Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Netgear router hjälp!


mac

Rekommendera Poster

hej!

jo det e så att jag har en powerbook med osx, när jag köpte datorn så va airporten inbyggt å så köpte jag nyligen en router, Netgear WGR614v2...

läste på manualen å så värst svårt var det väl inte tänkte jag så jag gjorde som man skulle göra men det det enda problemet nu e att jag har ett fast IP adress hemma så jag måste nu få routern att få den fasta IP adressen så den kan dela ut "IP adresser" till min powerbook... är det nån som vet hur man ska göra? är väldig tacksam om nån kunde hjälpa mig =)

 

/Alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla in en nätverkskabel från din dator till routern.

 

Ställ in din dator på Ethernet, 192.168.1.2, subnet: 255.255.255.0

sen anslut till http://192.168.1.1

 

Ev är det 192.168.0.x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta maccis jag e inte så värst bra på sådana intsällningar hehe...

asså du menar att jag ska på systeminställningar/nätverk sen välja airport...

 

sen på IP adress skriva 192.168.1.2

Delnätmask : 255.255.255.0

DNS server : http://192.168.1.1

 

som du märker så e jag rätt ny mac användare å inte så kunnig inom nätverk hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan helt rätt istället för airport väljer du Ethernet.

 

Då ska de se ut typ så här:

macnet.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki...

men jag vill ju inte ha sladden inkopplat i min datorn... asså jag vill ju kunna surfa trådlös...surfa med airport =P det stora problemet e ju att jag har fast IP adress.... så jag måste ju få routern att få den fasta IP adressen sen kan routern dela ut IP adresser till mig... lr e jag helt ute och cykla? hehe.... :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men koppla in airport stationen i din nya router på en av LAN portarna sen anslut till airporten med administratörs verktyget och ändra till DHCP i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki nu förstår vad du menar... men det kanske e jag som skriver som en åsna... jag menade att jag hade airportsXtrem kort inbyggt i datorn... jag har ingen airport basstation hehe...sorry fel av mig...

 

så jag måste nu ge ett IP adress till min router nu... för jag har bostream hemma å då får man ett fast IP adress....

men det verkar som att det inte funkar.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routern du har är ju inte trådlös så hur ska du kunna köra trådlöst då? Jag fattar inte riktigt vad du menar om jag ska vara ärlig.

 

Men ska du sätta fast ip så följ mitt första exempel, logga in i routern och sätt din fasta ip och sen är de klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo min router har trådlös, det e en såndär router med trådlös internet... men aja ska försöka följa dit exempel... tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...