Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fuktskadad iphone, ingen ersättning


hassezilla

Rekommendera Poster

Hur vet du det?

 

Aldrig haft telefonen utom synhåll/lånat ut?

Aldrig haft med den i badrummet under dusch/bad?

Omklädningsrum?

Aldrig i en blöt/fuktig ficka?

Aldrig tagit i den med blöta händer?

 

Jag sa att jag vet till 100% att den inte utsatts för någon form av fukt eller väta, hur tydlig måste jag vara?

 

Enligt instruktionsboken:

"Använd inte iphone i regn eller i närheten av tvättställ eller andra fuktiga miljöer".

Dessa faktorer har jag tagit hänsyn till vilket var kravet på mig som konsument om jag vill att garantin ska gälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 187
  • Created
  • Senaste svar
Finns naturligtvis saker som är bra med Telia också. De är störst, har oftast bäst täckning osv. Det som Telia faller på är den usla kundservicen och oförmågan att erbjuda tjänster som folk i min ålder efterfrågar. Nu talar jag om mig och mina vänner och utifrån mina egna erfarenheter. Jag och mina vänner tillhör ålderskategorin 18-23 år. Jag vill inte ha ett mobilt bredband som kostar mer hos Er än hos alla andra, trots att ni erbjuder samma teoretiska maxhastighet samt en begränsad mängd data. Alla andra företag har också surfzoner och egentligen är det ointressant eftersom själva tanken med mobilt bredband är att det ska vara just mobilt.

 

Inte heller vill jag ha ett mobiltelefonabonnemang där jag tvingas binda mig minst 18 månader, oftast 24 när de flesta andra iaf erbjuder 12 månader, somliga ingen bindningstid alls (3 månaders uppsägningstid)

 

Jag förstår verkligen inte varför i princip ALLT ska vara dyrare hos Telia? Titta bara hur hutlöst betalt ni tar för iPhone. Att dessutom köra med tvivelaktiga julkampanjer förstärker inte det positiva intrycket av Telia.

 

Nu bor jag inte hemma längre men familjen har precis tecknat ett erbjudande hos Telia där internet, tv och telefoni ska ingå. Bredbandet kom igång efter mycket om och men. Telefonen var felkopplad till Glocalnet?! och det tog Telia en månad att fixa det. TV:n ja, där fick vi kanaler som vi absolut inte beställt, sen ändras det fram och tillbaka, helt plötsligt kom ett brev om att TV:n var uppsagd. Det enda som fungerade var biosuroundsystemet som medföljde, och det kom från Sony. Vår erfarenhet är att kundtjänst i princip inte kan annat göra än säga "ja vi beklagar" när man ringer 90 200 (om man överhuvudtaget kommer fram)

 

Allt detta ovan, samt Refillkorten som också alltid var dyrast när man var mindre, gör att jag väljer bort Telia. Ofta bekymmrar jag mig inte äns att titta efter era erbjudanden, eftersom jag inte orkar med att tjafsa med Er när saker inte fungerar, saker som jag dessutom betalar mer för hos er än hos era konkurrenter.

 

Min erfarenhet säger mig att Telia har bäst kundförtroende hos den äldre generationen svenskar, de som fortfarande benämner er som "Televerket". Bland min umgängeskrets och bland de yngre jag pratat med på jobbet, har väldigt få positiva erfarenheter av Telia, tyvärr.

 

Jo men allt det du nämner är inte unik för telia. Alla företag inom denna branschen har samma problem och klagomål. bara det att telia har mindre av dom. Personligen bryr jag mig inte om vilekn operatör flk väljer att ha.

 

Sen så binder du oftas bara abonnemang för att köpa en lur, annars kör man obundet med tre månaders uppsägningstid.

 

När det gäller iphones pris så har vi va 0.3 procent marginal på den. Detta innebär att vi i princip säljer den för vårt inköps pris från leverantören plus momsen. Så det priset kan man inte jobba så mycket med.

 

-vår ålders grupp (jag tillhör den med) har halebop som alternativ. För oss som vor i städer kvittar det i princip vilken opratör man väljer för mobilt bredband men för restan av landet så är det telia som kan leverera bästt hastigthet utifrån föruttsättningar.

 

- vad de gäller telias kundservice så är den inte sämre än någon anan tycker jag. gäller alla branscher. Låga köer är det hos de flesta tyvärr. Dessutom tycker jag att butikspersonalen gör mer än vad många andra kedjor även om det är mycket support som vi inte kan sköta från butikerna.

 

Telia ahr ett gammalt ryktet från televerks tiden om att vara hutlöst dyra men faktum är att idag handlar det om nån hundralapp till några få kronor på ett år räknat.

 

Dock ska vi väl vara galda för att det finns många alternativ för faktum är att de flesta kunderna rör på sig rätt ofta. byter bolag hit och dit. Då kan man själv testa och utgå från sin egen upplevelse av de olika bolagen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sa att jag vet till 100% att den inte utsatts för någon form av fukt eller väta, hur tydlig måste jag vara?

 

Enligt instruktionsboken:

"Använd inte iphone i regn eller i närheten av tvättställ eller andra fuktiga miljöer".

Dessa faktorer har jag tagit hänsyn till vilket var kravet på mig som konsument om jag vill att garantin ska gälla.

 

mmm men uppbenbarligen är det fukt i den? Då har den utsatts för det! Iphonen svettas ju inte om man säger så! även fast den blir rätt varm ibland;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt sjukt att man inte kan använda en telefon normalt utan att vara rädd för fuktskador. Snart får man köpa två telefoner, en snygg man kan ha och visa upp som inte tål om det regnar inom 100mils radie och sedan en vattentät ful jävel som man kan använda.

 

Precis så har jag gjort, hade en gammal SE som slit-och-släng mobil när det var kasst väder och när man tränat osv. Tydligen räckte inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... När det gäller iphones pris så har vi va 0.3 procent marginal på den. ...

Ouch! :pinch: Du har inte hört talas om Lex Bratt, va? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmm men uppbenbarligen är det fukt i den? Då har den utsatts för det! Iphonen svettas ju inte om man säger så! även fast den blir rätt varm ibland;)

Jamen, jag skrev ju ovan att han kan ha andats i mikrofonen. Utandningsluften är fuktig! :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia verkar i alla fall duktiga på att övertyga sina anställda om hur bra de är.

 

Loshi, jag vet inte om du får betalt för att försvara Telia eller liknande, men det verkar en aning naivt att tala för hela företaget när du säger hur saker och ting fungerar. Har personligen en hel del ganska dåliga erfarenheter av Telia sedan flera år tillbaka.

 

Det känns ju en aning sjukt att det ska vara SÅ känsligt som det verkar vara. Vad ska man med en telefon till om man inte kan använda den normalt? Ska man inte kunna ha den med sig? Ska den ligga i en förseglad box med enbart en handsfree utanför? Jag är väl medveten om att elektronik är känslig, men då ska de inte sälja den som en telefon om man inte kan använda den som en sådan utan att behöva vara orolig för att den ska få fuktskador om man råkar hosta under ett samtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du anser fukt som dålig kvalitet kan du inte köpa någon mobiltelefon tyvärr. Vill du ahr lite bättre skydd får du väl köpa någon av det som uttalat är lite tåligare. Att folk aldrig lär sig, Pris avgör inte kvalitet. Det gör material och hårdvara som är anpassat för hårdare krav. Något som inte iphone har. Och apple har aldrig gått ut och sagt att den ska vara tålig. då hade det avrit lite annorlunda

 

Nej jag anser inte att fukt är en dålig kvalitet, däremot hävdar jag bestämt att just mitt iphone exemplar hade extremt dålig motståndskraft mot fukt då jag följt användningsanvisningarna till punkt och pricka. Visst apple har aldrig sagt att iphonen är tålig, men inte heller att den är överkänslig mot fukt.

Jag har aldrig någonsin ansett mig höra till det klientel som behöver en telefon som har hög motståndskraft mot fukt, väta, stötar och aldrig haft denna typ av problem heller med andra telefoner jag ägt. Jag är en helt normal användare som använder telefonen på ett normalt sätt, antagligen tom på ett onödigt försiktigt sätt och det anser jag att den ska klara.

 

"Att folk aldrig lär sig" - vad ska jag lära mig? Att jag som normalanvändare inte bör äga en iphone? Hade jag ex arbetat som grovis och behövde en tålig telefon hade jag naturligtvis aldrig valt iphonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia verkar i alla fall duktiga på att övertyga sina anställda om hur bra de är.

 

Loshi, jag vet inte om du får betalt för att försvara Telia eller liknande, men det verkar en aning naivt att tala för hela företaget när du säger hur saker och ting fungerar. Har personligen en hel del ganska dåliga erfarenheter av Telia sedan flera år tillbaka.

 

Det känns ju en aning sjukt att det ska vara SÅ känsligt som det verkar vara. Vad ska man med en telefon till om man inte kan använda den normalt? Ska man inte kunna ha den med sig? Ska den ligga i en förseglad box med enbart en handsfree utanför? Jag är väl medveten om att elektronik är känslig, men då ska de inte sälja den som en telefon om man inte kan använda den som en sådan utan att behöva vara orolig för att den ska få fuktskador om man råkar hosta under ett samtal.

 

nja får inte betalt av telia för att skriva här klockan 01 på natten. Gör det mest för att jag hör samma saker från kunder när jag jobbar i butiken. att mobiler lätt blir fuktskadade kan ju inte vara en nyhet för någon? varit ett faktum nu i flera år och vi får ju leva med det. det hadlar snare om otur för jag använder alla min telefoner i ur och skur och änsålänge har jag inte drabbats av fuktskada. men eftersom jag jobbar med tillverkarna varje dag så vet jag hur stor risken är. Ring apple,nokia,SE och samsung och be dom definea för er hur fuktskador kan uppstå om ni inte vill lita på säljarna i kedornas olika butiker

 

anedledning till varför jag skriver bra om telia är för att jag träffar våra kunder som är både missnöjda och nöjda med telia. Men som sagt, personligen har jag inget intresse i att försöka påverka folk på forum. Tycker sånt är alldels för lång sökt marknadsföringförsök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ouch! :pinch: Du har inte hört talas om Lex Bratt, va? :rolleyes:

 

ingen större hemlighet. kunderna frågar alltid ss om marginaler. gör även jag när jag handlar vissa produkter=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha fyfan va usel min skriftlga svenska är=) droppar diskutionen nu! har tillräckligt med sådana på arbetstid:P men jag fattar att man blr förbannad över fuktskador. i det flesta fall så är man ju dessutom bunden till någon form av bindningstid. trist och dyrt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmm men uppbenbarligen är det fukt i den? Då har den utsatts för det! Iphonen svettas ju inte om man säger så! även fast den blir rätt varm ibland;)

 

Det kan ju även vara så att den blivit utsatt för fukt under tiden den varit hos Telia/Serviceombudet!

 

Tex kan ju det bli kondens om den fraktas kallt (lastbil/post) och öppnas i en varm serviceverkstad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju även vara så att den blivit utsatt för fukt under tiden den varit hos Telia/Serviceombudet!

 

Tex kan ju det bli kondens om den fraktas kallt (lastbil/post) och öppnas i en varm serviceverkstad...

 

Ja absolut! Precis vad jag också satt och funderade på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja absolut! Precis vad jag också satt och funderade på.

 

Förresten har du light leak på någon långsida av din telefon?

I så fall går ju det att skylla på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag väldigt bra erfarenheter från Telia.

Personalen i butiken här är jättetrevliga. Visserligen har jag av ren slump nästan alltid fått prata med samma person.

Kundtjänsten har varit trevlig och abonnemanget Telia Max 25 är det absolut billigaste och mest prisvärda abonnemang jag någonsin haft. (Enda negativa med abonnemanget är den lite väl dyra uppkopplingsavgiften på 99 öre)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja absolut! Precis vad jag också satt och funderade på.

 

Jag är helt säker på att det kan vara så...

 

Jag har packat upp nya telefoner i butik som det blivit kondens/fukt på

så varför ska inte samma sak kunna hända med en telefon som skickas på service!

 

Men oavsett hur den har blivit fuktskadad så är det nog i det närmsta kört för dig :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan inte annat än sympatisera med dig hassezilla ensam privatperson mot stora feta bolag, det gillar "dom"

 

kan inte annat än bara undra efter kommentarerna i tråden, om den skulle vara så känslig, hur beter sig användarana i sydostasien på somrarna då ? på vissa platser där jag själv varit är ju luftfuktigheten i princip grotesk..får hong kong användarna lägga sin iphone i nån dvala under den tiden ?

 

stå på dig hassezilla så gott det nu går

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fåstår inte varför de säjer att det räker med en snöflinga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fåstår inte varför de säjer att det räker med en snöflinga?

 

En snöflinga, en vattendroppe, kondens, det är inte mängden som betyder något utan var det hamnar.

Tur och otur är alltså den viktigaste faktorn.

Har man tur funkar mobilen sen den fått torka, andra blir stendöda.

 

Sen är det ju "skandal" att det är så få mobiler som är åtminstone "väderskyddade".

 

Det är som med klockor, de flesta klockor har beteckningen waterresistant inristat, men det innebär inte att de tål vatten, men att vissa t.ex. billiga Swatch ändå gör det och går att bada med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten har du light leak på någon långsida av din telefon?

I så fall går ju det att skylla på.

Nope, inte vad jag har märkt iaf, men tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt säker på att det kan vara så...

 

Jag har packat upp nya telefoner i butik som det blivit kondens/fukt på

så varför ska inte samma sak kunna hända med en telefon som skickas på service!

 

Men oavsett hur den har blivit fuktskadad så är det nog i det närmsta kört för dig :(

Ja det verkar ju som att det är kört, verkar inte som att det är värt att blanda in allmäna reklamationsnämnden heller när det rör sig om fuktskador. I värsta fall så får man ta det via hemförsäkringen, det blir ju dock en självrisk på 1500. Vill dock inte ha någon ny iphone så jag hoppas att man kan få cash istället. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan inte annat än sympatisera med dig hassezilla ensam privatperson mot stora feta bolag, det gillar "dom"

 

kan inte annat än bara undra efter kommentarerna i tråden, om den skulle vara så känslig, hur beter sig användarana i sydostasien på somrarna då ? på vissa platser där jag själv varit är ju luftfuktigheten i princip grotesk..får hong kong användarna lägga sin iphone i nån dvala under den tiden ?

 

stå på dig hassezilla så gott det nu går

Intressant tanke, den borde ju inte funka alls där, iaf inte om alla iphones är lika känsliga som min.

Man skulle bott kvar i lappland, där finns ingen luftfuktighet överhuvudtaget. :D

 

Tack för peppningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fåstår inte varför de säjer att det räker med en snöflinga?

Idiotiskt att göra en sådan här film. Ännu sämre att visa upp den i den här diskussionen. Ett fuktskadat kretskort är inget som händer av en vattendroppe (eller tappa den i frukostflingorna) på en sekund, utan det tar skada först när ström leds genom vätskan på kretskortet. Beroende på placering så kan skadan vara vilande många månader innan något märkbart händer med telefonen.

 

"Jag va i Thailand med min nya kamera och nu funkar den inte. Men det kan inte vara fukt för den fungerade fram tills nu!"

 

Idiotiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte exakt hur länge du haft din iphone, men inom de sex första månaderna är det ju telia som har bevisbördan enligt konsumentköplagen. så även om deras garanti (som jag antar är på 1 år) inte gäller för fuktskadorna lär konsumentköplagen göra det.

som jag förstått det måste man alltså skruva upp telefonen för att se indikatorerna? har svårt att tänka mig att de gjort det på varenda telefon innan de sålt dem ^^ fukten kan ju faktiskt ha uppstått under transport, eller om de skickat den till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...