MacWorld - allt om Mac & iPhone: Jag köpte mig en iPhone i Venedig idag - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Hoppa till innehåll

RSS MacWorld-bloggen

RSS Guider från MacWorld.se

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Jag köpte mig en iPhone i Venedig idag Såhär gick det till... Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   Sekrop 

• Grupp: Medlem
  • Mac(ar): 15" Macbook Pro 2.33 Ghz, Macbook, iPhone

Skickat 16 oktober 2008 klockan 22:45

Jag for ned till Venedig för en blixtvisit (för jobbets räkning). Egentligen var det bara Venedigs flygplats som behövde besökas, men eftersom det ändå skulle dröja 6 timmar tills returflyget gick och jag luskat ut att man kan köpa olåsta iPhones i landet satte jag mig på flygbussen och åkte mot centrum.

Väl framme börjar jag vandra i detta fattigmans-Gamla Stan, det är som att vandra Västerlånggatan upp och ner i en evig labyrint, bara det att varannan tvärgata har ersatts av avloppsvatten som rinner kors och tvärs. Men nu är det ju inte turistfällan i sig det handlar om, utan själva köpet.

Efter en stunds vandrande (och en mer och mer misstrohet för att det skulle finnas några andra slags butiker än sådana som säljer "Italia"-tröjor eller operamasker i keramik) hittar jag tillslut en Vodafone Store.

Eftersom jag naturligtvis luskammat alla intarnetsen för att få reda på så påtaglig information som möjligt om hur detta köp skulle gå till, var jag beredd på följande:

- Förmodligen skulle telefonerna vara slutsålda
- Om de inte var det skulle de vara uppbokade och man fick ställa sig på väntelista
- Om man inte skulle behöva göra det så var man nu förtiden tvungen att skaffa abbonemang i alla fall
- Hur som helst skulle man visa pass, vilket många forum på internet verkar likställa med en besinningslös integritetskränkning.

Döm om min förvåning när det inte var så svårt alls! Men lite underligt.

Jag frågar efter telefonen (på engelska, eftersom jag inte kan italienska) och han svarar med en axelryckning,
"Ja det är klart vi har den?"
"Kan man då köpa den utan abbonemang?" undrar jag.
"Ja det är väl klart man kan det?" säger han, "Vilken färg vill du ha?"
(Vit, har jag tänkt mig, vit vill jag ha. Vit.) "Svart" säger jag.
"Jamen vi har bara vita" svarar han då.
"Då tar jag en vit" säger jag och undrar lite varför jag inte sa det först?

Då framgår det att jag inte kan betala med kort, utan bara kontant. Så jag bli hänvisad strax över gatan för att besöka en bankomat. Det visar sig vara svårare sagt än gjort, eftersom Italien ju som ni vet är ett U-Land och därför inte riktigt har vant sig vid Visa-kort. Bankomaten menar att mitt kort är häxkonster, så jag får bege mig efter en annan bankomat, förslagsvis från en annan bank. Jag går upp och ner för de små broarna över sumpvattenskanalerna, och hittar tillslut en bankomat i en dunkelt upplyst tvärgata, ungefär en halv meter bred. Jag tar ut pengarna, och på darriga ben försöker jag ignorera alla stråhattsbeklädda gondoljärer med tredagarsstubb och vinalkisblick, samtidigt som jag går tillbaka mot Vodafone-butiken.

Väl där halar jag upp nästan 600 € i tjugovalörer, och han radar upp dem noggrant i små travar innan han konstaterar att vi båda räknat rätt. Sen säger han att han kan aktivera telefonen åt mig i butiken, tar fram en iPodsladd och stoppar i företagsdatorn som står i hörnet. Det verkar ju bekvämt, tänker jag, så visst!

"Ok, you come back in half an hour ok? And... I need your pin-code for the activation."

Något tagen på sängen ger jag honom min pinkod och går därifrån. Tio minuter senare kommer jag på att, eh, där sitter han med mitt simkort och 560 euro rikare, hur-i-helvete?

Jag vänder på klacken och jäktar tillbaka till butiken (som fortfarande är en Vodafone-butik) och...

Får min alldeles välfungerande iPhone, som jag precis har registrerat och uppdaterat till FW2.1.

Så, nu vill jag veta vad man ska ha för skojiga applikationer och andra vettiga tips! Hit me!
yeeeah.tumblr.com
0

#2 Medlem är utloggad   daphox 

• Mac(ar): MacBook

Skickat 16 oktober 2008 klockan 23:04

Kul story. :)
0

#3 Medlem är utloggad   rickard1234 

• Smörjmeister
  • Grupp: Moderator
  • Plats: Göteborg
  • Mac(ar):  Mac Mini 2.53 GHz & iPod Video 80 GB

Skickat 16 oktober 2008 klockan 23:07

Om allting funkar så grattis ^_^

Om nåt går snett vartefter.. så vet jag inte vad du ska göra?
Ett italienskt kvitto i en svensk Mac ÅF-butik? :ermm:
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."
-Jiddu Krishnamurti
0

#4 Medlem är utloggad   Sekrop 

Skickat 16 oktober 2008 klockan 23:10

Den är alltså en helt vanlig olåst iPhone köpt i Italien, det var bara själva köpet som var lite konstigt genomfört. Men det kanske är så de gör i Italien.

...och sen går väl inget snett med Apple-produkter? Det vägrar jag gå med på.

Inlägget är redigerat av Sekrop: 16 oktober 2008 klockan 23:11

yeeeah.tumblr.com
0

#5 Medlem är utloggad   Banezaka 

• Mac(ar): Macbook

Skickat 16 oktober 2008 klockan 23:10

Det var pinkoden till din mobilkort du gav honom?

Hur blir det med garanti nu när du köpte den där nere?

Tips på program
Arla kökets kok bok
Aurora feint
Fring
Shazam
Simplify Media
0

#6 Medlem är utloggad   Sekrop 

Skickat 16 oktober 2008 klockan 23:13

Har inte kollat upp garantin så noga, förutom att det naturligtvis går att lämna in den i Italien! Men det verkar ju lite klurigt.
Japp, det var pinkoden till simkortet jag gav honom, han ringde ett samtal (till ett italienskt gratisnummer, som han förvarnade om, för att testa att allt fungerade).
yeeeah.tumblr.com
0

#7 Medlem är utloggad   nalle76 

• Mac(ar): macbook late 2006, MBP Unibody första gen

Skickat 17 oktober 2008 klockan 05:41

Visa inläggBanezaka sa den 01:10, 2008-10-17:

Det var pinkoden till din mobilkort du gav honom?

Hur blir det med garanti nu när du köpte den där nere?

Tips på program
Arla kökets kok bok
Aurora feint
Fring
Shazam
Simplify Media

Hej,

kan du skicka en länk till Arla kökets kok bok? Hittar inte den i Appstore?!?!?
0

#8 Medlem är utloggad   zappe 

Skickat 17 oktober 2008 klockan 06:38

Visa inläggnalle76 sa den 06:41, 2008-10-17:

Hej,

kan du skicka en länk till Arla kökets kok bok? Hittar inte den i Appstore?!?!?

http://phobos.apple....e...130272&mt=8

Garantin gäller bara i det land man köper telefonen så ska du ha den lagad utan att betala så blir det att åka ner till Italien.
0

#9 Medlem är utloggad   nalle76 

• Mac(ar): macbook late 2006, MBP Unibody första gen

Skickat 17 oktober 2008 klockan 08:31

Visa inläggzappe sa den 08:38, 2008-10-17:

http://phobos.apple....e...130272&mt=8

Garantin gäller bara i det land man köper telefonen så ska du ha den lagad utan att betala så blir det att åka ner till Italien.

tack för länken! men s*atan lite som jag anade: "the item you requested is not currently available in the Finnish store....synd. Fattar int riktigt varför? Arla produkter säljs i Finland i så gott som varje normal butik, Finland är officielt även svenskspråkigt till sida vid finskt.
0

#10 Medlem är utloggad   Sekrop 

Skickat 17 oktober 2008 klockan 09:37

Så om jag, säg, bor i Tyskland och köper en Macbook där, flyttar senare till Sverige och använder den här istället, varpå det blir fel på den. Måste jag i så fall åka till Tyskland för att få den reparerad? Det låter konstigt.

Men hur som helst.

Det här med ringsignaler... Måste man verkligen in och bråka med Garageband eller liknande lösningar?
yeeeah.tumblr.com
0

#11 Medlem är utloggad   slowmove 

• Plats: Sthlm / Norrköping
  • Mac(ar): Macbook 1,83 ghz - Powerbook G4 12" 1,5 ghz

Skickat 17 oktober 2008 klockan 10:14

Macbook har de världsgaranti på. Vet inte varför de inte har det på iphone, förmodligen för det är operatörerna som tar hand om reklamation och dylikt i det fallet.

Angående tingsignaler http://audiko.net

Inlägget är redigerat av slowmove: 17 oktober 2008 klockan 10:15

http://slowmove.se
--
Macbook 1.83 gHz core duo, 2gb ram, 320gb hdd
PowerBook G4 1,5 gHz 1,25gb ram, 80gb hdd
iPhone 16gb svart
iPhone 8gb
0

#12 Medlem är utloggad   fjompa 

• Mac(ar): vit MacBook C2D 2,4ghz

Skickat 17 oktober 2008 klockan 10:18

Visa inläggSekrop sa den 10:37, 2008-10-17:

Det här med ringsignaler... Måste man verkligen in och bråka med Garageband eller liknande lösningar?

För ringsignaler, prova denna sajt http://audiko.net/
0

#13 Medlem är utloggad   Sekrop 

Skickat 17 oktober 2008 klockan 15:12

Audiko, vilken grym sida! Tack som fan för det tipset!
yeeeah.tumblr.com
0

#14 Medlem är utloggad   Landberg 

• Moderator
  • Plats: Sälen, Lindvallen
  • Mac(ar): iBook G3, MacBook 2.4 alu, iPhone 3Gs 16gb vit

Skickat 17 oktober 2008 klockan 15:22

Haha, kul läsning, grattis toll phonen!
0

#15 Medlem är utloggad   zappe 

Skickat 17 oktober 2008 klockan 16:40

Visa inläggSekrop sa den 10:37, 2008-10-17:

Så om jag, säg, bor i Tyskland och köper en Macbook där, flyttar senare till Sverige och använder den här istället, varpå det blir fel på den. Måste jag i så fall åka till Tyskland för att få den reparerad? Det låter konstigt.

Men hur som helst.

Nej, du kan inte jämföra äpple och päron.

Det finns ingen världsgaranti på iPhonen.

Can I get my iPhone serviced outside the country of purchase?
No, service for eligible repairs is only available in the country where your iPhone was originally purchased.

http://www.apple.com...ce/faq/#repair3
0

#16 Medlem är utloggad   Sekrop 

Skickat 17 oktober 2008 klockan 17:18

Well well, jag planerar inte att ha sönder min iPhone, och om man nu råkar ha det verkar det ju inte som om garantin räcker särskilt långt i alla fall - i alla fall av det här forumet att döma.

Den egentliga poängen med den här tråden var att påvisa att det absolut går att köpa en iPhone i Italien olåst och lagligt. Jag kollade ju diverse forumtrådar och annat om det innan, här och annorstädes, och det verkade helt enkelt ganska oklart huruvida det var med den saken, nämligen!

Fast det kan vara en underlig upplevelse att göra det!
yeeeah.tumblr.com
0

#17 Medlem är utloggad   bjoal 

• Mac(ar): iMac 24'', MacBookPro 13'', iPhone 3G

Skickat 17 oktober 2008 klockan 18:46

He, he. Är iPhonen högsta mode hos de vinalkisblickande gondolijärerna? Finns det några lämpliga Apps som håller koll på tidvattnet i kanalerna, aktuella vinpriser på de lokala tavernorna etc?
0

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare