MacWorld - allt om Mac & iPhone: Filmöverföring från Panasonic Lumix dmc tz7 - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Hoppa till innehåll

RSS MacWorld-bloggen

RSS Guider från MacWorld.se

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Filmöverföring från Panasonic Lumix dmc tz7 Hur för man över hd-filmer från kamera till iMac Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   Myrznoken 

• Grupp: Medlem
  • Plats: Stockholm
  • Mac(ar): iMac

Skickat 25 maj 2009 klockan 08:09

Hej
Jag har just köpt en digitalkamera - Panasonic Lumix dmc tz7. En förnämlig kamera på alla vis - utom att när jag ska föra över bilder och filmer till min iMac (ca 1,5 år gammal med OS Leopard) så kommer inte filmerna med.
Bilderna förs som vanligt över perfekt i iPhoto, men filmerna kommer inte upp i iPhoto, och jag kan inte ens hitta dem i kameran via Finder. Däremot kan jag förstås se dem i kameran, men där vill jag ju inte ha kvar dem för all framtid. Kameran filmar i HD-format (om det nu är ett format), och det verkar inte som att Macen har något program som känner igen filmerna.
Är det någon som vet hur jag ska lösa detta, så jag får in filmerna i datorn och så jag kan se dem där (precis som jag alltid kunnat tidigare med de digitalkameror jag haft förut)?
0

#2 Medlem är utloggad   asok 

• Mac(ar): iMAC G5

Skickat 28 maj 2009 klockan 14:53

Formatet heter AVCHD Lite. Jag har precis fått denna kamera i present och har googlat lite och
enligt vad jag kan hitta så behöver man den senaste versionen av iLIFE9 och Intel MAC för att
kunna hantera det här formatet. Tur för mig att jag ändå behöver köpa en ny dator...hahaha
0

#3 Medlem är utloggad   jmx 

Skickat 28 maj 2009 klockan 15:38

Myrznoken:

Skaffa en enkel kortläsare på Kjell & Co och dra över alla filer själv.

Det borde väl ha följt med något program med kameran som kan konvertera filmerna till något annat lämpligt (Quicktime Apple Animation eller Apple Animation brukar funka fint)
Testa också gratisprogrammet MPEG Streamclip som är kanon att konvertera filer med.
0

#4 Medlem är utloggad   asok 

• Mac(ar): iMAC G5

Skickat 29 maj 2009 klockan 13:07

Visa inläggasok sa den 15:53, 2009-05-28:

Formatet heter AVCHD Lite. Jag har precis fått denna kamera i present och har googlat lite och
enligt vad jag kan hitta så behöver man den senaste versionen av iLIFE9 och Intel MAC för att
kunna hantera det här formatet. Tur för mig att jag ändå behöver köpa en ny dator...hahaha

Man kan även filma i JPEG-format om man för tillfället inte kan hantera HD-formatet.
0

#5 Medlem är utloggad   climacx 

Skickat 29 maj 2009 klockan 18:38

MPEG Streamclip verkar inte läsa formatet (AVCHD Lite).
I VisualHub (Techspansion) uppges AVCHD / Interlaced H.264 (obs. ej ’Lite’) bland de 3 codecar (undantag) som programmet inte befattar sej med.

När Panasonics Lumix var ganska nyintroducerad på marknaden, kanske 4-5 år sen, försökte jag en gång hjälpa till att återskapa oavsiktligt omformaterat kort från en Lumix-vet-ej-modellen. Det gick fint att rädda filerna men det gick inte alls att se filmerna på Macen, oavsett vad man försökte med. Det är inte ofta det händer att man får erkänna sej helt (jävvla) besegrad, men detta var ett av dessa.
I kameran gick det dock att se de räddade filmerna hur fint som helst.
Jag fick aldrig kläm på formatet/codecen (samma som nuvarande, AVCHD Lite?).
Ifrågasatte verkligen vad (i hällvätte!) Panasonic höll på med... kanske lite för att rädda mitt eget och Macens tappade ansikten ;)

Har inte haft nöjet att konfronteras med codecen sen dess.
Vet heller inte om den går att spela upp i någon av PC-standardspelare.
Sorry, ingen hjälp från mitt håll, således :(
0

#6 Medlem är utloggad   jmx 

Skickat 29 maj 2009 klockan 18:52

Om man inte får med programvara att konvertera filerna med är det ju bara att häva köpet :irriteradtjej:
0

#7 Medlem är utloggad   climacx 

Skickat 29 maj 2009 klockan 19:53

Inställningsfilen com.apple.proapps.AVCHDRADPlugin.plist finns i min Preferences-mapp, men jag kan tyvärr inte kolla om codecen fungerar nu med någon av Pro-apps. Har inte tillgång till någon Lumix, men jag tyckte riktigt bra om kameran. Tråkigt med codec-strul och udda format, men följer det bra programvara (till Mac?) med kameran, så är det väl okey, även om man skulle förväntat sej en bättre lösning av ett företag som Panasonic...
0

#8 Medlem är utloggad   ola_h 

• Mac(ar): Mina

Skickat 29 maj 2009 klockan 19:55

VisualHub konverterar AVCHD Lite.

http://www.avforums....tml#post9549690
0

#9 Medlem är utloggad   climacx 

Skickat 29 maj 2009 klockan 20:13

Visa inläggola_h sa den 20:55, 2009-05-29:

VisualHub konverterar AVCHD Lite.

http://www.avforums....tml#post9549690

Det är ju shysst att den tar AVCHD ’Lite’, annars står det i manualen att AVCHD ’Icke-Lite’ är en ’Unsupported Exception’.

VisualHub är kanonbra och har funkat med allt jag försökt med, men jag kanske inte hade programmet då (4-5 år sen) eller så var inte codecen AVCHD ’Lite’ då, vet ej.

Bifogade filer

Inlägget är redigerat av climacx: 29 maj 2009 klockan 20:13

0

#10 Medlem är inloggad   Frosty 

Skickat 20 februari 2010 klockan 14:30

Har börjat kolla lite på denna som ni pratar om PANASONIC LUMIX DMC-TZ7 och Casio Exilim EX-H10. Men där står ju att filmar du i Panasonic så får man .mov det ska väll inte vara några problem? Casio filmar i .avi det kanske är mer strul? Vill nämligen kunna lägga filmerna direkt i imovie utan konvertering. Någon som har erfarenhet av kamerorna? Båda har gått ner i pris och känns som prisvärda kameror. Som sagt någon som tycker den ena är "bättre" än den andre?
0

#11 Medlem är utloggad   Raphael 

• Mac(ar): MacBook Pro 2.4Ghz

Skickat 20 februari 2010 klockan 18:38

4Media Video converter är ett utmärkt program för att omvandla mellan olika videoformat.
http://www.mp4conver...verter-mac.html

Här är några till...
http://www.xilisoft....verter-mac.html
http://www.videoconvertermac.com/
Hälsar
Raphael Mabo

http://mactuellt.blogspot.com
0

#12 Medlem är inloggad   Frosty 

Skickat 20 februari 2010 klockan 19:01

jag ville inte konvertera det var det som var tanken men .mov ska väll inte vara några problem? Sen .avi är väll vilket codec som används. Inga erfarenheter från kamerorna?
0

#13 Medlem är inloggad   Frosty 

Skickat 30 maj 2010 klockan 11:36

Funderar på att köpa en PANASONIC LUMIX DMC TZ10E som jag ser filmar i AVCHD, är det några problem med macen? Har en MBP nya. Vill nämligen bara kunna plugga in SD-minnet och importera direkt. Erfarenheter?

0

#14 Medlem är utloggad   Raphael 

• Mac(ar): MacBook Pro 2.4Ghz

Skickat 5 juni 2010 klockan 16:04

.MOV är en "behållare" för video, och en .MOV kan vara gjord med flera olika metoder, eller komprimeringsalgoritmer.
Min Pentax K-x filmar i Motion JPEG och skapar .MOV-filer. MOV-filer kan även vara andra varianter.

AVHCD Lite och AVHC finns det stöd för i senaste iMovie och Final Cut Pro eller Final Cut Express.
Man startar iMovie och importerar klippet direkt från kameran in i iMovie (eller Final Cut Express/Pro om man har det).
Dessa program kan inte redigera i de olika AVHCD-formaten, utan klippen görs om internt i programmen till ett Apple format.
Hälsar
Raphael Mabo

http://mactuellt.blogspot.com
0

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare