Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Invalid node structure?


Propeller

Rekommendera Poster

Ja - vid uppstart av mitt OS 9.1 får jag detta meddelande: "Ett fel har hittats på startskivan & Skivkontroll kan inte reparera det, säkerhetskopiera disken". När jag kör skivkontroll får jag "Invalid node structure, 4, 2895. Fel har hittats men Skivkontroll kan inte reparera den. Det första jag tänkte göra var att spara ut vissa data ur burken men USB-minnet kan inte monteras på skrivbordet. Datorn verkar annars funka som vanligt - dvs bra. Vad kan vara problemet? /// Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök rädda det viktigaste. Jag fick "ogiltig syskonlänk" senast (alla dessa obotligt korkade meddelanden) och förlorade till slut rubbet (fast inget viktigt). :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu körde jag "bygg om skrivbordet" vilket jag nog inte borde gjort. Programsymboler på skrivbordet ändrade utseende & vissa filer går ej att öppna: "Kan inte hitta programmet som skapade dokumentet." Jag skulle verkligen uppskatta hjälp då det ligger mycket data på denna maskin, hade precis börjat spara ur till den nyare burken. Känns jobbigt att det inte går att köra på ett USB-minne på de längre, hoppas det funkar med en ext HD. . . . . ? Jag är nog ute på vatten som är för djupt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-n åxå, det går ej bränna eller montera USB-minne på datorn. Har ej tillgång till ext. HD än men det verkar mörkt. Det går ju utmärkt att öppna t.ex. bilderna i PS i datorn men inte spara ner dom. Är dom att klassa som förlorade? Kan man inte köra "Arkivera & Installera" med org. CD:n på ett sån´t här system som jag nyss gjorde med Leopard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-n åxå, det går ej bränna eller montera USB-minne på datorn. Har ej tillgång till ext. HD än men det verkar mörkt. Det går ju utmärkt att öppna t.ex. bilderna i PS i datorn men inte spara ner dom. Är dom att klassa som förlorade? Kan man inte köra "Arkivera & Installera" med org. CD:n på ett sån´t här system som jag nyss gjorde med Leopard?

Till vänster ser det ut som att du har fler datorer, med plats för hårddiskar. Du kan plocka ut hårddisken och montera den i någon av dem (skifta dock jumpern till slav) och sedan dra över filerna till masterdisken. Jag skulle inte försöka göra något med disken förrän jag har räddat de viktigaste filerna.

 

Lycka till! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Nu helt plötsligt efter 20 omstarter får jag upp ett USB-minne som jag verkar kunna spara till. . . . i så fall ska jag välja ut de 2 gigen som det rymmer med STOOR omsorg. . . . om jag skulle ta ur disken som du säger, som är skapad i OS 9.1 & montera in den i den andra burken med OSX - blir det soppa av allt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Nu helt plötsligt efter 20 omstarter får jag upp ett USB-minne som jag verkar kunna spara till. . . . i så fall ska jag välja ut de 2 gigen som det rymmer med STOOR omsorg. . . .

Ja, gör det i första hand.

 

...om jag skulle ta ur disken som du säger, som är skapad i OS 9.1 & montera in den i den andra burken med OSX - blir det soppa av allt då?

Nej, en slavdisk ska systemet inte skriva till, om du inte väljer det själv. Vad gäller kompatibiliteten mellan 9.1 och X borde båda vara HFS+-formaterade. Troligen kan Mac OS X läsa den äldre disken (och därmed kopiera filer från den), medan det omvända är mer osäkert. Men det sistnämnda har du ju inget behov av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt tror jag att felet kan härstamma från ett strömavbrott för nå´n vecka sedan, alternativt att jag kopplade på en Firewire-skrivare & startade om datorn. Någon gång därefter fick jag problem. Det ligger 3 st "Räddade objekt från hårddisk" i papperskorgen. Inga filer finns dock i dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Som sagt tror jag att felet kan härstamma från ett strömavbrott för nå´n vecka sedan, alternativt att jag kopplade på en Firewire-skrivare & startade om datorn. Någon gång därefter fick jag problem. Det ligger 3 st "Räddade objekt från hårddisk" i papperskorgen. Inga filer finns dock i dom.

 

Ja HFS är tyvärr notoriskt känslig för felaktig avmontering (tex vid strömavbrott), har själv fått flera diskar obrukbara pga strömavbrott / program hängningar -> tvingad omstart osv.

DiskWarrior kan i många fall lösa dom flesta av dessa problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja HFS är tyvärr notoriskt känslig för felaktig avmontering (tex vid strömavbrott), har själv fått flera diskar obrukbara pga strömavbrott / program hängningar -> tvingad omstart osv.

DiskWarrior kan i många fall lösa dom flesta av dessa problem.

Det är inte min erfarenhet. Vid strömavbrott på jobbet svärs det över Unix-servrar (Solaris) och till viss mån över Windows. Men Macarna går igång som om inget hänt.

 

Håller dock med om DiskWarrior. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog hålla med, kvaddade närapå mitt Mac OS X när jag hade på automatisk uppstart efter elavbrott påslaget.

 

Vi hade upprepade av och påslag på elen här ett år när de höll på och trixa med en nedfallen kraftledning.

Datorn börja starta upp, strömmen gick, kom efter 5-10 min, datorn gick igång, och så bröts det igen.

Hur många ggr detta skedde räknade jag inte, inte någon gång hann Mac OS X fullfölja uppstarten, och till slut stannade den någonstans mitt i.

 

När jag någtra timmar senare, efter att ringt upp Fortum och spytt lite galla, fanns ju ingen att hänga, men jag ville veta om de var klara med ledningen eller vad tusan det var, för jag fick flera besked när jag ringde ett par ggr innan.

att en fågel flugit in i transformatorstation t.ex.

Nåväl min ledning skulle nu fungera.

 

Tog då fram min Diskwarrior, och lyckades rädda en nära på helröd sida med fel.

Sedan startade Mac OS X upp.

Gjorde då en Arkiv/install, och tog bort den automatiska omstarten.

Detta var på Tigerns tid....hårddisken verkar inte tagit skada, den går ännu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte min erfarenhet. Vid strömavbrott på jobbet svärs det över Unix-servrar (Solaris) och till viss mån över Windows. Men Macarna går igång som om inget hänt.

 

Håller dock med om DiskWarrior. :)

 

Jag syftade iofs på HFS under MacOS 7,8,9 inte HFS (med journalistik) som i OS X (som dessutom regelbundet flushar till disken, vilket inte MacOS 9 gjorde- hade man otur kunde filer (eller än värre) resurser i "resource forken" på vissa känsliga filer förändrats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här tycks vara någon slags "tvåmånadersronning" av en tråd jag märkligt nog inte läste då...

 

När det gäller trådskaparens icke uppdykande USB-minnen så måste de väl vara macformaterade i OS9?

(vederbörande hittade tydligen ett sådant till slut)

 

Sedan verkar det uppenbart att det är datorsäkrare att bo i stan än på landet :D J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftade iofs på HFS under MacOS 7,8,9 inte HFS (med journalistik) som i OS X (som dessutom regelbundet flushar till disken, vilket inte MacOS 9 gjorde- hade man otur kunde filer (eller än värre) resurser i "resource forken" på vissa känsliga filer förändrats.

Vi har kört Mac på jobbet sedan System 6 och jag tror aldrig vi haft några hårddiskproblem relaterade till strömavbrott. Möjligen filproblem med just den fil ett program höll på att skriva ner när det kraschade.

 

En gång slog åskan ner precis i närheten, så nästan vartenda nätverkskort gick sönder. Men inga hårddiskar då heller, och det var före OS X.

 

"Olika falla ödets lotter" skulle man kanske kunna säga.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har kört Mac på jobbet sedan System 6 och jag tror aldrig vi haft några hårddiskproblem relaterade till strömavbrott. Möjligen filproblem med just den fil ett program höll på att skriva ner när det kraschade.

 

En gång slog åskan ner precis i närheten, så nästan vartenda nätverkskort gick sönder. Men inga hårddiskar då heller, och det var före OS X.

 

"Olika falla ödets lotter" skulle man kanske kunna säga.  :)

 

Ja ni har väl haft tur. Jag har kör Mac sedan 1994 (System 7 och framåt) och råkat ut för det mängder med gånger.

 

Iofs har inte System 6 speciellt mycket med saken att göra då systemet inte per standard stödjer multitasking- vilket reducerar risken att du har många filer/resurser öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs har inte System 6 speciellt mycket med saken att göra då systemet inte per standard stödjer multitasking- vilket reducerar risken att du har många filer/resurser öppna.

Jo, System 6 var den första versionen där man kunde ha mer än ett program öppet samtidigt (multitasking).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, System 6 var den första versionen där man kunde ha mer än ett program öppet samtidigt (multitasking).

Nej det är fel, System 5 var första med Multifinder- men det var ingen standard komponent i varken System 5 eller 6 (visserligen inkluderat som standard i System 6- men ej påslagit därför det orsakade kompabilitiets problem med vissa program)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är fel, System 5 var första med Multifinder- men det var ingen standard komponent i varken System 5 eller 6 (visserligen inkluderat som standard i System 6- men ej påslagit därför det orsakade kompabilitiets problem med vissa program)
OK, jag hade för mig att det var 6.

Men MultiFinder var ju det första man slog på. Innan den fanns var Macen helt obrukbar som arbetsredskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(multitasking).

i likhet med "mobbning" "mång-kulturell" o a försvenskade anglicismer vill jag slå ett slag för:

 

"mång-taskning" (även om det låter som något slags polygami!! :D)

 

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i likhet med "mobbning" "mång-kulturell" o a försvenskade anglicismer vill jag slå ett slag för:

 

"mång-taskning" (även om det låter som något slags polygami!! :D)

 

J

Det finns ju redan en direkt översättning- "simulatanförmåga" fast den är inte speciellt vanlig; varken bland människor eller datorlitteratur.

 

Angående USB stickor, så har jag för mig att man var tvungen att ha MacOS 8.6 som minimum för att ha ett robust USB stöd- Är dock lite osäker kan ha varit MacOS 8.5 också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Simultan"-förmåga ska det naturligtvis stå, skrev förra inlägget från iPhonen så autorättelsen blev lite fel.

Det var inte bara för att retas, jag undrade faktiskt lite också. Det kommer så många nya uttryck en gammel man missar...

;) J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...