Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur skriver man snabel A?


favdna

Rekommendera Poster

packade idag upp en splitterny macbook 13 tums skärm

installerade program

installerade svenskt tagentbord

 

försökte skriva at tecknet ( = @) genom att trycka tangenten alt och med den tangenten nedtryckt trycka på siffertangenten 2 (såsom jag just gjorde på denna maskin (en macbookpro) för att få at - tecknet

 

@ tecknet uppenbarade sig inte!

 

sedan försökte jag många andra kombinationer

inget @ gick att få fram

 

hur gör man?

fel på tangentbordet?

 

tacksam råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Kan din alt-knapp vara trasig? Prova den andra alt-knappen, det finns två stycken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försökte skriva at tecknet ( = @) genom att trycka tangenten alt och med den tangenten nedtryckt trycka på siffertangenten 2 (såsom jag just gjorde på denna maskin (en macbookpro) för att få at - tecknet

 

@ tecknet uppenbarade sig inte!

Vad kom istället för @? (Gå kanske vi kan hjälpa dig att reda ut vad som är fel)

blev det:

alt A - ™

alt B - något annat...

 

undrar J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror du måste ha svenska pro för att den ska ligga rätt!;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i systeminställningar-internationellt-indatameny och välj där svensk - pro så kommer det att lösa sig.

Vill du ha kvar det som det är nu så ligger @ på alt-*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

packade idag upp en splitterny macbook 13 tums skärm

installerade program

installerade svenskt tagentbord

 

försökte skriva at tecknet ( = @) genom att trycka tangenten alt och med den tangenten nedtryckt trycka på siffertangenten 2 (såsom jag just gjorde på denna maskin (en macbookpro) för att få at - tecknet

 

@ tecknet uppenbarade sig inte!

 

sedan försökte jag många andra kombinationer

inget @ gick att få fram

 

hur gör man?

fel på tangentbordet?

 

tacksam råd!

En exakt likadan fråga som ställdes igår..

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=86968

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

tror du måste ha svenska pro för att den ska ligga rätt!wink.gif

 

Vadå svenska pro?

 

JAG HAR INTE HAFT PROBLEM MED AT-TECKNET FÖRUT MEN IDAG NÄR JA SKA SKICKA IN EN VIKTIG ANMÄLAN SÅ GÅR DET INTE ATT FÅ FRAM VARKEN PÅ DET ENA ELLER ANDRA MAC-TANGENTBORDET!

OCH MITT MINNE FALLERAR HUR JAG BRUKAR GÖRA… PRÖVADE OXÅ ALT O LITE AV VARJE… på 2an till höger finns ju at tecknet som extra (3 st möjligheter i stället för 2 som på de andra siffertangenterna) så jag misstänker att det är tre tangenter jag brukar använda mig av för att få fram det…. testar igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en Mac kan man välja mellan flera olika tangentbord, för man kan koppla in olika tangentbord i en Mac och sedan väljer man i tangentbordslistan det tangentbord som man har. Ett av dessa tangentbord kallas för "Svensk Pro".

Man ser inställningarna under Systeminställningar - Tangentbord - Inmatningskällor.

På ett tangentbord som är "Svensk Pro" (standardtangentbord för en Macbook) så når man "snabel-a" genom alt-tangenten plus 2. Alltså håll ner alt-tangenten och samtidigt när den är nertryckt, tryck på 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå svenska pro?

Jo, med de 2 olika svenska tangentbordslayout'erna så skiljer det sig lite (mer el mindre så byte @ och ™ plats)

 

@: ⌥2 (svenska pro)

 

I Systeminställningar->Språk kan du kolla vilka språk du har inställt. Du kan också kryssa i rutan nertill (på bilden) så syns det i menyraden vilket språk du har. Du kan ju ha råkar komma åt ngt kortkommando som växlar mellan de olika layout'erna .... om du har fler.

 

post-64246-0-14826300-1410026229_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan lägga in genväg till teckenlayout uppe i toppmenyn....kryssa i rutan i dina systeminställningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...