Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera en iMac med OS 8.5.1


bibl

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har fått "ärva" en urgammal iMac, en PowerPC G3 på hela 266mHz med 32mb internminne och Mac OS 8.5.1, givetivis i den klassiska färgen Bondi Blue... På det hela taget en klassiker med andra ord.

 

Anledningen till att jag förbarmat mig över den är att det medföljde en hel hög pedagogiska barnspel och som inkörsport till datorer för sonen, snart tre år (jepp, det SKA börjas i tid...) borde den funka utmärkt då det ju bara finns en knapp på musen och inte så mycket som kan gå snett.

 

Nu till mina små problem, som egentligen baserar sig på att jag är helt novis på Mac då jag annars kör Linux eller är tvingad till Windows på jobbet...

 

1. Jag skulle vilja uppdatera den så långt som det är möjligt. När jag drar igång den så får jag allsköns felmeddelanden om att;

Installationen av QuickTime misslyckades eftersom det redan är installerat.

Quicktime MPEG installations lästes inte in. Det kräver QuickTime 3.0 eller senare.

 

Och så vidare totalt en tre fyra rutor. Hur fixar jag det här? Är det bara att koppla upp sig mot nätet på ngt sätt och dra hem uppdateringar så långt det går?

 

2. Kan jag ens koppla upp mig mot nätet med den här burken. Jag har ComHems bredband hemma går det att koppla upp den här direkt? Enligt Comhems hemsida stöder dom inte äldre operativsystem än OS X men går det att komma runt det. (Annars blir det väl att bygga en router av en av skrotdatorerna för att komma runt problemet antar jag...)

 

3. Vad mer kan den samlade menigheten ge mig för tips om en sådan här klassiker? All input tages tacksamt emot.

 

Med tack på förhand

//bibl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet! :)

 

Du kan installera Mac OS X 10.3.9 (Panther) på din dator som mest (vilket rekommenderas men då behöver du minst 128 MB RAM av typen 144-pinnars SO-DIMM hastighet PC66 eller högre). Mac OS 9 också. Båda dessa måste du skaffa separat.

 

Uppdateringen till OS 8.6 från OS 8.5.1 hittar du här. Till Mac OS 8.6 kan du använda Quicktime 5. Finns att ladda ned här.

 

Innan du uppgraderar till Mac OS X behöver du uppdatera firmware (datorns fasta programvara), via den här länken. Eller här.

 

Om du kan plugga in en ethernetkabel kan du köra Programuppdatering under Äpplet/Inställningar (om det finns i Mac OS 8.6 vilket jag inte minns om det gör).

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet! :)

 

Du kan installera Mac OS X 10.3.9 (Panther) på din dator som mest (vilket rekommenderas men då behöver du mer RAM). Mac OS 9 också. Båda dessa måste du skaffa separat.

 

Uppdateringen till OS 8.6 från OS 8.5.1 hittar du här. Till Mac OS 8.6 kan du använda Quicktime 5. Finns att ladda ned här.

 

Innan du uppgraderar till Mac OS X behöver du uppdatera firmware (datorns fasta programvara), via den här länken. Eller här.

 

Om du kan plugga in en ethernetkabel kan du köra Programuppdatering under Äpplet/Inställningar (om det finns i Mac OS 8.6 vilket jag inte minns om det gör).

 

Lycka till! :)

Precis som Alix säger så vill även jag understryka att det är viktigt att uppdatera Firmware innan OS X installeras. Många iMac G3 har gått en för tidig död till mötes pga det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker då att OS9.x torde vara det mesta som man kan välja om det också skall vara körbart.

 

Att fylla båda minnesbankarna är tydligen inte heller så lätt, och knappast värt varken besvär eller kostnad.

post-1862-1224977066.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... eller för att uttrycka sig i klartext, eller som det numera heter: Skall jag vara helt ärlig, (för en gångs skull) så pensionera skiten.

Låt ungen ha ett liv innan IT är väl också ett gott råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Balooba. Det bästa är att nöja sig med OS 9. Du har RAM så det räcker för det (det virtuella minnet ska sättas till 64 MB). Det finns många trevliga barnprogram (hihi - spel alltså) till OS 9. Springhead har mina ungar haft roligt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen ! Det lär bli uppdatering till os9. Har ingen lust att meka mer än nödvändigt då ju lådan som bekant är rätt trång... Måste jag uppdatera firmware också om jag "bara" uppgraderar till os9?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag uppdatera firmware också om jag "bara" uppgraderar till os9?

Nej, det är inget krav. Men det är gratis och går snabbt, om det görs rätt, så varför inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att fylla båda minnesbankarna är tydligen inte heller så lätt, och knappast värt varken besvär eller kostnad.

Det är busenkelt att komma åt den andra den andra kortplatsen. I princip fungerar det så här (var ett tag sedan jag bytte minne i en iMac G3 med tray senast). Du vänder datorn upp-och-ner. På baksidan sitter en skruv som du lossar på, tar tag i handtaget och drar loss plastskalet. Där lossar du på fyra sladdar. Två för el, en videokabel till bildskärmen och en som om jag minns rätt går till IR-dioden på framsidan. Därefter lossar du tre skruvar och drar hela logikkortsmodulen inklusive CD-läsare och hårddisk upp ur datorn. Här får man vara lite försiktig med sladdarna man lossade så att man inte klämmer dem.

 

Då är den svåra delen avklarad. Processorn sitter på ett kort nära delen av logikkortet som ligger vid datorns baksida. Det sitter en skyddskåpa i vägen, men den lossar man utan problem. Det sitter en minnesplats på vardera sidan av processorkortet, varav den undre brukar vara fylld om man bara har ett kort såvitt jag minns. Man får ta i lite för att lossa på processorkortet, men det ska inte vara några problem att vare sig få loss det eller fast det igen. Kontakten som kortet sitter fast på är stor och man får helt enkelt trycka lite rakt ner för att få den på plats igen. Men det är inte alls svårt. Om jag minns rätt står det en steg för steg-beskrivning i manualen hur man gör hela proceduren, och har man inte kvar manualen ska den finnas att ladda ner som PDF från Apples supportsajt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Då kanske man skulle ge sig på det, har en hel bunt pc100 och pc133 minnen i storlekar mellan 64-256mb liggande, men det är vid närmare eftertanke vanlig sd-ram. Funkar det? Som sagt helt grön på Mac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättning på det; :ermm: Läser jag bara innantill står det ju faktiskt att det är vanlig pc 133 sd-ram max 256mb bara att gräva i lådorna alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättning på det; :ermm: Läser jag bara innantill står det ju faktiskt att det är vanlig pc 133 sd-ram max 256mb bara att gräva i lådorna alltså...

Öööhh, nej... det ska vara SO-DIMM. Kolla här t ex : http://lowendmac.com/imacs/rev-c-imac-g3-266-mhz.html

Eller missuppfattade jag ditt inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man lär sig något nytt var dag; jag har aldrig mekat med någon bärbar dator varför jag aldrig har kommit i kontakt med so-dimm kretsar. En snabb tur på wikipedia ger vid hand att det jag har liggande är vanliga dimm. alltså blir det en tur på Tradera och se vad man hittar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Woow... 494 spänn... Inte en chans! Har hittat beg. kretsar på tradera för 1k + 11kr i frakt två stycken pc100 på 128mb styck precis vad den max ska kunna ta enligt specen. skulle de inte funka är det inte hela världen 13 spänn får man ju inte ens en bussbiljett för :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det inte hela världen 13 spänn får man ju inte ens en bussbiljett för :)

 

Och 13 spänn är väl max vad du kan få för din iMac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Så då var minnet uppgraderat till två stickor på 128mb styck. Den startar rusktigt snabbt nu :) Firmware är uppgraderat till version 3.0 (verkade som den redan var gjort...) Datorn är för de som undrat en iMac G3 Revision A tray loading.

 

Sitter nu och funderar över det här med OS. Har en skiva med Mac os 9 en engelsk variant och en Mac OS X Panther på tre skivor även den i engelsk variant, så vitt jag kan förstå. Vilken bör jag välja att installera tycker ni? Jag hade tänkt mig att slita ur den hårddisk som sitter i. Dels för att den är på 6gb och jag har en vanlig ATA disk liggande i hyllan på 20 gb. Dels för att med en ny disk så installerar jag ju inte över det gamla operativsystemt om ngt skulle gå åt skogen. (och som någon skrev den är faktiskt ganska lätt mekad...)

 

Ytterligare några frågor kvarstår dock som jag vore tacksamt om någon hade svar på;

Jag har läst i en tråd någonstans att alla systemfiler måste ligga på första partitionen vid OS 8, och fattade jag det som OS 9, och att denna inte får vara större än 8bg för då hittar inte OS filerna. Stämmer detta även för OS X?

Samt innehåller OS skivorna någon form av partitionsverktyg samt formateringsverktyg som används i samband med starten likt det som finns för windows eller linux installationer?

 

Med tack på förhand

//bibl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det säkert det är en 266 MHz du har? iMac BondiBlue tillverkades bara som 233 MHz (Rev A och Rev B ), om det är en 266 MHz då är det en Blueberry eller fyra andra färger...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska sätta i en större hårddisk kan du få problem, inte olösliga, men dock.

De här tidiga imacarna har egenheten att hela operativet måste finnas i de första 8GB av hårdisken, annars fungerar det inte. Om man installerar operativet och uppdaterar det innan man gör något annat, kan det funka, åtminstone en tid.

Säkrast är att ha en första partition, som är mindre än 8GB för systemet, och resten i den andra partitionen.

Om du vill köra OS10.3 så gäller samma, men då bör usermappen också ligga i den andra partitionen, och det finns beskrivningar på hur man fixar det med lite Unixbök.

Lycka till

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda skillnaden mellan Blondie och Blueberry som går att testa är att stoppa in starskivan på 8.1

startar den inte med "C" nedtryck under uppstart så är det den nyare du har

 

det går ocksa att titta i visa info på system konfigurationen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då var minnet uppgraderat till två stickor på 128mb styck. Den startar rusktigt snabbt nu :) Firmware är uppgraderat till version 3.0 (verkade som den redan var gjort...) Datorn är för de som undrat en iMac G3 Revision A tray loading.

 

Sitter nu och funderar över det här med OS. Har en skiva med Mac os 9 en engelsk variant och en Mac OS X Panther på tre skivor även den i engelsk variant, så vitt jag kan förstå. Vilken bör jag välja att installera tycker ni? Jag hade tänkt mig att slita ur den hårddisk som sitter i. Dels för att den är på 6gb och jag har en vanlig ATA disk liggande i hyllan på 20 gb. Dels för att med en ny disk så installerar jag ju inte över det gamla operativsystemt om ngt skulle gå åt skogen. (och som någon skrev den är faktiskt ganska lätt mekad...)

 

Ytterligare några frågor kvarstår dock som jag vore tacksamt om någon hade svar på;

Jag har läst i en tråd någonstans att alla systemfiler måste ligga på första partitionen vid OS 8, och fattade jag det som OS 9, och att denna inte får vara större än 8bg för då hittar inte OS filerna. Stämmer detta även för OS X?

Samt innehåller OS skivorna någon form av partitionsverktyg samt formateringsverktyg som används i samband med starten likt det som finns för windows eller linux installationer?

 

Med tack på förhand

//bibl

 

 

Varför ska du göra partitioner? Är det en windows-ryggmärgsreflex?

...

När du bytte ram-minnet borde du ha bytt backupbatteriet samtidigt. En iMac G3 med gammalt batteri kan få frispel....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska du göra partitioner? Är det en windows-ryggmärgsreflex?

Nej, man måste partitionera till under 8GB på en gammal iMac G3. Kolla t ex vad Lowendmac skriver:

 

"If you have a hard drive larger than 8 GB, you should partition is so that the first partition is under 8 GB in size (for simplicity, we suggest 7 GB). Failure to do this could eventually result in an unbootable computer, as all System files must be within the first 8 GB of drive space. These Macs can work successfully with larger drives for some time, but once a System files goes outside of the first 8 GB of space, you'll have nothing but problems." (Citatet hämtat härifrån: http://lowendmac.com/imacs/rev-a-imac-g3-233-mhz.html )

 

Lägg dig för säkerhets skull på 7GB som Lowendmac skriver eller kanske på max 7,5GB och inte på 8GB, för då kan man få problem. Det har att göra med att man ju i datavärlden räknar till 1024 och inte till jämna 1000 när man räknar t ex storlekar på hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte rekommendera att köra X på en Bondi iMac.

Jag har testat och det är pinsamt långsamt (jag testade på en 333Mhz med 256Mb RAM).

Kanske alla redan sagt det men alla spel du tänker låta knodden köra är väl dessutom till MOS 9 (eller tidigare).

 

Att få till det med internet ska inte vara några problem.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med övriga som sagt det, Det är mer eller mindre idioti att köra OS X på den datorn- det går toklångsamt.

 

Är du inte intresserad av att använda MacOS 8/9 är det nog bättre du säljer den och köper en modernare mac som släppts efter OS X introducerades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...