Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

huvudjack (+bilder)


PetShopBoy

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skulle behöva hjälp med att identifiera mitt första telejack.

post-26842-1234739450.jpg telejack i sovrummet

post-26842-1234739532.jpg telejack i hallen.

 

Vilket av dessa tror ni att det är?

 

Anledningen att jag undrar är för att mitt ADSL är så himla slött.. och jag kommer aldrig fram till vilket av telejacken som är mitt huvudjack.

 

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att se något på dessa bilder...

 

Men översta bilden antar jag har två ledare? Isåfall är den utesluten

Nedersta ser ut att ha 4- men jag kan inte se hur ledarna är kopplade.

Men har du bara två jack i huset så är nedersta mitt val.

 

 

Men kortfattat...

 

Om du tänker dig jacket så här

 

1 2

3 4

 

Så ska huvudjacket vara kopplat 3,4 till inkommande kabel från telefonledning och 1,2 till nästa jack.

Jag har ibland sett jack som är parallel kopplade alltså två ledare på 3 resp 4- om du har så på huvudjacket så har du inget funktionelt huvudjack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du två telefoner så ska huvudjackt ta över det sammtalet när båda lyfter på luren.

 

har du ett modem som du vill koppla till första jacket men inte två telefoner så stoppa i pluggen till modemet i det enja jacket men utan sladd till pluggen. då ska det vara tyst i telefonen som inte är huvudtelefon. men där finns ett litet men. och det är att inte alla modempluggar ger det resultatet.

 

enklast är att pröva med två telefoner. går det att prata i båda telefoner på en gång så är de felkopplade och då får du skruva bort kabel 1 och 2 på anvils skema. och höra vilken som har ton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Jag lånar denna, sedan lång tid, inaktiva tråd.

 

Eftersom Telia´s mobila bredband (dongel) fungerar alldeles för dåligt där jag bor, försöker jag koppla in en router (från Telia), som enligt uppgift ska ge en stabil uppkoppling, till det ENDA telejacket som finns i bostaden, men får det inte att fungera.

Jag vet inte om det har funnits fler telejack innan jag flyttade in.

Det som jag tycker är märkligt är den "kontakt" som verkar vara ihopkopplad med telejacket.

Vad är den till? Kablarnas färger är röd och grön.

 

post-44958-0-73745500-1421946332_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det ska funka att använda andra jack än första jacket. Dock inte lika bra, så man ska försöka hitta det första.

 

Så funkar det inte alls hos dig så beror det nog inte på att du inte hittat rätt jack utan snarare att jacket är fel kopplat, eller inte inkopplat. Förutsatt att du gjort allt annat rätt.

 

En bild på telejacket öppet så att man kan se hur det är kopplat skulle hjälpa mer tror jag.

 

När du har öppnat jacket kan du använda infon från tidigare inlägg i den här tråden för att lista ut hur det ska vara kopplat. Det lilla jacket gissar jag att du klarar dig utan och kan ta bort, ser ut som någon patentlösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie

 

Japp, öppnade jacket och tittade lite. Kopplade bort den där JP11-kontakten eller vad den kallas.

I övrigt är det kopplat som det ska, dvs. med kablarna från teleskåpet (i källaren gissar jag) til plintarna nedtill i jacket, vä och hö. Inga andra kablar finns och inte heller annat telejack i lägenheten.

 

Jag mätte med multimeter om det finns spänning på plintarna (kablarna från källaren) men den gav inget utslag. Alltså har Telia kopplat på till fel lägenhet (ja det var oklart vilket lägenhetsnummer som gäller där jag bor).

 

Chat med Telia igår gav att de skickar ut en servicetekniker nästa vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams
:ThumbsUp:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag var serviceteknikern på besök för att felsöka.

Han kollade signalen i telejacket och konstaterade att den finns.

(Jag frågade om det ska finnas någon spänning i telejacket, och han svarade nej)

 

Jag kopplade in routern och anslöt alla kablar som behövs. Efter någon minuts sökande verkade routern ha hittat rätt och lampan lyste grönt och allt fungerade!

 

Teknikern frågade vilket datum Telia sagt att de skulle koppla på, och jag sa 22 jan. Troligen hade Telia inte alls kopplat på, utan kom på detta efter att jag varit i kontakt med dem i fredags och därefter aktiverade uppkopplingen.

 

Nu verkar det fungera, dessutom stabilt ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte om du har IP-telefoni.

Då har du inte ett sådant uttag som var på bilden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du inte ett sådant uttag som var på bilden...

Självklart kan du ha det. Det är dit du ansluter gateway som i sin tur ansluter till telefon dator tv mm.

 

Kompletterar med en länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kan du ha det. Det är dit du ansluter gateway som i sin tur ansluter till telefon dator tv mm.

 

Kompletterar med en länk

OK. Det var nytt för mig. Tack för upplysningen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Självklart kan du ha det. Det är dit du ansluter gateway som i sin tur ansluter till telefon dator tv mm.

 

Kompletterar med en länk

 

Hur låg spänning är det vid IP-telefoni då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...