Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Helskärm?


ekbark

Rekommendera Poster

Hej alla!

Kommer från Windows-världen där jag främst sysslade med musikproduktion, men tröttnade på allt strul och sitter nu med min nya iMac(2.66GHz, 320 HDD och Logic 8) och bara häpnar! Så snyggt! Jag är inte på ngt sätt"datormännska" och börjar således en häftig resa.

Två saker har dykt upp:

1. Hur får helskärm?

2. Ibland, när jag t.ex. ska klicka i menyn, sticker markören bara iväg? Det är bara att hämta den igen, inget större problem men vad kan det bero på?

 

mvh

ekbark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Vilket program tänker du på? Den gröna knappen uppe till höger på varje fönster ger helskärm i vissa program, dock i vissa så ändrar den bara på fönstret på nåt sätt. Det enda ultimata sättet att få helskärm på är att ta tag i nedre högra delen av fönster och förstora det till helskärm.

 

2: Kanske kan bero på att musen är dålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Helskärm på samma sätt som i Windows finns inte i Mac OS X. Operativsystemet är inte designat för att användas så. Du kan dra själv i fönstret eller trycka på den gröna knappen för att maximera en ruta så att allt innehåll visas.

 

Men att ett program täcker upp hela skärmen, som i Windows, går inte att få automatiskt i OS X

 

 

Välkommen hit :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2: Kanske kan bero på att musen är dålig.

 

 

optiska möss behöver jämn färg på underlaget och inte för glansigt. mönster och reflektioner gör att optiken störs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helskärm på samma sätt som i Windows finns inte i Mac OS X. Operativsystemet är inte designat för att användas så. Du kan dra själv i fönstret eller trycka på den gröna knappen för att maximera en ruta så att allt innehåll visas.

 

Men att ett program täcker upp hela skärmen, som i Windows, går inte att få automatiskt i OS X

Välkommen hit :)

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå. Hakar på en tråd om helskärm.

När jag ska kolla på filmklipp från tex SVT play måste man ha flip4mac om jag har förstått det hela rätt. När jag klickar på symbolen för helskärm i filmen så händer inget. Det står något om högerklicka?

 

Ska tillägga att jag är ny på mac och håller på att upptäcka denna nya fantastiska värld .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Kommer från Windows-världen där jag främst sysslade med musikproduktion, men tröttnade på allt strul och sitter nu med min nya iMac(2.66GHz, 320 HDD och Logic 8) och bara häpnar! Så snyggt! Jag är inte på ngt sätt"datormännska" och börjar således en häftig resa.

Två saker har dykt upp:

1. Hur får helskärm?

2. Ibland, när jag t.ex. ska klicka i menyn, sticker markören bara iväg? Det är bara att hämta den igen, inget större problem men vad kan det bero på?

 

mvh

ekbark

Det går att få helskärm i en del program. Exv Quick Time DVD-spelaren, med Kommando + F (äpple + f). Avsluta helskärm med esc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen förresten. Är själv en "switcher".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå. Hakar på en tråd om helskärm.

När jag ska kolla på filmklipp från tex SVT play måste man ha flip4mac om jag har förstått det hela rätt. När jag klickar på symbolen för helskärm i filmen så händer inget. Det står något om högerklicka?

 

Ska tillägga att jag är ny på mac och håller på att upptäcka denna nya fantastiska värld .

flip4mac kan vara lite buggit, en lösning är att ställa in att filmerna ska öppnas i ett eget fönster, för då startas filmen i quicktime och du kan trycka cmd + f för att få fullskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ska det inte gå att få helskärm alltså...

Jag tänkte på det senast igår när jag använde itunes.

 

När man trycker på gröna knappen så blir det inte alls så stor ruta som jag vill ha.

Tex så visas inte alla förklaringar till podcaster utan man måste då ta tag längst ner i hörnet och dra sidan större.

Efter att ha switchat till mac så ångrar jag mig absolut inte utan vill gärna utöka macantalet :-)

 

Det är bara det att såna här problem som inte finns nån lösning på tycker jag är störande och inte alls smidigt. Det mesta går annars snabbt och enkelt att hantera.

 

Please ge mig en länk till ett terminalhack eller liknande :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...
EllieDahlerus

Jag är också intresserad och hoppas på svar. Jag har köpt en iMac, och är supernöjd, det enda är att helskärm inte fungerar på swefilmer.com, vilket förvånar mig, kan man inte kolla på helskärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga då vad använder du för webbläsare då?

 

Själv använder jag Google chrome efter som den har "inbyggd" flash, och där har jag inga problem med det.

 

Klickar först och främst på den gröna "ikonen" maximera sedan när jag är på den sidan du nämner så väljer jag bara "full skärm" och det fungerar utmärkt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har heller inga problem med att se filmer i helskärm. Dock behöver man inte maximera webbläsaren, den har inget med det att göra, utan det räcker med att välja maximera i kontrollerna för uppspelaren till filmen, brukar ligga en kontroll för det på höger sida av tidslinjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EllieDahlerus

Måste bara fråga då vad använder du för webbläsare då?

 

Själv använder jag Google chrome efter som den har "inbyggd" flash, och där har jag inga problem med det.

 

Klickar först och främst på den gröna "ikonen" maximera sedan när jag är på den sidan du nämner så väljer jag bara "full skärm" och det fungerar utmärkt :)

Jag har bara använt mig av Safari som webbläsare..

Okej, tack :) Är som sagt väldigt grön på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I regel är det så att om du kollar på en spelare på en webbsida är det på den som du beordrar fullskärm. OM du kör ett program är det i programmet du beordrar fullskärm. Nästan samma sak men inte. Bifogar bild för att förklara. Kolla Här.

post-363-0-00219200-1427641293_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...