Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Har du släktforskat någon gång?

• Vänligen logga in för att kunna svara
136 svar till detta ämne

#121 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 74 158 inlägg
  • Appleprylar: iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad.

Postad 18 augusti 2010 klockan 03:57

Det ska, vad jag förstår, kunna gå att importera till Family Tree.
Bifogad fil  Skärmavbild 2010-08-18 kl. 04.55.14.jpg   21,69K   0 Antal nerladdningar
  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

#122 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 74 158 inlägg

Postad 9 september 2010 klockan 06:57

Det har nyligen varit släktforskardagar i Örebro

http://svtplay.se/v/...rskare_i_orebro

http://www.tv4play.s...deoId=1.1763409
  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

#123 Benny

Benny
  • Medlem
  • 279 inlägg
  • Appleprylar: rMBP, iMac

Postad 9 september 2010 klockan 18:23

Det har nyligen varit släktforskardagar i Örebro

Jag var där på lördagen. Köpte skivan "Historiska personer i Sverige och Norden". Den har dom jobbat med i 13 år. Ett stort plus är att innehållet på skivan är gjort i html så den funkar på Mac och är mer framtidssäkrat än många andra skivor.

Föreläsningarna var populära. Dom hade behövt dubbelt så många platser/kört föreläsningarna flera ggr för det var många som inte kom in.

Redigerat av Benny, 9 september 2010 klockan 18:25.

• 0

#124 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 74 158 inlägg

Postad 19 oktober 2012 klockan 08:14

Nu ska ni få något att fundera på i helgen.. :borstatanderna:

Hur många människor bakåt i 50 generationer har det krävts för att åstadkomma Janna Gustava här på bilden?

Bifogad fil  Skärmavbild 2012-10-19 kl. 08.53.27.jpg   249,32K   19 Antal nerladdningar

Kan väl tillägga att jag jobbar på att få cirkeln fullständigt fylld :whistling:
  • 0

#125 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 23 237 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" i7, MBP i7, iMac 24" c2d.

Postad 19 oktober 2012 klockan 09:27

Hur många människor bakåt i 50 generationer har det krävts för att åstadkomma Janna Gustava här på bilden?

Det krävs i teorin 251-1 personer, vilket blir 2 251 799 813 685 250 personer.
50 generationer bakåt så krävs det 250 personer i den generationen. Det blir 1 125 899 906 842 620 personer.

Men vänta nu! Så många fanns det inte. Vad är felet med detta teoretiska resonemang?
Så vad är nu haken?
Spoiler

Redigerat av Telly82, 19 oktober 2012 klockan 09:29.

• 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#126 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 74 158 inlägg

Postad 4 februari 2014 klockan 10:48

Gammal tråd, men den får duga.

Retat mig på att när man lägger in namn på personer, så går det inte att göra tilltalsnamnet på person i fet stil eller med understruken text.

Många människor har ju fler än ett namn, och tilltalsnamnet behöver ju inte vara det första namnet.

ex Elsa Linnea Mathilda Johansson  och hon kallas för Linnea vill jag att det ska kunna stå så här  

Elsa Linnea Mathilda Johansson

eller Elsa Linnea Mathilda Johansson.

Skrev till Synium häromdagen och fick ett positivt svar

Hi!

Thanks for your feedback. I just added that request to our work list. I can't promise it will be implemented soon, but I absolutely see your point. 

Regards

Moritz Schwering
Synium Software Support Team

• 0

#127 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 23 237 inlägg

Postad 4 februari 2014 klockan 10:57

Jag skriver tilltalsnamnet med versaler.

• 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

#128 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 43 705 inlägg
  • Plats: FALUN
  • Appleprylar: iBook G3 300, iMac Intel 21" och en MBA 11"!!

Postad 4 februari 2014 klockan 10:59

Finns det någon som samlar ihop släktforskningen? Jag har ingen lust att lägga ner allt jobb som krävs och varför ska alla göra samma jobb?

• 0

Snart är Leksands IF i SM-final!!   :galetglad:

#129 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 74 158 inlägg

Postad 4 februari 2014 klockan 11:00

Jag skriver tilltalsnamnet med versaler.

Har funderat på det, men det ser inte så snyggt ut. 

Tycker jag  :whistling:

• 0

#130 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 74 158 inlägg

Postad 4 februari 2014 klockan 11:02

Finns det någon som samlar ihop släktforskningen? Jag har ingen lust att lägga ner allt jobb som krävs och varför ska alla göra samma jobb?

Det finns det väl inte, men använder du dig av Ancestry.com, så länkas ju många ihop och du får in tips på släktingar som "kan" passa in på dem du söker.

• 0

#131 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 23 237 inlägg

Postad 4 februari 2014 klockan 11:15

Problemet med det är risken för felaktigheter. Någon har skrivit av fel, någon har dragit felaktiga slutsatser osv.

Inte ens kyrkböckerna är felfria, men så nära man kan komma.

"Betalsajt ska samla all information"

http://hd.se/familj/...ll-information/

Redigerat av Telly82, 4 februari 2014 klockan 11:17.

• 0

#132 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 74 158 inlägg

Postad 4 februari 2014 klockan 11:50

Problemet med det är risken för felaktigheter. Någon har skrivit av fel, någon har dragit felaktiga slutsatser osv.

Det är vad jag efterlyst också, som man har nu, så måste man pröjsa på flera ställen för att få in information. 

• 0

#133 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 43 705 inlägg
  • Plats: FALUN
  • Appleprylar: iBook G3 300, iMac Intel 21" och en MBA 11"!!

Postad 4 februari 2014 klockan 11:52

Jag kan ju göra fel också...... men jag vill inte lägga ner den tiden så då får jag väl ta risken av att någon kan göra fel.

• 0

Snart är Leksands IF i SM-final!!   :galetglad:

#134 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 23 237 inlägg

Postad 4 februari 2014 klockan 11:56

Jag kan ju göra fel också...... men jag vill inte lägga ner den tiden så då får jag väl ta risken av att någon kan göra fel.

I bästa fall finns ju referenser till vilken sida i vilken kyrkbok som uppgiften kommer ifrån. Och då är det ju snabbt att kolla på den sidan, jämfört med att leta upp den själv.

• 0

#135 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 74 158 inlägg

Postad 4 februari 2014 klockan 12:00

Lägga in källan, dvs kyrkböckerna, i databasen, inser jag att jag borde gjort från allra första början, numera gör jag det,

men många poster saknar detta, så det blir ett hästjobb att fixa det i efterhand. 

• 0

#136 Benny

Benny
  • Medlem
  • 279 inlägg
  • Appleprylar: rMBP, iMac

Postad 5 februari 2014 klockan 02:23

DIS håller på med ett ambitiöst projekt som kallas RGD. Men det kommer ta lång tid att bygga upp denna databas. http://www.dis.se/sv...sk-databas.html

Det finns mer information i DIS forum om RGD.

• 0

#137 kenla

kenla
  • Medlem
  • 66 inlägg
  • Appleprylar: Apple Thunderbolt Display 27", MacBook Air 13, iPad 3, iPhone 4s, Apple TV 3, Time Capsule 4

Postad 25 juni 2014 klockan 10:03

Vill tipsa om Sverige Amerika Centret. I Skövdefilialen håller de på att forska fram personer som har utvandrat till Amerika men som flyttat tillbaka. Personalen består av arbetslösa i FAS 3, och till sin hjälp har de kyrkböcker via dator. Vad de ska göra med all info de får ihop vet jag inte.

http://www.skovdenyh...alla-inflyttade

Redigerat av kenla, 25 juni 2014 klockan 10:04.

• 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Senaste jobben