Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Centrifugalkraft


Sternis

Centrigualkraften  

34 medlemmar har röstat

  1. 1. Finns den?

    • Ja
      19
    • Nej
      15


Rekommendera Poster

Precis!

 

Det finns ingen kraft som verkar radiellt, utan den verkliga kraften verkar tangentiellt. Däremot upplever vi att man pressas utåt i t.ex en karusell som snurrar runt. Det är därför som centrifugalkraften kallas för en fiktiv kraft.

 

För den som sitter där på karusellen och för sitt liv försöker hålla sig kvar, tror jag inte upplever att den utåtriktade belastningen på kroppen är speciellt fiktiv, utan synnerligen verklig. Tror heller inte att denne, när farten ökar, sluter sina ögon och funderar på skillnaden mellan missil - robot, skoter - Vespa, vart - var, whiskey - whisky etc. Här gäller det att behålla livhanken, hålla i sig med svettiga händer, för allt vad hanken håller, innan centrifugalkraften vinner kampen. Aldrig att tanken dyker upp att denna kamp bara är fiktiv! :fundersam::sjuk::fundersam:

 

Var på tivoli en gång med dåvarande tjejen och åkte sån däringa tekopp. Tivoliarbetaren, den dåren, gick omkring och ökade farten på tekopparna fast det redan snurrade för fort. Tjejen tjöt av hänförelse och skrek: öka, mera, fortare. Jag satt där med dödslängtan/ångest och såg livet passera revy och tänkte samtidigt på centripetalkraften, att allt annat var fiktivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Created
  • Senaste svar

Centrifugalkraften är alldeles verklig när man gör t.ex. hållfasthetsberäkningar. Om vi tar exemplet med släggkastaren och studerar den vajer som förbinder slägghuvudet med släggkastaren så utsätts vajern för dragkrafter som håller den sträckt. En kraft riktad mot rotationscentrum och en lika stor kraft riktad från rotationscentrum. Inga andra krafter kan påverka vajern (mer än marginellt) och det är dessa krafter som, om de blir tillräckligt stora, kommer få vajern att brista.

 

Fast sett på det hela ur ett större fysiskt perspektiv så finns inte centrifugalkraften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Nej nu blir jag alldeles yr av allt snurrande! :lol:

 

Ja.. jag också, får tillämpa Heisenbergs osäkerhetsprincip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som sitter där på karusellen och för sitt liv försöker hålla sig kvar, tror jag inte upplever att den utåtriktade belastningen på kroppen är speciellt fiktiv, utan synnerligen verklig. Tror heller inte att denne, när farten ökar, sluter sina ögon och funderar på skillnaden mellan missil - robot, skoter - Vespa, vart - var, whiskey - whisky etc. Här gäller det att behålla livhanken, hålla i sig med svettiga händer, för allt vad hanken håller, innan centrifugalkraften vinner kampen. Aldrig att tanken dyker upp att denna kamp bara är fiktiv! :fundersam::sjuk::fundersam:

Krafter är precis som hastigheter relativa. Om man tänker sig att man sitter på en roterande karusell utan att veta om att den är i rotation så är det ganska lätt att inse att den kraft man måste uppnå för att inte trilla av är högst verklig och dessutom "oförklarlig". Det är tom möjligt att man kan tolka den som en gravitationskraft riktad i sidled istället för neråt som vi är van vid.

Med det i åtanke tyker jag att det är fel att säga att vissa krafter finns medan andra inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det ÄR en kraft som gör att objektet vill lämna sin bana. Sen får man kalla den vad man vill, och jag funderar varför det är så fel att kalla den centrifugalkraft...

Och anledningen till att objektet inte lämnar sin bana (tänk släggan runt släggkastaren) är för att centripetalkraften är rakt motriktad och håller den kvar i en bana. Den består av släggkastarens grepp runt handtaget/kedjan (vad det nu är för nåt man håller i) och kedjan.

Om kastaren däremot släpper så förminskas centripetalkraften avsevärt (går mot 0) och släggans centrifugalkraft övervinner centripetalkraften och flyger iväg i tangentens riktning.

Här är för övrigt en liten favoritserie som startade hela den här diskussionen: http://www.xkcd.com/123/

 

Om "centrifugalkraften" är riktad utåt(?) borde väl släggan fara iväg radiellt, och med en accelererad rörelse?

 

Det behövs en kraft för att släggan ska röra sig i en cirkulär bana, denna kraft är riktad in mot rörelsens cntrum. Kraften kallas centripetalkraft.

Samma kraft verkar på tex en bil som kör i en kurva, centripetalkraften orsakas då av friktionskraften från vägbanan och är riktad in mot rörelsens centrum. Om du åker med bilen upplever du att du kastas utåt, detta är en fiktiv kraft- det är ju egentligen bildörren (väggen) som trycker dig inåt och tvingar dig att följa med bilen då den svänger. Denna sistnämnda fiktiva kraft brukar kallas centrifugalkraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tom möjligt att man kan tolka den som en gravitationskraft riktad i sidled istället för neråt som vi är van vid.

Med det i åtanke tyker jag att det är fel att säga att vissa krafter finns medan andra inte gör det.

 

Helt riktigt, nästan, men faktum är ju att mycket av det vi tolkar tolkar vi fel. Upplevelsen finns men tolkningen av orsakssammanhange är fel. Det är därför vi har vetenskapen som reder ut det hela, och numera vet vi att jorden är rund, trots att vem som helst med blotta ögat och sunt förnuft kan konstatera att så inte är fallet, den är platt.

 

"Krafter är precis som hastigheter relativa" skall då i stället vara att "Krafter är precisa, men upplevelserna av dessa är relativa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, nästan, men faktum är ju att mycket av det vi tolkar tolkar vi fel. Upplevelsen finns men tolkningen av orsakssammanhange är fel. Det är därför vi har vetenskapen som reder ut det hela, och numera vet vi att jorden är rund, trots att vem som helst med blotta ögat och sunt förnuft kan konstatera att så inte är fallet, den är platt.

 

"Krafter är precis som hastigheter relativa" skall då i stället vara att "Krafter är precisa, men upplevelserna av dessa är relativa.

 

Så rätt att jorden är platt, det visste redan sumererna år 3000 f.kr :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som sitter där på karusellen och för sitt liv försöker hålla sig kvar, tror jag inte upplever att den utåtriktade belastningen på kroppen är speciellt fiktiv, utan synnerligen verklig.

Det var precis det jag menade. Det finns egentligen ingen kraft som drar radiellt ut från centrum, utan det är karusellens rotation som hindrar åkaren från att fortsätta i tangentens riktning. Därför kallas det för en fiktiv kraft. Däremot är upplevelsen precis som du säger att man pressas radiellt utåt. Jag har aldrig påstått motsatsen, men det finns som sagt ingen kraft som verkar längs med radien ändå. Det är bara upplevelsen som gör att det känns så.

 

Våra sinnen går att lura. Det märker man t.ex på Gröna Lund, där det finns en tunnel med en massa färgade prickar som snurrar. Genom den tunneln går en "bro" som man går på. Man blir lätt snurrig i den tunneln, men det innebär ju inte att du snurrar för det, men det upplevs ju så. Bild på tunneln. Själva tunneln med färgade prickar roterar alltså, och man får svårt att hålla balansen, trots att "bron" inte rör på sig. Det finns alltså inga fysiska krafter som påvekar personen som går genom tunneln, men ändå "upplever" man det som att man själv snurrar. I detta fall beror det ju på att balanssinnet säger en sak, omedan synsinnet rapporterar något helt annat.

 

På samma sätt så blir upplevelsen i karusellen verklig, trots att det inte finns någon fysisk kraft som drar rakt ut från centrum i karusellen. Och visst är det så att om man har lätt för att bli yr, så kan det mycket väl kännas obehagligt.

Att du upplever ett obehag av att det snurrar för mycket tänker jag inte sätta mig över. Själv är jag nog mer som tjejen, och tycker att det är roligare ju mer det snurrar, men det innebär ju inte att jag inte respekterar att du känner obehag för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat exempel på en fiktiv kraft är när man sitter i ett fordon som accelererar snabbt. Då är ju upplevelsen att man trycks bakåt i sätet. Dock finns ingen kraft som tycker personen bakåt. Den reella kraften är ju att bilen och därmed sätet accelererar framåt, och att kroppen på grund av trögheten inte riktigt hänger med.

 

Att det inte finns någon reell kraft som pressar kroppen bakåt, tar ju inte bort upplevelsen av att det inte är så. Det känner man ju rätt tydligt hur man pressas mot ryggstödet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det inte finns någon reell kraft som pressar kroppen bakåt, tar ju inte bort upplevelsen av att det inte är så. Det känner man ju rätt tydligt hur man pressas mot ryggstödet.

 

Skall ner till Kanarieöarna i november. Det brukar gå vilt till där, bl.a. rör jag mig där med kring 1600 km/tim när jag står still vid en speciell sten vid hotellpoolen! Det går undan i hotellsängen också, kör med samma hastighet där också, och det i sovande tillstånd!

Med det sagt vill jag påstå att jag i ditt exempel verkligen pressas bakåt i stolen, att det är en verklig kraft som pressar mig bakåt, alltså inte en fiktiv kraft och heller inte bara upplevd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det ÄR en kraft som gör att objektet vill lämna sin bana. Sen får man kalla den vad man vill, och jag funderar varför det är så fel att kalla den centrifugalkraft...

Och anledningen till att objektet inte lämnar sin bana (tänk släggan runt släggkastaren) är för att centripetalkraften är rakt motriktad och håller den kvar i en bana. Den består av släggkastarens grepp runt handtaget/kedjan (vad det nu är för nåt man håller i) och kedjan.

Om kastaren däremot släpper så förminskas centripetalkraften avsevärt (går mot 0) och släggans centrifugalkraft övervinner centripetalkraften och flyger iväg i tangentens riktning.

Ja fast den utåtriktade kraften är ingen centrifugalkraft, så fort du släpper så går ju kulan rakt fram. :D Ungefär som om du kastade kulan rakt ut. Skillnaden är bara att du strax innan antingen snurrar den eller kastar ut kulan.

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket behöver månen öka farten i sin bana för att lämna jorden ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En knuff i rätt riktning, ex.vis en komet som dundrar in i den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En knuff i rätt riktning, ex.vis en komet som dundrar in i den

 

Eller så träffar kometen jorden som rubbas ur månens omlopssbana som då inte är nån omloppsbana längre?

Om en komet träffar månen, undra om det inte måste vara en hiskelig sak för att rubba månen, undrar om inte den mesta energin omgående omvandlas till värme?

 

Och vadå dundra, utan atmosfär inget ljud!

 

Edit, om nu någon är där och lyssnar, så visst skapas det en massa gaser vid kollisionen, så dundra är nog rätt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krångla inte med mig nu..skakar ur min bacardidrink.... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krångla inte med mig nu..skakar ur min bacardidrink.... :lol:

 

Bacardi och Cola? Min första och nästan enda ordentliga fylla var just en sån! Bacardi är inte nyttigt, man kan bli hemskt sjuk av det!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bacardi och Cola? Min första och nästan enda ordentliga fylla var just en sån! Bacardi är inte nyttigt, man kan bli hemskt sjuk av det!!!

 

Icke cola

 

Bacardi Apple och Limeläsk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Krafter är precis som hastigheter relativa" skall då i stället vara att "Krafter är precisa, men upplevelserna av dessa är relativa.

Vilket koordinatsystem (eller upplevelse om man vill uttrycka sig så) är det "korrekta"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket koordinatsystem (eller upplevelse om man vill uttrycka sig så) är det "korrekta"?

 

Det får man nog bestämma skälv! Beroende på vilken referenspunkt vi väljer så kan kraftriktningarna variera.

Ser vi på släggvajern så är ju den utsatt för en sträckande kraft i en valfri punkt på vajern. Hade vajern någon form av primitivt medvetande skulle den inte kunna avgöra vad som orsakar spänningen i vajern, bara att den har en kraft utåt som motverkas av en lika stor kraft inåt. När kastaren då släpper handtaget lär vajern bli något konfys, då den kraft den upplevt, dragit i radiell riktning, och i stället, mot förväntan flyger den tillsamman med klotet obelastad väg i tangentens riktning. Kan alltså inte vara lätt att vara vajer i ett sånt läge, rent förvirrande skulle jag vilja säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket behöver månen öka farten i sin bana för att lämna jorden ?

 

Efter vad jag läst och sett på TV-program som har med rymden att göra,

så lämnar månen jorden med c:a 5 cm varje år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...