Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa MacBook Unibody på Blocket


KILLINSTINCT

Rekommendera Poster

KILLINSTINCT

Hej!

 

Jag såg idag en annons på en Macbook Unibody på blocket. Datorn var utsatt till 3 800 kr (frakt 229:-) och enligt säljaren skulle allting fungera utmärkt, han hade bara haft den i 1 månad.

 

Jag ringde och pratade med säljaren (som är från norra Norrland) och han ville ha pengarna insatta på ett konto på måndag och han skulle skicka iväg den efter jag betalat.. Jag vet inte riktigt om jag har gått på någon bluff eller ej. Jag fick hans adress, personnummer och bankkontonummer... Men ska jag vara säker ändå? Har aldrig handlat på Blocket innan.. Eftersom han egentligen ville att köparen skulle hämta den hemma hos honom känns han ju ganska säker ändå? Fast vad vet jag, är det där kanske något vanligt som bluffare skriver? Han frågade mig tom om jag undrade någonting om datorn osv.. Verkar ju seriös men det är just priset som gör att jag blir lite fundersam..

 

Jag tycker väl nu i efterhand att 4000kr för en MacBook Unibody är lite väl billigt ändå..

 

Vad säger ni?

Ska jag go for it eller ska jag strunta i den här och "rädda mig" från att bli blåst?

 

- - - Annonsen: - - -

 

Pris: 3 800:- Typ: Bärbara datorer Plats: Sorsele

 

Hej slumpar nu bort min Macbook unibody, säljes pga att jag använder mig mer utav min Imac. Datorn är knappt använd, den är även endast 1månad gammal! Självklart är datorn Original

 

Macbooken hämtas hemma hos mig i Sorsele, kan ev skickas men då gäller det inbetalning till mitt konto endast, samt så står du för frakten (229kr)

 

Lite info om datorn:

 

2.0 GHz

Core 2 Duo de Intel

2 GB DDR3 Minne

Hårddisk på 160 GB1

Grafikprocessorn NVIDIA GeForce 9400M

Standardmässigt tangentbord

Unibody i aluminium

 

Vad som medföljer:

MacBook

Putsduk till bildskärmen

60 W MagSafe-nätadapter, stickkontakt (växelström) och nätsladd

Litiumpolymerbatteri

DVD-skivor för installation/återställning

Dokumentation i tryckt och elektronisk form

 

Endast en månad gammal, med orginalförpackning och i absolut nyskick. Garanti från inköp, alltså 11 månader kvar.

Kvitto finns givetvis.

 

Ring endast !

Mail besvaras inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Datorn kostar 12000 kronor på Apple store.

 

Jag hade inte köpt den, dels för att du kanske inte ens får någon dator, och dels kan det vara stöldgods och då förlorar du också pengarna och datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensamseglaren

Ser ut att vara lite mer "proffsig" än andra bedragare iaf. Dock är ju priset helt åt fiskans.

Antagligen anger han att han bor i djupaste norrland bara för att någon inte ska kunna åka dit och hämta den.

 

Har du kollat upp adress etc? Ringt hemtelefon?

 

Annars låter det otroligt lurt, fast det kan ju vara en rik knös med minimalismkomlex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant, så är det i 99,999999% av fallen så med, dvs inte sant.

 

När ett erbjudande låter för bra för att vara sant OCH säljaren kräver förskottsbetalning, då kan du vara 100% säker på att bli blåst. Personnummer och annat är ingen säkerhet alls.

 

Datorn är som sagt mycket dyrare i butik, finns ingen anledning att sälja den så billigt om allt står rätt till med den. Å andra sidan händer det att säljare gör konstiga och fullt legitima affärer. Men kan du inte besöka säljaren och titta på grejerna hade jag inte vågat chansa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensamseglaren

Föreslå att du åker upp och se hur han reagerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KILLINSTINCT

Tack för svaren!

 

Jag funderade också varför han säljer den för 4000kr när den är bara 1 månader gammal och den kostar 12 000 i Apple Store.. får det inte att gå ihop.. Då säljer man väl den runt 10 000 ändå eftersom den är "ny"?

 

En affär ska ju kännas rätt och nu i efterhand så känns det faktiskt inte bra, jag tror nog jag får ringa honom imorgon och fråga ett par saker, och ger han inga bra svar så tänker jag nog inte köpa den öht.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KILLINSTINCT

Jo förresten, han går fortfarande i skolan (enligt personnumret är han 92'a) för han sa att han skulle skicka iväg datorn på måndag under sin lunchrast och ge mig kollinummer osv då..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var två billiga nya datorer på blocket härom dagen, två olika namn och orter på personer som sålde men samma telefonnummer !! Det kan bara vara en ful fisk :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Skulle inte en reflektera på att köpa, skulle anmält annonsen direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns inte alls bra det här, nej... Nu ska man inte diskriminera folk som bor i Norrland, men som någon antydde tidigare i tråden så brukar skumma säljare alltid uppge att de bor "mitt ute i ingenstans" för att man garanterat inte ska kunna åka dit och titta på datorn.

 

Ställer mig också mycket frågande till "ring endast, mail besvaras inte"... Jag antar att det var ett mobilnummer? Och att det inte finns registrerat på Eniro & Co? Svårt att spåra en eventuell bedragare då. Hade han varit seriös, så hade han erbjudit alla former av kommunikationsmedel.

 

Be att få kvittot inscannat och mejlat till Dig. Och en bättre förklaring till varför han säljer den så billigt. Alla kan ju inte göra

, men bättre "bevis" än vad denna annonsör presterar måste till.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priset är alldeles för bra för att vara sant.

 

Men i övrigt när det gäller att köpa på annons: Ring och ställ lite "kluriga" frågor. Visst kan en bedragare vara kunnig i Macvärlden, men det brukar vara en indikation på om det är seriöst eller inte.

 

Använd Internetgirot eller Payson för betalningen. Om säljaren insisterar på att få pengarna insatta på konto direkt, tacka nej till affären. Dessa betalningssätt är inte speciellt krångliga och även om det tar några dagar mer för affären så är det värt det.

 

Bäst är såklart att göra upp köpet mellan fyra ögon, men det finns väl en anledning till att en del säljare anger "Sorsele" eller liknande som adress... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Det var den jag lade in under "Våga köpa av?"-tråden.

Bilderna är tagna från E-bay. Datorn har engelskt/amerikanskt tangentbord.

Luktar BLUFF BLUFF och BLUFF!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KILLINSTINCT

Jo, håller med på allt ni säger.

 

Ska ringa nu om någon timme igen (kom inte fram nyss) och fråga

- Varför sälja så billigt

- Vad betalade du den för själv?

- Kan bilder och kvitto skickas till mail?

- Kan vi köra betalningen genom PayPal eller Payson

 

Svarar han att han inte kan skicka bilder eller betala genom PayPal/Payson så tackar jag nej direkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Priset är den enskilt största faktor som talar för att detta är en bedragare.

 

Ingen 92:a som går i gymnasiet och lever på studiebidrag slumpar bort en dator som han vet är värd mycket mer än det pris som står angivet

 

 

Anmäl annonsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Inte för att vara den som är den, men JAG tycker att annonsen ser lite för välskriven ut för att vara ihopknopad av en 16-åring..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KILLINSTINCT

Okey, så du tycker jag även ska strunta i att ringa upp honom och säga att jag tackar nej?

Ska jag bara strunta i att betala, och anmäla annonsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pjorgensen

Så stora affärer bör man endast göra via PayPal, payson eller Internetgirot tycker jag, just denna luktar skumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KILLINSTINCT

Jo, jag vet.. Känner mig mer säker när jag handlar på Tradera faktiskt, har somsagt aldrig handlat på Blocket tidigare pga allt blufferi osv..

 

Jag ringer upp honom nu och tackar nej, och letar vidare på en MacBook som jag kan åka och kolla på och köpa öga-mot-öga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

Även jag tror att detta är en stor bluff. Jag råkade ut för en liknande annons på Blocket (Då var det dock inte en dator). Men det var samma stuk av annons, lite för billigt för att vara sant, och en säljare som bodde i Norrland och skulle fara iväg dagen efter, så han behövde pengarna på en gång bla bla bla. Jag blev i allafall blåst och när jag gjorde anmälan så var det tydligen otroligt vanligt med denna typ av "ursäkter" för att få pengarna fort, just att någon skulle bort dagen efter etc.

 

Även jag fick en massa upgifter som personnummer etc. Men självklart stämmde inte uppfgifterna, utan var fejk. Uppgifterna gick till någon helt annan stackare som blivit uppring och hotad av massor med folk... =(

 

Jag skulle nog inte ens bemöda mig att ringa upp. Anmäl honom och spara ihop lite mer pengar och köp av någon du litar på!

 

// Labbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KILLINSTINCT

Tack för du delar med dig av egna erfarenheter LabbeKjellberg!

Jag har försökt ringa honom två gånger nu och det kommer telesvar direkt.. Verkar inte som han har mobilen på..

 

Snubben jag pratade med igår lät faktiskt äldre än att vara 1992:a, så jag tror nog någon försöker lura mig..

Grejen är att när jag ringde första gången igår var det upptaget, sen andra gången svarade han och sa att datorn var kvar, men eftersom det var upptaget måste någon intresserad ringt innan mig och tänk så sa han samma sak till honom/henne..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

supremeallah

Det är dags att sluta drömma om den här affären killer..

att ange sin hemadress på en avlägsen plats och sen vilja göra upp affären mellan fyra ögon är 1A i internetbedrägeri.

Dessutom skulle aldrig någon sälja en 1mån gammal dator som kostat 12000 för 3000. Jävligt uppenbart och korkat bedrägeri, jag blir nästan mer förbannad på dig som tror på det här..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KILLINSTINCT
Det är dags att sluta drömma om den här affären killer..

att ange sin hemadress på en avlägsen plats och sen vilja göra upp affären mellan fyra ögon är 1A i internetbedrägeri.

Dessutom skulle aldrig någon sälja en 1mån gammal dator som kostat 12000 för 3000. Jävligt uppenbart och korkat bedrägeri, jag blir nästan mer förbannad på dig som tror på det här..

 

Haha, har aldrig handlat på Blocket innan så för mig kan allting hända ;D Näedå, har anmält annonsen nu på Blocket och tänker inte skicka några pengar. ;D

 

Tack så mycket för er alla som hjälpt mig ;D Jag hade mina aningar redan när jag ringde men tänkte, lika bra att ringa och höra hur läget är, det första jag frågade var faktiskt om han faktiskt skrivit rätt pris eller ej.. för det såg FÖR billigt ut.

 

Tack så mycket alla ni som hjälpt mig!

Kan jag vara säker på att han inte gör någonting med min hemadress som jag gav? Vill ju inte att han gör annonser i mitt namn i framtiden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag råder dig att INTE köpa den eller gå på den bluffen! Nu undrar du säkert varför jag säger så men det är så att jag gick på det en gång och aldrig mer men någon gång måste vara en första gång. =/

 

Det gick till så här när jag blev lurad för ca 2 veckor sedan.

 

Hittade en annons på blocket som handlade om en Macbook Pro 17" (2007) samt en Macbook Air som var 8 månader gammal i Dalarna (Leksand).

 

På annonsen fanns inte personens telefon nummer så jag kontaktade honom via mail och ville prata med honom på telefon innan någon affär skulle göras och ja han ringde ju upp mig då runt 22.00 tiden och vi kom fram till att jag skulle åka upp till Dalarna för att hämta datorn och betala, men för att han skulle hålla den två dagar till mig så ville han ha en handpenning vilket jag gick med på (2500kr), dagen efter denna överenskomelse så gick jag ner till Nordea med hans uppgifter + hand kontonummer och kontrollerade FÖRST om detta konto var kopplat till denna person vilket det var.

 

Anledningen till att jag kontrollerade detta var eftersom om man ska öppna ett konto hos Nordea som både ny kund eller befintlig kund så måste man göra det på deras kontor och visa sitt körkort/id så dem ser att det hela stämmer.

 

Hur som helst så åkte jag upp till Dalarna och när jag väl är där så svarar han inte i telefon och "yippi" tänker jag då, jag blev blåst.

 

Detta anmälde jag och jag kommer till 99% vinna i detta fall eftersom alla hans uppgifter stämmer med varandra och kontot är kopplat till denna person, jag har hans annonser utskrivna och jag har vår överenskomelse på email också som bevis och polisen sa samma sak, i och med mina starka bevis så kommer jag få ersättning men hade jag inte haft detta på mail så hade det inte varit starka bevis för att vinna.

 

Har lärt mig en läxa nu efter 12 timmars onödigt bilande (Växjö -> Leksand | Leksand -> Växjö).

Allt som låter för bra för vara sant är det något fel på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
Hej!

 

Jag råder dig att INTE köpa den eller gå på den bluffen! Nu undrar du säkert varför jag säger så men det är så att jag gick på det en gång och aldrig mer men någon gång måste vara en första gång. =/

 

Det gick till så här när jag blev lurad för ca 2 veckor sedan.

 

Hittade en annons på blocket som handlade om en Macbook Pro 17" (2007) samt en Macbook Air som var 8 månader gammal i Dalarna (Leksand).

 

På annonsen fanns inte personens telefon nummer så jag kontaktade honom via mail och ville prata med honom på telefon innan någon affär skulle göras och ja han ringde ju upp mig då runt 22.00 tiden och vi kom fram till att jag skulle åka upp till Dalarna för att hämta datorn och betala, men för att han skulle hålla den två dagar till mig så ville han ha en handpenning vilket jag gick med på (2500kr), dagen efter denna överenskomelse så gick jag ner till Nordea med hans uppgifter + hand kontonummer och kontrollerade FÖRST om detta konto var kopplat till denna person vilket det var.

 

Anledningen till att jag kontrollerade detta var eftersom om man ska öppna ett konto hos Nordea som både ny kund eller befintlig kund så måste man göra det på deras kontor och visa sitt körkort/id så dem ser att det hela stämmer.

 

Hur som helst så åkte jag upp till Dalarna och när jag väl är där så svarar han inte i telefon och "yippi" tänker jag då, jag blev blåst.

 

Detta anmälde jag och jag kommer till 99% vinna i detta fall eftersom alla hans uppgifter stämmer med varandra och kontot är kopplat till denna person, jag har hans annonser utskrivna och jag har vår överenskomelse på email också som bevis och polisen sa samma sak, i och med mina starka bevis så kommer jag få ersättning men hade jag inte haft detta på mail så hade det inte varit starka bevis för att vinna.

 

Har lärt mig en läxa nu efter 12 timmars onödigt bilande (Växjö -> Leksand | Leksand -> Växjö).

Allt som låter för bra för vara sant är det något fel på. :)

Och jag gick på en annan nit en gång.

Hittade en Macbook pro 15" 2,66 Dual2Core för 7000 kr.

 

Hade telefonsamtal med säljaren där jag spelade in samtalet på mobilen. Hon uppgav namn, personnummer och swedbankkonto. Dum som man var betalade jag in förskott på hälften, 3500 kr. Resten skulle betalas när datorn hade kommit med posten.

Betalade mina 3500. Datorn dök aldrig upp. Kollade med banken att namn, personnummer och kontonummer hörde ihop och det gjorde det.

Polisanmälan gjordes. Har efter ca 2 mån fortfarande inte varit på förhör. Tycker det är dåligt när det finns så bra bevis där hon (förhoppningsvis är det hon) säger sitt personnummer, kontonummer och hela namnet.

Finns även kontoutdrag som visar att överföring är gjord på 3500 kr till hennes konto.

Men ingenting händer.

 

Skall kolla upp detta mer.

 

Ni som blivit lurade har det lett till åtal eller liknande så ni fått tillbaka ersättning.

 

Köper aldrig datorer på Tradera från någon som har under 10 Pos. omdömen och blocket blir det endast säkra betalningar som internetgirot, payson eller paypal.

 

Lycka till allihopa och tänk till en gång till innan ni slår till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då lär jag få vänta ett bra tag till men det skiter jag i, jag ska ha tillbaka mina pengar och hur långt jag ska behöva gå med detta spelar ingen roll för nu handlar det mest om principen!

 

Det konstiga enligt mig är att polisen jag snackade med sa till mig att om denna person nu har tagit ut pengarna från sitt konto så är chansen minimal att jag får tillbaka mina pengar men om han har mina eller andra pengar på sitt konto så kommer jag få tillbaka dem men jag har dock varit i kontakt med konsumentverket också och vinner jag så har jag rätt att ta hjälp av kronofogden så att dem samlar in mina pengar genom att sälja hans saker eller reservera belopp från hans lön osv..

 

Men men, man lär sig av misstagen och jag säger det en gång till, det som är för bra för att vara sant är det något fel på ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...