Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Systemuppgradering på Performa 5400


Prosse

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag funderar på att uppgradera min mammas gamla Performa 5400/225. Den behöver först och främst mer minne och det verkar inte vara svårt att få tag på. Har tänkt stoppa i ytterligare 64 så den kommer upp i totalt 80 MB. Däremot är jag osäker på vilken OS-version som är bäst att använda. Idag sitter det bara OS 7.6 i den eftersom den med sitt lilla minne inte orkat med senare versioner. Går det att köra OS 9 med behållning på den efter minnesuppgraderingen? Och var får man i så fall tag på en system-CD med OS 9? Jag har en system-CD som följde med när jag köpte min PowerMac G4/400 men jag har för mig att jag nånstans läst att en sån CD inte går att använda för installation på andra modeller.

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Hej!

 

Jag funderar på att uppgradera min mammas gamla Performa 5400/225. Den behöver först och främst mer minne och det verkar inte vara svårt att få tag på. Har tänkt stoppa i ytterligare 64 så den kommer upp i totalt 80 MB. Däremot är jag osäker på vilken OS-version som är bäst att använda. Idag sitter det bara OS 7.6 i den eftersom den med sitt lilla minne inte orkat med senare versioner. Går det att köra OS 9 med behållning på den efter minnesuppgraderingen? Och var får man i så fall tag på en system-CD med OS 9? Jag har en system-CD som följde med när jag köpte min PowerMac G4/400 men jag har för mig att jag nånstans läst att en sån CD inte går att använda för installation på andra modeller.

 

/Andreas

Om jag vore dig så skulle jag köra 8.6.1 på denna burk. 9.2.2 är för minneshungrigt, enligt min mening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade i så fall tänkt 9.0.4 eller 9.1. Men jag misstänker att även de versionerna är väl minneshungriga för den gamla maskinen. Enligt vad jag fått fram från Apples websida så går det inte ens att köra 9.2 på en 5400-maskin.

 

Någon idé om var man kan få tag på ett system 8.6?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har din performa PCI platser då går det att köra med med din G4 os 9 skiva

Jag tror att den har det, men är inte helt säker. Jag får kolla upp det.

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gå in på os9forever/

så finns det en patsh så att du kan köra os 9.2 på icke G macar

finns inte ännu för svensk os men lära vara pågång

alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Juckpuck, det är just sådana försök som leder till sveda, svett och svordomar :(

 

Det system som följer med en Powermac G4 (eller annan Mac) är enbart komplett för den maskinens hårdvara. Exempelvis om det är från en Powermac G4 med "Sawtooth"-moderkortet kommer den bara att fungera korrekt på andra Sawtooth-modeller som var aktuella samtidigt.

 

Ju större skillnad i hårdvara, desto värre problem. Med en så gammal och annorlunda maskin som Performa 5400 kan man räkna med problem. Systemet blir instabilt, vissa saker fungerar inte korrekt, hängningar, underliga felmeddelanden om att filer och "någonting-Lib" saknas och så vidare.

 

Har själv försökt få liv i en 9600/350 som hade ett sådant 9.0.4 från en G4. Ingenting fungerade som det skulle. Det gick huvudtaget inte att installera något på den burken utan att någon annan del av systemet slogs ut. Om jag inte hade svarat på så många mappenfrågor om just detta problem hade jag nog spenderat en dag eller två i onödan med en omöjlig uppgift.

 

Det ska vara ett rent OS 9-system köpt som separat produkt och inte det som följer med en dator.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juckpuck, det är just sådana försök som leder till sveda, svett och svordomar  :(

 

Det system som följer med en Powermac G4 (eller annan Mac) är enbart komplett för den maskinens hårdvara. Exempelvis om det är från en Powermac G4 med "Sawtooth"-moderkortet kommer den bara att fungera korrekt på andra Sawtooth-modeller som var aktuella samtidigt.

 

Ju större skillnad i hårdvara, desto värre problem. Med en så gammal och annorlunda maskin som Performa 5400 kan man räkna med problem. Systemet blir instabilt, vissa saker fungerar inte korrekt, hängningar, underliga felmeddelanden om att filer och "någonting-Lib" saknas och så vidare.

 

Har själv försökt få liv i en 9600/350 som hade ett sådant 9.0.4 från en G4. Ingenting fungerade som det skulle. Det gick huvudtaget inte att installera något på den burken utan att någon annan del av systemet slogs ut. Om jag inte hade svarat på så många mappenfrågor om just detta problem hade jag nog spenderat en dag eller två i onödan med en omöjlig uppgift.

 

Det ska vara ett rent OS 9-system köpt som separat produkt och inte det som följer med en dator.

 

//Thomas

Jaha säg det till min powermac 7500 som just kör en G4 os 9 skiva utan problem och det är en 9.22 så vad är det för strunt då skulle inte mitt ha funkat väl rimligtvis med en så gammal dator som min 7500 ????? :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo en sak till macosx funkar finfint på den ochså utan G3 cpu thomas du kanske hade en defekt på din cd som just fick 9600 eller vad var som du hade att inte funka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag har inte sagt att det inte fungerar. Jag säger att det blir problem av varierande nivå.

 

Har fått 20-talet mappenbrev om sådana här problem. De flesta beskriver att Macen fungerat prima i några månader för att sedan braka totalt. Efter ominstallation är det prima ett tag igen för att braka på nytt. Det är ganska frustrerade människor bakom breven. Symptomen är onekligen att "dator från helvetet". Det är vanligt att deras föregående System 8 - 8.6 beskrivs som "kanonstabilt" som jämförelse.

 

Det är bara cirka 1/4-del som ger återkoppling på de svar jag skickar på mappenfrågor. Men de som svarar har bekräftad att de har lånat hem systemskivan från jobbets G4:a. Påtagligt ofta en 9.0.4-skiva. Powermac G4 var tydligen poppis när den kom.

 

En annan problemvariant är att det har fungerat smärtfritt fram till den dagen de prövar någon nygammal funktion som tv-kort eller nätverkskort i CS-platsen. Det vill bara inte fungera eftersom systemet inte har de komponenter som krävs. Då är orsaken rätt uppenbar. Systeminstallationen för en Powermac G4 behöver ju inte drivrutiner till tv-kortet i en Performa.

 

Det finns flera orsaker till att det fungerar olika bra mellan olika modeller. Medföljande systemskivor från 1998 till 2001-någonting är de som ger problem. Värst tycks 9.0.4-skivor vara som sagt. Antagligen för att dessa system innehåller många modellspecifika systemfixar.

 

73/75/76/85/86/95/9600 drabbas mer sällan av sådana här problem. 8600/250, 9600/300 och 350 skiljer sig dock en smula hårdvarumässigt. Performorna, 7200 och äldre Powerbook skiljer sig rätt rejält. Beige G3 tycks klara sig rätt bra, Powerbook G3, blåvit G3 och iMac sämre.

 

Har du en OS 9.2-skiva som följt med en OS X-installation är de kompletta installationer av samma typ som det OS 9 man en gång kunde köpa från hyllan.

 

Den 9600/350 som jag fixade iordning var ett begagnatköp med en (av säljaren) nyinstallerat 9.0.4 på hårddisken.

 

OS X i sig självt lider inte av det här problemet för övrigt. För stunden i alla fall.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet till exempel powermac 9600 har ett pci grafikkort som jag har hört kan ställa till problem men ett stort problem som många råkar ut för är att datorn hänger sig plötsligt detta beror på i 90% sv fallen att firewire tillägget är aktiverat och eftersom powermacarna inte har firewire från början men då är det bara att stänga av det tillägget så brukar dom flesta sakerna fungera ett plus i kanten är att jag har ett firewire pci kort i min powermac 7500 från en 1.2 gigherzt HP dator som funkar felfritt under macos 9 och osx med dom drivrutinerna som följde med i systemen det var ganska uppkäftigt att ha en 250 gigs hårdisk i en gammal 200 mhz mac när pc polarna kom förbi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här hittade jag faktan ** UPDATE ** I keeping having random lockups, what is going on? kby has isolated a problem with Carbonlib and Firewire Support. Download a patched version of the Firewire Support extension and install it in your extensions folder. We have found that this eliminates 99% of the problems

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera orsaker till att det fungerar olika bra mellan olika modeller. Medföljande systemskivor från 1998 till 2001-någonting är de som ger problem. Värst tycks 9.0.4-skivor vara som sagt. Antagligen för att dessa system innehåller många modellspecifika systemfixar.

 

 

jag kör även detta från en G4 på en 7600/132 som jag inte har orkat uppgradera den tycks fungera felfritt på min den med jag kanske har en sådan tur att allt funkar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej - jag försökte förgäves installera OS 8.5-8.6 på min Performa 5400/180. Det var stört omöjligt även med OS9.0. Jag nödgades gå tillbaka till 8.1 som fungerar riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej - jag försökte förgäves installera OS 8.5-8.6 på min Performa 5400/180. Det var stört omöjligt även med OS9.0. Jag nödgades gå tillbaka till 8.1 som fungerar riktigt bra.

Tack för alla synpunkter.

 

Slutsatsen tycks vara att det kan gå att installera OS 9 om det är ett originalsystem men att det är risk att datorn blir onödigt seg. Jag bör alltså försöka hitta en systemskiva med OS 8.6 och hoppas på att det fungerar. Återstår frågan var man får tag på en sådan systemskiva. Finns det att köpa någonstans fortfarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS 8.1 kör jag på min gamla PowerMac 4400/200. och det är också ett rätt hyfsat system.

Borde väl gå att installera problemfritt i din maskin.

 

Värre är det om du vill ha i webbläsare senare, då är det bara Netscape 4.76 eller liknande som funkar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

9600 har ett licenstillverkat Ixmicro-grafikkort där drivrutinen heter "9600 graphics accelerator". Tack vare att det tillägget saknades (och grafiken däremed var sirapsseg) kom till slut insikten att systemet inte var fullständigt.

 

Men som sagt: problemen varierar och jag skulle påstå att Juckpuck hör till dem som har tid, intresse och framför allt kunskap att genast parera krångel. Där vissa användare kör fast har andra redan löst knuten och glömt bort alltihopa minuten senare.

 

Egentligen borde OS 9.2.2 finnas gratis för nedladdning nu när Apple ändå satsar allt på OS X och inte längre säljer OS 9 som en separat produkt. Det skulle gagna både Apple och användarna om installationerna blev korrekta från första början istället för att de kopierar inkompletta system som hör till andra Macar.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kanske är värt mödan eftersom det kostar särket en hel del att hitta en fungernade mac os 9 cd som fungerar på alla macar och det är ju helt frivilligt att göra detta jag tror faktist att folk inser att det kan gå åt skogen men tycker att det är värt risken sen lär man säg en hel av att testa jag skulle inte ha kunnat något om macos eller windows om jag aldrig testade olika saker tex vad är för mening mede livet om allt går som på räls och allt är bara frid och fröjd då skulle vi ju aldrig lära oss av våra misstag eller det är väl likadant med datorer :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...