Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Centrifugalkraft

• Vänligen logga in för att kunna svara
71 svar till detta ämne

Omröstning: Centrigualkraften (34 medlem(mar) har röstat)

Finns den?

1. Ja (19 röster [55.88%])

Procent av omröstning: 55.88%

2. Nej (15 röster [44.12%])

Procent av omröstning: 44.12%

Rösta Gäster kan inte rösta

#41 ClCdCm

ClCdCm
  • Medlem
  • 20 504 inlägg
  • Plats: 64069871269386RT90
  • Appleprylar: Mac Mini C2D 2 GHz, iBook G3

Postad 18 september 2008 klockan 18:42

Nej, centrifugalkraften finns som sagt inte, men centrifugaleffekten är högst verklig. Samma sak med corioliskraften som även den bör benämnas corioliseffekten.
  • 0
SCE to AUX

Mina bilder på Flickr...

#42 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 73 762 inlägg
  • Appleprylar: iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad.

Postad 18 september 2008 klockan 18:45

Urkraften finns inte heller :borstatanderna:
  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

http://www.palmecenter.se/Stod-oss-NY/

#43 Sternis

Sternis
  • Medlem
  • 3 857 inlägg
  • Plats: Göteborg
  • Appleprylar: MacBook

Postad 19 september 2008 klockan 00:14

Neej ni har fel sternis och balooba! Finns ingen centrifugalkraft, om vi tar exemplet kulan i kedjan som snurrar runt kulkastarkillen så den utåtriktade kraften ni känner i kedjan då är ju bara resultat av att kulan snurrar runt åt ett håll och som vill egentligen åka framåt men hålls tillbaka av killen som håller i kedjan. Kraften i kedjan är ju ingen centrifugalkraft för den - kedjan - vill ju bara röra sig rakt ut. Och kulan vill ju bara röra sig framåt, så det ni upplever som en centrifugalkraft är ju bara summan av de här två (som är samma) kraft. ...För, vad är det för skillnad om ni slungar kulan runt eller om ni kastar ut den i en rak bana (som utskjuten ur en kanon), kraften som blir på kedjan som vill dra ut den är ju densamme! Bara kulan som har olika riktning.

Alltså, det ÄR en kraft som gör att objektet vill lämna sin bana. Sen får man kalla den vad man vill, och jag funderar varför det är så fel att kalla den centrifugalkraft...
Och anledningen till att objektet inte lämnar sin bana (tänk släggan runt släggkastaren) är för att centripetalkraften är rakt motriktad och håller den kvar i en bana. Den består av släggkastarens grepp runt handtaget/kedjan (vad det nu är för nåt man håller i) och kedjan.
Om kastaren däremot släpper så förminskas centripetalkraften avsevärt (går mot 0) och släggans centrifugalkraft övervinner centripetalkraften och flyger iväg i tangentens riktning.

Här är för övrigt en liten favoritserie som startade hela den här diskussionen: http://www.xkcd.com/123/

Redigerat av Sternis, 19 september 2008 klockan 00:16.

• 0
- Chalmerist med Mac. En av de många.
- Riktiga män programmerar i Assembler.
- Ju längre en diskussion blir, desto större är sannolikheten att Hitler och nazismen börjar diskuteras. - Goodwin's Law
Sternis tillägg: Byt ut Hitler och nazismen mot fildelning och upphovsrätt.

#44 Balooba

Balooba
  • Medlem
  • 14 673 inlägg

Postad 19 september 2008 klockan 01:16

Nej, centrifugalkraften finns som sagt inte, men centrifugaleffekten är högst verklig. Samma sak med corioliskraften som även den bör benämnas corioliseffekten.

Kraft och effekt är ju inte samma sak! ;)

Kraftkomposanten motriktad centripetelkraften finns ju som begrepp. En godtycklig punkt på släggvajern är ju utsatt för en belastning, dessa belastningar utgår i vajern rikning, en mot omloppsbanans centrum, och då självklart en motkraft av samma storlek ut mot släggkulan. Kraftkomposanten ut mot släggan skulle vi kunna kalla för centrifugalkraften, eftersom vi upplever den som en kraft, och i folkmun även kallas så. Ur beräkningsteknisk synpunkt är det fel, men lika väl som att folk säger viktlöshet i.st. för det korrekta tyngdlöshet så kan man väl acceptera att centrifugalkraften existerar som begrepp i vardagligt tal och dito skrift.
Ingen kan ju missförstå vad någon menar när de använder uttrycket centrifugalkraft, men det är nog ett fåtal i sammanhanget som vet vad centripetalkraft är. Det viktigaste är väl att man blir förstådd? (Eller att märka ord?)

Man skall tala med bönder på bönders språk och med lärde män på latin!
  • 0
:tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt:

#45 Balooba

Balooba
  • Medlem
  • 14 673 inlägg

Postad 19 september 2008 klockan 01:29

Om kastaren däremot släpper så förminskas centripetalkraften avsevärt (går mot 0) och släggans centrifugalkraft övervinner centripetalkraften och flyger iväg i tangentens riktning.
Här är för övrigt en liten favoritserie som startade hela den här diskussionen: http://www.xkcd.com/123/

Nja, där blev det nog fel, det vi kallar centrifugalkraften övervinner aldrig centripetalkraften, då skulle ju släggan fara iväg i radiell riktning. Iom att centripetalkraften upphör så upphör ju samtidigt den motsatta kraften i vajern och släggan far iväg i tangentens riktning. Hade centrifugalkraften varit verklig hade ju släggan som sagt farit iväg i radiell riktning, men iom att den inte gör det utan far iväg i tangentens riktning så har vi härmed visat att centrifugalkraften inte finns som en ren kraft på riktigt utan är ett samband av vikt och hastighet. Men som en kraftkomposant motsat centripetalkraften, så länge vajern håller, borde vi väl få kalla för centrifugalkraft, utan att få på pälsen?

Redigerat av Balooba, 19 september 2008 klockan 01:30.

• 0
:tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt: :tarskratt:

#46 Mattiasgbg

Mattiasgbg
  • Medlem
  • 14 832 inlägg
  • Plats: Rikets framsida
  • Appleprylar: 11" MBA 1,8 i7 4GB

Postad 19 september 2008 klockan 02:35

Det måste väl finnas en kraft, om än bara så länge cenrtipetalkraften finns, som motverkar tidigare nämnda kraft? Annars hade ju släggan plötsligt flugit in i huvudet på kastaren.
  • 0
Memento te mortalem esse!

#47 Balooba

Balooba
  • Medlem
  • 14 673 inlägg

Postad 19 september 2008 klockan 03:05

Det måste väl finnas en kraft, om än bara så länge cenrtipetalkraften finns, som motverkar tidigare nämnda kraft? Annars hade ju släggan plötsligt flugit in i huvudet på kastaren.

Nja, man kanske skulle beskriva det som när vikingarna drog sina skepp motströms vattendragen. Båten gled mitt i fåran, men gubbarna gick på stranden med rep och drog av bara tusan. Tack vare rorsman som kunde styra från så drogs båten inte in mot land. Det fannas alltså ingen kraft som drog i båtens riktning, utan repet kanske drog 20° grader åt styrbord. Trots att krafften kom snett framifrån så gick båten rakt fram mitt i älva. Det var två krafter som samspelade, repet som vill dra båten mot land resp rodret som styr emot. Alltså två krafter som drar i olika riktningar, men ingen kraft som drar i färdriktningen. Samspelet dessa krafter emellan blir en resultant i båtens längdriktning, men det är ingen kraft i sig.
Slutar vikingarna att dra så svänger båten in mot motsatta stranden så länge den har fart och vikingrorsmannen inte kommer på bättre tankar. Och tvärtom, efter för mycket mjöd slöar rorsman till och båten ränner in mot dragarnas strand.
Numera har vikingarna Volvodieslar med AquaMatiqdrev, och då finns det kraft i färdriktningen.

Var den dålig?
  • 0

#48 Mizhou

Mizhou
  • Medlem
  • 5 364 inlägg
  • Plats: Nynäshamn
  • Appleprylar: PB 17 på 1GHz och en Dual-G5 på 2GHz med 23

Postad 19 september 2008 klockan 03:31

Nja, där blev det nog fel, det vi kallar centrifugalkraften övervinner aldrig centripetalkraften, då skulle ju släggan fara iväg i radiell riktning.

Precis!

Det finns ingen kraft som verkar radiellt, utan den verkliga kraften verkar tangentiellt. Däremot upplever vi att man pressas utåt i t.ex en karusell som snurrar runt. Det är därför som centrifugalkraften kallas för en fiktiv kraft.
  • 0
Kommentera gärna min presentation

- Har du problem?
- Ja, jag har och du är.

#49 ClCdCm

ClCdCm
  • Medlem
  • 20 504 inlägg
  • Plats: 64069871269386RT90
  • Appleprylar: Mac Mini C2D 2 GHz, iBook G3

Postad 19 september 2008 klockan 06:10

Ja, folk accepterar ju att missiler kallas för robotar här i Sverige, så "anything goes" liksom...
  • 0
SCE to AUX

Mina bilder på Flickr...

#50 Mizhou

Mizhou
  • Medlem
  • 5 364 inlägg

Postad 19 september 2008 klockan 08:34

Ja, folk accepterar ju att missiler kallas för robotar här i Sverige, så "anything goes" liksom...

Så du menar att det inte är indutrimissiler som bygger bilarna på Volvofabriken? :o ;)

Redigerat av Mizhou, 19 september 2008 klockan 08:34.

• 0

- Har du problem?
- Ja, jag har och du är.

#51 Balooba

Balooba
  • Medlem
  • 14 673 inlägg

Postad 19 september 2008 klockan 09:15

Precis!

Det finns ingen kraft som verkar radiellt, utan den verkliga kraften verkar tangentiellt. Däremot upplever vi att man pressas utåt i t.ex en karusell som snurrar runt. Det är därför som centrifugalkraften kallas för en fiktiv kraft.

För den som sitter där på karusellen och för sitt liv försöker hålla sig kvar, tror jag inte upplever att den utåtriktade belastningen på kroppen är speciellt fiktiv, utan synnerligen verklig. Tror heller inte att denne, när farten ökar, sluter sina ögon och funderar på skillnaden mellan missil - robot, skoter - Vespa, vart - var, whiskey - whisky etc. Här gäller det att behålla livhanken, hålla i sig med svettiga händer, för allt vad hanken håller, innan centrifugalkraften vinner kampen. Aldrig att tanken dyker upp att denna kamp bara är fiktiv! :fundersam: :sjuk: :fundersam:

Var på tivoli en gång med dåvarande tjejen och åkte sån däringa tekopp. Tivoliarbetaren, den dåren, gick omkring och ökade farten på tekopparna fast det redan snurrade för fort. Tjejen tjöt av hänförelse och skrek: öka, mera, fortare. Jag satt där med dödslängtan/ångest och såg livet passera revy och tänkte samtidigt på centripetalkraften, att allt annat var fiktivt.
  • 0

#52 nabben

nabben
  • Medlem
  • 9 572 inlägg
  • Plats: Vänersborg
  • Appleprylar: iMac, iPad, iPhone

Postad 19 september 2008 klockan 09:19

-Nej nu blir jag alldeles yr av allt snurrande! :lol:
  • 0

:devil:  För övrigt anser jag att Telias/Technicolor gateway är ganska kass med bl.a usel räckvidd  :devil:

#53 peth

peth
  • Medlem
  • 4 231 inlägg

Postad 19 september 2008 klockan 10:09

Centrifugalkraften är alldeles verklig när man gör t.ex. hållfasthetsberäkningar. Om vi tar exemplet med släggkastaren och studerar den vajer som förbinder slägghuvudet med släggkastaren så utsätts vajern för dragkrafter som håller den sträckt. En kraft riktad mot rotationscentrum och en lika stor kraft riktad från rotationscentrum. Inga andra krafter kan påverka vajern (mer än marginellt) och det är dessa krafter som, om de blir tillräckligt stora, kommer få vajern att brista.

Fast sett på det hela ur ett större fysiskt perspektiv så finns inte centrifugalkraften.
  • 0

#54 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 73 762 inlägg
  • Appleprylar: iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad.

Postad 19 september 2008 klockan 11:29

-Nej nu blir jag alldeles yr av allt snurrande! :lol:

Ja.. jag också, får tillämpa Heisenbergs osäkerhetsprincip
  • 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

http://www.palmecenter.se/Stod-oss-NY/

#55 treebeard

treebeard
  • Medlem
  • 8 378 inlägg

Postad 19 september 2008 klockan 12:04

För den som sitter där på karusellen och för sitt liv försöker hålla sig kvar, tror jag inte upplever att den utåtriktade belastningen på kroppen är speciellt fiktiv, utan synnerligen verklig. Tror heller inte att denne, när farten ökar, sluter sina ögon och funderar på skillnaden mellan missil - robot, skoter - Vespa, vart - var, whiskey - whisky etc. Här gäller det att behålla livhanken, hålla i sig med svettiga händer, för allt vad hanken håller, innan centrifugalkraften vinner kampen. Aldrig att tanken dyker upp att denna kamp bara är fiktiv! :fundersam: :sjuk: :fundersam:

Krafter är precis som hastigheter relativa. Om man tänker sig att man sitter på en roterande karusell utan att veta om att den är i rotation så är det ganska lätt att inse att den kraft man måste uppnå för att inte trilla av är högst verklig och dessutom "oförklarlig". Det är tom möjligt att man kan tolka den som en gravitationskraft riktad i sidled istället för neråt som vi är van vid.
Med det i åtanke tyker jag att det är fel att säga att vissa krafter finns medan andra inte gör det.
  • 0
Everybody makes mistakes. That´s why they put erasers on pencils

#56 boevil

boevil
  • Medlem
  • 2 512 inlägg
  • Plats: Stockholm
  • Appleprylar: PPC G4 Quicksilver 800MHz, PPC G5 2x1,8 GHz - Tiger 10.4.11, MacBook (2007)-Snow Leopard 10.6.7

Postad 19 september 2008 klockan 15:31

Alltså, det ÄR en kraft som gör att objektet vill lämna sin bana. Sen får man kalla den vad man vill, och jag funderar varför det är så fel att kalla den centrifugalkraft...
Och anledningen till att objektet inte lämnar sin bana (tänk släggan runt släggkastaren) är för att centripetalkraften är rakt motriktad och håller den kvar i en bana. Den består av släggkastarens grepp runt handtaget/kedjan (vad det nu är för nåt man håller i) och kedjan.

Om "centrifugalkraften" är riktad utåt(?) borde väl släggan fara iväg radiellt, och med en accelererad rörelse?

Det behövs en kraft för att släggan ska röra sig i en cirkulär bana, denna kraft är riktad in mot rörelsens cntrum. Kraften kallas centripetalkraft.
Samma kraft verkar på tex en bil som kör i en kurva, centripetalkraften orsakas då av friktionskraften från vägbanan och är riktad in mot rörelsens centrum. Om du åker med bilen upplever du att du kastas utåt, detta är en fiktiv kraft- det är ju egentligen bildörren (väggen) som trycker dig inåt och tvingar dig att följa med bilen då den svänger. Denna sistnämnda fiktiva kraft brukar kallas centrifugalkraft.
  • 0
Kiss me Tiger ..som Eartha Kitt skulle ha sagt.

#57 Balooba

Balooba
  • Medlem
  • 14 673 inlägg

Postad 19 september 2008 klockan 15:39

Det är tom möjligt att man kan tolka den som en gravitationskraft riktad i sidled istället för neråt som vi är van vid.
Med det i åtanke tyker jag att det är fel att säga att vissa krafter finns medan andra inte gör det.

Helt riktigt, nästan, men faktum är ju att mycket av det vi tolkar tolkar vi fel. Upplevelsen finns men tolkningen av orsakssammanhange är fel. Det är därför vi har vetenskapen som reder ut det hela, och numera vet vi att jorden är rund, trots att vem som helst med blotta ögat och sunt förnuft kan konstatera att så inte är fallet, den är platt.

"Krafter är precis som hastigheter relativa" skall då i stället vara att "Krafter är precisa, men upplevelserna av dessa är relativa.

Redigerat av Balooba, 19 september 2008 klockan 15:42.

• 0

#58 boevil

boevil
  • Medlem
  • 2 512 inlägg
  • Plats: Stockholm
  • Appleprylar: PPC G4 Quicksilver 800MHz, PPC G5 2x1,8 GHz - Tiger 10.4.11, MacBook (2007)-Snow Leopard 10.6.7

Postad 19 september 2008 klockan 15:43

Helt riktigt, nästan, men faktum är ju att mycket av det vi tolkar tolkar vi fel. Upplevelsen finns men tolkningen av orsakssammanhange är fel. Det är därför vi har vetenskapen som reder ut det hela, och numera vet vi att jorden är rund, trots att vem som helst med blotta ögat och sunt förnuft kan konstatera att så inte är fallet, den är platt.

"Krafter är precis som hastigheter relativa" skall då i stället vara att "Krafter är precisa, men upplevelserna av dessa är relativa.

Så rätt att jorden är platt, det visste redan sumererna år 3000 f.kr :)
  • 0
Kiss me Tiger ..som Eartha Kitt skulle ha sagt.

#59 Mizhou

Mizhou
  • Medlem
  • 5 364 inlägg

Postad 19 september 2008 klockan 18:02

För den som sitter där på karusellen och för sitt liv försöker hålla sig kvar, tror jag inte upplever att den utåtriktade belastningen på kroppen är speciellt fiktiv, utan synnerligen verklig.

Det var precis det jag menade. Det finns egentligen ingen kraft som drar radiellt ut från centrum, utan det är karusellens rotation som hindrar åkaren från att fortsätta i tangentens riktning. Därför kallas det för en fiktiv kraft. Däremot är upplevelsen precis som du säger att man pressas radiellt utåt. Jag har aldrig påstått motsatsen, men det finns som sagt ingen kraft som verkar längs med radien ändå. Det är bara upplevelsen som gör att det känns så.

Våra sinnen går att lura. Det märker man t.ex på Gröna Lund, där det finns en tunnel med en massa färgade prickar som snurrar. Genom den tunneln går en "bro" som man går på. Man blir lätt snurrig i den tunneln, men det innebär ju inte att du snurrar för det, men det upplevs ju så. Bild på tunneln. Själva tunneln med färgade prickar roterar alltså, och man får svårt att hålla balansen, trots att "bron" inte rör på sig. Det finns alltså inga fysiska krafter som påvekar personen som går genom tunneln, men ändå "upplever" man det som att man själv snurrar. I detta fall beror det ju på att balanssinnet säger en sak, omedan synsinnet rapporterar något helt annat.

På samma sätt så blir upplevelsen i karusellen verklig, trots att det inte finns någon fysisk kraft som drar rakt ut från centrum i karusellen. Och visst är det så att om man har lätt för att bli yr, så kan det mycket väl kännas obehagligt.
Att du upplever ett obehag av att det snurrar för mycket tänker jag inte sätta mig över. Själv är jag nog mer som tjejen, och tycker att det är roligare ju mer det snurrar, men det innebär ju inte att jag inte respekterar att du känner obehag för det.
  • 0

- Har du problem?
- Ja, jag har och du är.

#60 Mizhou

Mizhou
  • Medlem
  • 5 364 inlägg

Postad 19 september 2008 klockan 18:10

Ett annat exempel på en fiktiv kraft är när man sitter i ett fordon som accelererar snabbt. Då är ju upplevelsen att man trycks bakåt i sätet. Dock finns ingen kraft som tycker personen bakåt. Den reella kraften är ju att bilen och därmed sätet accelererar framåt, och att kroppen på grund av trögheten inte riktigt hänger med.

Att det inte finns någon reell kraft som pressar kroppen bakåt, tar ju inte bort upplevelsen av att det inte är så. Det känner man ju rätt tydligt hur man pressas mot ryggstödet.
  • 0

- Har du problem?
- Ja, jag har och du är.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar