Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Långsam iMac


idaskida

Rekommendera Poster

Nu har familjens drygt 1 år gamla iMac blivit segare än lovligt.

Den är seg när man surfar såväl som när man jobbar i skrivprogram. Att den är långsam när man surfar, beror väl knappast på datorn? Firefox fungerar knappt alls, den hittar inte sidor imellanåt och ibland reagerar den liksom inte när man klickar på t.ex. sök på google. Bilder visas inte utan man ser bara länken till bilden på olika bloggar t.ex.

 

Den brukar också "knarra". Ljudet kommer ifrån där man sätter in CD-skivor och låter precis som att det finns en CD där inne som den håller på och läser av trots att det är tomt.

 

Jag har städat skrivbordet, slängt bort onödiga saker och ordnat genvägar till olika mappar istället för att ha dem sparade direkt på skrivbordet. Det minns jag att man skulle göra med sin sega PC, men datorn är fortfarande lika seg.

 

Jag har också läst någonstans att man ska ha en viss procent ledigt utrymme på hårddisken.. Det vet jag inte om vår iMac har för jag vet inte hur man kollar det? Men den kan ivarjefall omöjligt vara full.

 

Så, what to do?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar på hårddisken så står det på ramen hur mycket plats det finns. Du bör ha ca 20 GB ledigt, gärna mer, för att inte iMacen ska sega i onödan. OS X behöver plats för att göra det den ska i bakgrunden.

...

iMacen kan sega för att du har för lite RAM-minne och för många program i gång samtidigt. Mänden RAM hittas undet Äpplet/Om den här datorn/Minne där hittar du också info om vilkett OS du har. Berätta gärna det och hur mycket RAM du har och hur mycket plats på hårddisken som finns.

...

iMacen kan sega för att den behöver normalt underhåll som man kan utföra genom ett program som

heter Onyx och som är gratis. När loggar och chacheminnen svämmar över drar det onödigt med kraft ibland.

...

Den kan vara trasig, men oftast hittar du lösningen i det som nämns tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för tipsen! Jag ska testa dessa i helgen och så återkommer jag om den inte skärpt sig.

 

Tusen tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan dessutom ta en titt i programmet aktivitetskontroll.

program> verktygsprogram: aktivitetskontroll.

 

där kan du se allt på en gång. både hur mycket du har ledigt på disken. hur mycket ram minne du har och hur mycket av det som används av olika program. dessutom kan du se om något program eller process tar all processor kraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...