Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Word dokument kompatibelt PC - Mac


steppvaran

Rekommendera Poster

Hej alla.

 

Jag har säkert ett lätt problem..

 

Jag har just uppgraderat till mac på kontoret och kör med office paketet. Dock när jag skickar word filer till

kunder som sitter på pc så kan de inte öppna dokumenten... Har testat att spara dem i doc, docx, text dokument....

 

Någon som har en lösning på detta så vore jag tacksam!!

 

/ Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör själv med iWork '08 och där kan man "exportera" heter det i menyraden under någon annan titel...

Så kan jag exportera den filen till Word, Excel osv

Kolla om Office kan det, annars kan du testa iWork '08?

 

För övrigt är det så dumt, Office 2007 till windows, word filerna kan inte läsas av word 2000 har jag för mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt märkligt. Du använder alltså Office för Mac och du kan inte få fram en fil som är kompatibel med Office för Windows?

 

Har du kört de senaste uppdateringarna till Office?

 

Vet att jag hade det problemet när jag försökte skicka en wordfil som jag redigerat i textredigeraren och sparat som .docx igen, provade även som .doc. Slutade med att jag fick spara om den som .rtf eller om det var .txt för att mottagaren skulle kunna öppna filen. Väldigt märkligt.

 

Har sedan dess köpt IWorks 08 till mig och frugan. Det enda problemet jag har upplevt med det är att när hon exporterar en fil till .doc så försvinner att layout som hon har gjort i Pages. Väldigt irriterande, då hon gör mycket arbete som delas med andra då hon studerar på högskolan och leder en del projektgrupper på sitt jobb.

Löst det med att när inget ska ändras mer att dokumentet sparas som PDF istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla.

Jag har säkert ett lätt problem..

Jag har just uppgraderat till mac på kontoret och kör med office paketet. Dock när jag skickar word filer till

kunder som sitter på pc så kan de inte öppna dokumenten... Har testat att spara dem i doc, docx, text dokument....

Någon som har en lösning på detta så vore jag tacksam!!

/ Tobbe

 

Hej! Det skall fungera att skicka word-filer från Mac till PC och tvärtom. Kanske kan det här röra sig om buggen i Mail som lägger till en bokstav i ändelsen när du mailar filen? Se denna tråd: https://forum.macworld.se/index.php?showtop...mp;hl=%E4ndelse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just uppgraderat till mac på kontoret och kör med office paketet. Dock när jag skickar word filer till

kunder som sitter på pc så kan de inte öppna dokumenten... Har testat att spara dem i doc, docx, text dokument....

 

Om du använder Mail för att skicka dokumenten så ska du ha "Skicka Windowskompatibla bilagor" förikryssat.

 

Jag kör iWork 08, arbetar professionellt som skribent och utväxlar varje dag Word-filer mellan min Pages och mina klienters Word på Windows. Inga som helst problem, t o m ändringsmarkeringar/tracking och kommentarsfunktionen i dokumenten fungerar helt perfekt mellan oss.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt är det så dumt, Office 2007 till windows, word filerna kan inte läsas av word 2000 har jag för mig...

 

Det beror på att de har infört det nya formatet .docx .xlsx .pptx som ej är bakåtkompatibelt. Då måste man spara i bakåtkompatibelt lägde, dvs .doc .xls .ppt men då försvinner en del av de nya funktionerna och formateringarna man kan göra i den nya versionen.

 

Denna manöver har de gjort förr vid lanseringen av office 97 och 2000 som ej heller var fullt bakåtkompatibla i filformatet.

 

Ett smart drag som tvingar användarbasen att uppgradera för att vara kompatibla med sina kunder som redan har uppgraderat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder Mail för att skicka dokumenten så ska du ha "Skicka Windowskompatibla bilagor" förikryssat.

 

Jag kör iWork 08, arbetar professionellt som skribent och utväxlar varje dag Word-filer mellan min Pages och mina klienters Word på Windows. Inga som helst problem, t o m ändringsmarkeringar/tracking och kommentarsfunktionen i dokumenten fungerar helt perfekt mellan oss.

 

Hälsar

R

 

Tackar för det... låter som det problemet som drabbade mig när mottagaren inte kunde öppna filerna jag skickade.

 

Edit: kollade precis i Mail och där är det alternativet redan ikryssat. Märkligt att det inte fungerade då....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kryssat i Skicka Windowskompatibla bilagor och hoppas det funkar nu.

 

Tack för all hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm fortfarande problem...

 

Jag har testat alla varianter och kryssat i allt som ska vara ikryssat. Senast skickade jag från Iwork och exporterade som word dokument. När mailet kom fram så var filen i: .doc24% Finns det någon lösning på detta????

 

Då jag har köpt in mac datorer till företaget för att jag tycker att mac äger, men måste kunna maila word dokument till mina kunder som tyvärr sitter på pc...

 

Mycket tacksam för hjälp!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm fortfarande problem...

 

Jag har testat alla varianter och kryssat i allt som ska vara ikryssat. Senast skickade jag från Iwork och exporterade som word dokument. När mailet kom fram så var filen i: .doc24% Finns det någon lösning på detta????

 

Då jag har köpt in mac datorer till företaget för att jag tycker att mac äger, men måste kunna maila word dokument till mina kunder som tyvärr sitter på pc...

 

Mycket tacksam för hjälp!!!

 

Prova med att ställa Mail som "ren text" istället för "formaterad".

Görs i Inställningar - Skriva -

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm fortfarande problem...

 

Jag har testat alla varianter och kryssat i allt som ska vara ikryssat. Senast skickade jag från Iwork och exporterade som word dokument. När mailet kom fram så var filen i: .doc24% Finns det någon lösning på detta????

 

Då jag har köpt in mac datorer till företaget för att jag tycker att mac äger, men måste kunna maila word dokument till mina kunder som tyvärr sitter på pc...

 

Mycket tacksam för hjälp!!!

 

Märkligt, jag har inga som helst problem. Jag skickar dagligen word- dokument från min mactill skolans pc. (Vi kör XP på skolan)

 

Det enda problemet som jag märkt är att extensionen .doc kan försvinna, men pc:n öppnar ändp filen utan problem.

 

Kör problemdatorerna Vista ?

 

ps. Jag kör =SX 10.4.11 och använder Office 2004.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Office 2008 och mailat till xp datorer... Fattar inte varför den ändrar ändelsen på alla word dokument....

 

Men det är väldigt störande att kunderna hittills 4 st olika inte kan öppna dokumenten...

 

/Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Office 2008 och mailat till xp datorer... Fattar inte varför den ändrar ändelsen på alla word dokument....

 

Men det är väldigt störande att kunderna hittills 4 st olika inte kan öppna dokumenten...

 

/Tobbe

 

Är det fråga om dokument de måste kunna ändra i? Ett sätt att gå runt problemet kunde annars vara att prova att spara som pdf. och se om de kan öppnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du bara har mellanslag eller något konstigt tecken i filnamnen? I dessa fall har jag märkt att Mail kan lägga till en bokstav eller siffra i filändelsen när man skickar till windowsdatorer.

Testa i så fall att bara skriva filnamnet i en enda rad och skicka igen.

 

Om problemet är att mottagaren får en extra siffra eller liknande i filändelsen, tex "test.doc0", så kanske det funkar om mottagaren sedan bara döper om filändelsen till "test.doc" igen? Vet inte om detta fungerar men man kan ju testa.

 

Jag ber om ursäkt om någon redan föreslagit detta. Jag har väldigt bråttom och har knappt hunnit läsa problemet och inte heller läst ett enda svar. Men jag tänkte hjälpa till så gott jag kan ändå. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt problem är 2 olika saker:

 

1. Om du skriver i Pages (Iwork) o exporterar så blir det inte exakt, vad än Apple säger. Du måste spara som doc, inte docx om mottagarna har gammal Word

 

2. Dina Wordfiler ska sparas som .doc så länge du inte är säker på att mottagaren har senaste Word. Då ska det fungera, gör det för mig. Mailar man kan det strula ändå, spara då som .rtf. Hitills har det alltid fungerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du bara har mellanslag eller något konstigt tecken i filnamnen? I dessa fall har jag märkt att Mail kan lägga till en bokstav eller siffra i filändelsen när man skickar till windowsdatorer.

 

Och hur vet Mail att det är Windowsdatorer man skickar till eftersom det är bara till dem som Mail ändrar filändelsen?

Hur kan den avläsa vilken dator användaren kör med genom en vanlig @adress.com ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om du skriver i Pages (Iwork) o exporterar så blir det inte exakt, vad än Apple säger. Du måste spara som doc, inte docx om mottagarna har gammal Word

 

Vad menar du med att det inte blir exakt?

Givetvis så kommer det inte med i Word de funktioner som Pages har men som inte Word har. Hur ska Word kunna visa sådant som den inte har stöd för? Word och Pages har inte samma funktionalitet, det finns flera funktioner som fungerar på olika sätt i dem och givetvis så skalas detta bort när man sparar mellan. Sen så har vi ju detta med typsnitt också där Mac och Windows använder olika typsnitt och typsnitten följer ju inte med i dokumentet, bara länkarna till dem, så har man andra typsnitt installerade så kan det se lite skevt ut.

Men, om man kör vanlig enkel text och några bilder, utan att köra avancerad typografi (där Pages har stöd för saker som Word inte klarar) så blir det väldigt bra.

Jag är professionell skribent och utväxlar dagligen Word-filer från Pages med mina kunder som sitter med olika versioner av Word. Jag har inte haft några som helst problem. T o m ändringsmarkeringar/tracking och kommentarer i texten fungerar, jag ser deras kommentarer och ändringar och de ser mina.

När man exporterar Word från Pages så blir det doc-format. Man kan inte välja mellan olika Word-format i Pages. Pages exporterar till Word 97-2000-formatet, även fast den kan läsa docx så kan den inte exportera docx.

 

Jag kör Mail med "ren text" vald och det fungerar klockrent löpande för mig. Jag skickar Pages/Word flera gånger om dagen mellan mig och mina kunder/uppdragsgivare. Fungerar klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enkla svaret på frågan är, som antytts tidigare, är att inte använda åäö och dylikt i filnamnet. Det är en bugg i mail, och genom att ändra den avvikande extension till .doc så löses problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enkla svaret på frågan är, som antytts tidigare, är att inte använda åäö och dylikt i filnamnet. Det är en bugg i mail, och genom att ändra den avvikande extension till .doc så löses problemet.

 

Låter som det vanliga problemet med Outlook som inte klarar av att tolka brev som innehåller både UTF8 och ISO Latin 1, fast det finns inget i standarden som motsäger att man blandar teckenstandarder. Apple Mail kör ju UTF8 som utgångsläge, men kan blanda in ISO Latin 1 om man kör formaterad text (RTF/HTML).

Kör man "ren text" så blir allt i samma teckenstandard.

För säkerhets skull kan man ju välja ISO Latin 1 också för de mottagare som sitter med Outlook som inte stödjer UTF8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...