Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har du något hemligt supertips?


Anna Muller

Rekommendera Poster

Vi listar 10 "power user"-tips i det här numret men vill som vanligt ha era egna tips och trix. Alltså lite hemliga OS X-tips som inte gemene man känner till.

Shoot - vad gör ni för att förenkla er OS X-vardag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Något som slog mig i somras, var att Firewire implementerar IP.

 

Så om man (som jag) har ett par datorer, med inte har supersnabbt ethernet framdraget vill var och en av dem, så skickar man säkert inte särskilt stora filer så ofta. Därför blir det krångel när man väl vill lägga över något stort.

 

Tipset:

 

Dra bara en firewire-kabel (om man nu inte har oturen att äga en ny Macbook) mellan datorerna, ta reda på respektive burks IP-adress, vilken blir 169.254.x.x för Firewire-gränssnittet, och surfa in via AFP direkt i Finder. Kringla+K => afp://169.254.x.x. Glöm inte att spara URL-en i favoriterna.

post-493-1231414368_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som slog mig i somras, var att Firewire implementerar IP.

 

Så om man (som jag) har ett par datorer, med inte har supersnabbt ethernet framdraget vill var och en av dem, så skickar man säkert inte särskilt stora filer så ofta. Därför blir det krångel när man väl vill lägga över något stort.

 

Tipset:

 

Dra bara en firewire-kabel (om man nu inte har oturen att äga en ny Macbook) mellan datorerna, ta reda på respektive burks IP-adress, vilken blir 169.254.x.x för Firewire-gränssnittet, och surfa in via AFP direkt i Finder. Kringla+K => afp://169.254.x.x. Glöm inte att spara URL-en i favoriterna.

 

Bra tips! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Bra tips! :ThumbsUp:

 

Tackar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen direkt hemlighet men väl använt. alt+shift och höj/sänk på tangenbordet så höjer/sänker den mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man håller in alt+shift när man höjer/sänker volymen så kan man sjustera volymen i flera lägen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cmd+baksteg = delete

Om man vill ta bort några bilder, onödiga filer eller dylikt, markera tryck!

 

vet inte om det är ett bra/okänt super tips, men jag tycker det är smidigt! ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som slog mig i somras, var att Firewire implementerar IP.

 

Så om man (som jag) har ett par datorer, med inte har supersnabbt ethernet framdraget vill var och en av dem, så skickar man säkert inte särskilt stora filer så ofta. Därför blir det krångel när man väl vill lägga över något stort.

 

Tipset:

 

Dra bara en firewire-kabel (om man nu inte har oturen att äga en ny Macbook) mellan datorerna, ta reda på respektive burks IP-adress, vilken blir 169.254.x.x för Firewire-gränssnittet, och surfa in via AFP direkt i Finder. Kringla+K => afp://169.254.x.x. Glöm inte att spara URL-en i favoriterna.

 

ja firewire är lite bortglömt men väldigt bra ibland. min sommar rädda dess också men i det här fallet tog åskan mitt nätverkskort. jag kopplade bara in firewire till tjejens burk och slog på internett delning. så kunde jag använda det närverksortet. och vi kunde forstätta dela skrivare och allt man kan göra med enternet kabeln och router annars. full tcp-ip via firewire :)

 

men nästa gång jag ska flytta stora filer så kanske jag använder ditt tipps eftersom våran router inte stöder gigabit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Om man håller in alt+shift när man höjer/sänker volymen så kan man sjustera volymen i flera lägen. :)

 

om man håller inne bara shift när man höjer volymen så låter inte "blup"-ljudet :) bra när man har hörlurar, man blir ju döv annars...används ofta

 

Se använder jag också Alarms Clock 2 som väckarklocka, väcker datorn från vila automatsikt, otroligt bra, så slipper man radioreklam och kan välja musik själv från iTunes. Detta är iofs inte ett OS X-tips men det är nog mitt bästa tips ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man håller inne bara shift när man höjer volymen så låter inte "blup"-ljudet :) bra när man har hörlurar, man blir ju döv annars...används ofta

 

Se använder jag också Alarms Clock 2 som väckarklocka, väcker datorn från vila automatsikt, otroligt bra, så slipper man radioreklam och kan välja musik själv från iTunes. Detta är iofs inte ett OS X-tips men det är nog mitt bästa tips ändå.

 

...och om man har bluppet avstängt från början så låter det istället ;)

 

jag använder iTunes Alarm, tycker det är bra. Lyssnar alltid på musik när jag somnar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har uppe programväxlaren (cmd + tab) kan du därifrån avsluta och gömma program. Markera programmet i programväxlaren och tryck Q eller H för att avsluta eller gömma programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ctrl+shift+eject släcker skärmen.

Tycker jag är asskönt, använder det hela tiden.

 

ctrl+alt+cmd+eject använder jag också, det stänger av datorn direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man håller ner Alt och trycker på F-knapparna på en bärbar mac så kommer man direkt till inställningspanelen för motsvarande funktion.

 

Såhär:

F1-F2 styr ljusstyrka. Alt+F1 eller Alt+F2 ger dig inställningar för skärm.

F3-F4 = Spaces

F5-F6 = Tangentbord och mus

F10-F12 = Ljud

 

Använder dessa jämt. Grymt smidigt. Varierar lite beroende på macens ålder, men symbolerna på tangentbordet hintar.

 

Annars är ju Kommando-skift-A (går till programmappen) och kommando-skift-U (går till verktygsmappen) i Findern väldigt användbara om man inte använder Quicksilver eller liknande.

 

 

(first post, yay!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag använder mest är nog ändå: CMD+</> som gör att man växlar fönster på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag använder mest är nog ändå: CMD+</> som gör att man växlar fönster på internet.

 

Ja.. Man växlar fönster i det aktiva programmet helt enkelt, inte bara i webbläsaren. Funkar i alla program utom MS Office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag använder mest är nog ändå: CMD+</> som gör att man växlar fönster på internet.

Men finns det något snabbkommando för att växla mellan olika flikar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Danling
Men finns det något snabbkommando för att växla mellan olika flikar?

I Firefox funkar Ctrl+tab

 

---

 

Vill man använda handverktyget (från Photoshop) för att scrolla på en sajt kan man hålla inne alt+cmd och klicka för att dra sidan upp och ner. Kan vara smidigt när man visar stora stora bilder eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cmd+ö/ä

Den var bra, jag har alltid använt cmd-skift-högerpil eller vänsterpil, men eftersom det är samma som för att markera text funkar det inte om man står i ett textfält.

 

Så då tar vi textmarkering:

skift+pil = markera tecken eller markera rad upp/ner (precis som på windows)

skift+alt+pil = markera ord (dvs som ctrl+skift+pil på windows)

skift+cmd+pil = markera till slutet av raden (dvs skift+end eller skift+home på windows)

 

Utan skift nertryckt hoppar man såklart bara med markören utan att markera.

 

Men fler powertips förutom tangentbordsgenvägar.. då handlar så gott som alla mina om Quicksilver som är sjukt bra på att göra.. allt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men finns det något snabbkommando för att växla mellan olika flikar?

I Firefox: cmd+siffra för resp. flik. Jag använder det hela tiden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cmd + Alt när du klickar på en icon på Dockan så göms alla andra program. Väldigt användbart för att slippa Cmd + alt + H när programmet är öppe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns det något kommando som gör att ett program öppnas i bakgrunden när man klickar på det i dockan?

 

eller.. i bakgrunden... det jag vill åstadkomma är samma effekt som att starta ett program och sen köra kringla+W... går detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen direkt hemlighet men väl använt. alt+shift och höj/sänk på tangenbordet så höjer/sänker den mindre.

 

 

va?? alt shift och??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...