Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför kan inte min iPhone ansluta till mitt WiFi?


Pretorian

Rekommendera Poster

Jag är på landet och har ett trådlöst nätverk som jag hittar men efter att den försökt ansluta några sekunder så säger den att det inte går att ansluta till nätverket. Jag får inte ens skriva in koden.

 

Vad kan det bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa att du har ett 802-11n-nätverk, men iPhone klarar inte n-standarden, utan bara b- och g-standarderna.

 

Se om du kan ställa om din basstation till b/g.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa att du har ett 802-11n-nätverk, men iPhone klarar inte n-standarden, utan bara b- och g-standarderna.

 

Se om du kan ställa om din basstation till b/g.

Går det inte alltid att ansluta mellan olika protokoll men inte utnyttja standarden? Då blir ju iPhone och en mängd datorer värdelösa den dag basstationerna uppgraderas.

PS Läste i ett annat forum att iPhone ogillar åäö i nätverkets namn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näte verket heter Wernquist så inga åäö.

 

Men jag är verkligen dålig på nätverk. Har ni någon koll på hur man ändrar till b/g?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag är verkligen dålig på nätverk. Har ni någon koll på hur man ändrar till b/g?

 

Om det nu handlar om att n-protokollet används, så lär det finnas en inställning i routern som talar om för den om den ska använda b/g eller n. Själv har jag inga sådana problem, eftersom jag har en Airport Extreme som hanterar alla standarder samtidigt. :ThumbsUp:

 

Inställningen nås isf på samma sätt som Du lyckades ställa om routernamnet till Wernquist. Det brukar handla om att skriva in en ip-adress i webbläsaren, så hamnar Du på routerns inloggningssida. Logga in och leta lite - det varierar bland tillverkarna hur menyerna ser ut.

 

Vet inte om det hjälpte... Men, som sagt, om Du lyckats ändra namnet på routern förut så lär Du komma åt övriga inställningar på samma sätt.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat massor med IP som jag googlat på internet men varje gång jag skriver in dem i IE så googlar den efter det IPt. Den vill inte ansluta till något. Hur kommer jag åt min router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen i klubben! Vi är många som har detta problem. Jag har en första generationens iPhone som efter alla uppdateringar bara blivit sämre när det gäller den trådlösa uppkopplingen. Har två trådlösa nätverk hemma ett i en Time Capsule och det andra via bredbandsmodemet. Datorerna har inga problem med att hitta båda. Iphonen däremot hittar inget längre efter senaste uppdateringen. Har testat "allt", med och utan krypteringen, g och n inställningen, hemma och på resande fot ...

Konstigt är att min PSP kan koppla upp sig utan problem via AirPort. PSP med headset och Skype får kompensera på USA-resan för vår del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Pretorian

Nu har jag ändrat inställningar till WEP??? men utan resultat. Jag kan inte välja, B eller G, bara WEP, WAP och WAP2. Vet ni vilken jag ska ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WPA2 om du kan då det är den bästa krypteringen för trådlösanätverk, ladda ned din routers manual om du inte har den så kan du kolla om det ens går att ställa in vilken standard den följer n eller b/g. Sitter själv på ett g-nät med WPA2 det fungerar hur bra som helst med iPhone3G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pretorian

Har manualen på 215 sidor men det står inget om hur man ställer in b7g, bara att den stödjer det. Och jag har valt WPA-PSK men det hjälper inte, kan fortfarande inte ansluta. (Jäkla PC!)

 

Läste även på ett engelskt forum att man ska inaktivera MAC-filter vilket jag gjort men det fungerar ändå inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

hej!

med en nyinköpt iphone sitter jag här och försöker få den att koppla upp sig till det trådlösa nätverket...den hittar det och jag får skriva in lösen, men sen går det inte att ansluta. Kollade runt i trådarna här men hittar inget svar så försöker i den här tråden :)

ser att min router är inställd på "band 802.11g", är det kompatibelt med iphone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser att min router är inställd på "band 802.11g", är det kompatibelt med iphone?

Ja!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack, då vet jag att jag inte ska felsöka där iaf...får leta vidare!

 

Testat andra trådlösa nät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, nätverket på jobbet går bra, båda är d-link med samma hastighet så det måste vara en annan inställning i hemma-wlanet...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, nätverket på jobbet går bra, båda är d-link med samma hastighet så det måste vara en annan inställning i hemma-wlanet...!

 

Precis, det är något problem med ditt nät hemma och inte med iPhonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

hittade lösningen till slut, för hög kryptering på nätverket. Ändrade till en lägre nivå och då gick det bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...