Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera en iMac med OS 8.5.1


bibl

Rekommendera Poster

Då skivan med Mac OS 9 inte gick att att bränna ut blir det Mac OS X. Visst kommer det att gå långsamt (det är ju inte direkt en Core2Duo processor som i svägerskans sprillans nya MacBook) men det lär ju funka och det ser ju onekligen verkligen tilltalandet ut rent designmässigt...

 

Tellus; det är 266mHz så då är det alltså en Blueberry (synd då kan man ju inte skryta med att man hade en Bondiblue... ;=))

 

Återkommer med feedback när den installerat klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, man måste partitionera till under 8GB på en gammal iMac G3. Kolla t ex vad Lowendmac skriver:

 

"If you have a hard drive larger than 8 GB, you should partition is so that the first partition is under 8 GB in size (for simplicity, we suggest 7 GB). Failure to do this could eventually result in an unbootable computer, as all System files must be within the first 8 GB of drive space. These Macs can work successfully with larger drives for some time, but once a System files goes outside of the first 8 GB of space, you'll have nothing but problems." (Citatet hämtat härifrån: http://lowendmac.com/imacs/rev-a-imac-g3-233-mhz.html )

 

Lägg dig för säkerhets skull på 7GB som Lowendmac skriver eller kanske på max 7,5GB och inte på 8GB, för då kan man få problem. Det har att göra med att man ju i datavärlden räknar till 1024 och inte till jämna 1000 när man räknar t ex storlekar på hårddiskar.

Det missade jag när jag körde med min iMac G3. Gäller inte det bara OS X? Jag hde OS9 och 40 gig HD och allt gick som tåget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det missade jag när jag körde med min iMac G3. Gäller inte det bara OS X? Jag hde OS9 och 40 gig HD och allt gick som tåget.

Nej, det gäller OS 9. Angående OS X så skriver de så här i stycket efter det jag citerade i mitt första inlägg:

 

"If you have a hard drive over 8 GB in size, you must partition it or you will not be able to install Mac OS X. If you are creating the partition within OS X, it must be smaller than 7.4 GB as reported by Disk Utility (because sometimes a GB is billion bytes and sometimes it's 1,073,741,824 bytes); we suggest simply setting it at 7 GB to avoid having to redo the whole installation if the partition ends up bigger than specified (it happens). Mac OS X must be completely within the first 8 GB of space on your hard drive or you will not be able to run OS X."

 

Där är det alltså "must" och inte "should".

 

Senare modeller av iMac G3 hade antagligen inte detta problem? De kom ju ofta med diskar större än 8GB redan som default.

 

Vad gäller OS 9 eller OS X på en så här gammal G3 så är rekommendationen (återigen från bl a Lowendmac) att man ska stanna på OS 9 och helst inte installera OS X annat än på de G3-iMacar som har slot-in, dvs de som ligger på 350MHz och uppåt.

 

EDIT: Ser att jag skrivit "måste" i mitt första inlägg. Det borde alltså ha varit "bör" istället, iaf så länge man håller sig till OS 9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var OS 9 pålagt och nu står den och tuggar i sig OS X 10.3.9, var ett jäkla jobb måste jag säga att hitta rätt i OS 9 djungeln, hittade ett antal varianter av OS 9 och precis när jag "återfunnit" skivorna med OS 8 som medföljde burken så bootade den äntligen upp från en OS 9 skiva.

 

Jag vill passa på att tacka alla för hjälpen som har givit input. Nu lär den här iMacen tuffa och gå några år till förhoppningsvis. Jag tycker att det är imponerande att en så pass gammal burk med så pass gammal hårdvara ens kan köra ett hyggligt modernt operativsystem.

 

Min PC har ett mobo från 2003 och den skulle inte ens kunna starta Vista. Men å andra sidan kan jag köra Ubuntu 8.04 med allt bling bling påslaget utan problem vilket ju säger en del om fördelarna med att köra system som i grunden är UNIX baserade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...