt. Ja det finns massor man kan göra med avsnitt... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Du kan ha sidformat med olika inställningar i Pages. Det du gör är att ser dem som "Avsnitt". Varje avsnitt i Pages kan ha sina egna inställningar och du kan även ha flera layouter inom samma avsnitt. Ett avsnitt kan bestå av en sida eller flera.

För att byta till ett nytt avsnitt använder du Avsnittsbrytning. Avsnittsbrytning är en markering i Pages som talar om att nu är det ett nytt avsnitt med nya inställningar. Du ställer själv in olika inställningar för avsnitten. Du kan även ändra ordning på avsnitt. Ja det finns massor man kan göra med avsnitt... :)

 

antagligen en jäkla dum fråga men:

 

jag testade Insert->Section break men när jag sen väljer File->Page setup för att ändra ett avsnitts sidorientering blir hela dokumentet liggande. hur gör jag för att bara sidan med det aktuella avsnittet blir liggande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antagligen en jäkla dum fråga men:

 

jag testade Insert->Section break men när jag sen väljer File->Page setup för att ändra ett avsnitts sidorientering blir hela dokumentet liggande. hur gör jag för att bara sidan med det aktuella avsnittet blir liggande?

 

 

men kom igen nu då!

 

nån av er måste ju kunna detta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

men kom igen nu då!

 

nån av er måste ju kunna detta :)

 

Även jag undrar samma sak, tre år senare. Går detta verkligen inte i Pages?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om detta går att göra i något program. Ska testa lite i Word i kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan bara ha en utskriftsriktning i Pages.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägg texten på den sida som skall vara liggande i en textbox så kan du rotera den 90° så blir texten liggande.

Det fungerar ju förvisso men sidan blir inte speciellt "lång" med det tricket och det skulle jag behöva i det här fallet.

Hur menar du nu? Varför skulle det inte fungera?

post-11001-014396700 1354181142_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Detta funkar ju utmärkt i word, där går det att ändra utskriftsformat på enskilda sidor till liggande, hur kan det komma sig att det inte går i pages? Har någon hittat en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon hittat en lösning?

 

Rotera texten/objekten på den "liggande" sidan 90 grader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta funkar ju utmärkt i word, där går det att ändra utskriftsformat på enskilda sidor till liggande, hur kan det komma sig att det inte går i pages?

 

Som svar på din fråga om hur det kan komma sig att det inte går i Pages, så tror jag att det helt enkelt är så att Apple inte har byggt in den funktionen. Trots allt kostar Pages 149 kr i Mac App Store, om du köper hela iWork-paketet så får du växel på din 500 kr sedel. Jämför detta med Microsoft Office som kostar 990 kr för studenter och 1 990 kr för andra (här ingår dock även Outlook, vilket inte ingår i student-versionen). Detta för enanvändare. I iWork-sviten på Mac App Store ingår att de får användas på flera datorer, vilket inte MS tillåter för Office hur som helst, plus att iWork-sviten även får användas för kommersiell användning vilket inte MS Office student får. Detta gör att prisskillnaden är ännu större...

 

Pages är inte riktigt en motsvarighet till MS Word, utan det är två olika program som vänder sig till olika målgrupper vilket bl a avspeglar sig i deras olika prisnivå. Pages ordbehandlingsdel är enklare än MS Word, men å andra sidan så har Pages en layoutdel som innebär större flexibilitet än MS Word. Så det du önskar får du när du skapar ett layoutdokument och inte ett ordbehandlingsdokument. Det är i layoutdokumentet du skapar textrutor som du kan vrida och vända på hur som helst, inte när du skapar ordbehandlingsdokument där Pages inte kan blanda utskriftsriktningar. Använder du Pages som ett layoutprogram har du större frihet layoutmässigt än om du använder det som ett ordbehandlingsprogram.

 

Om du vill ha de funktioner som MS Word erbjuder, ja då skaffar du MS Word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...