Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Centrifugalkraft


Sternis

Centrigualkraften  

34 medlemmar har röstat

  1. 1. Finns den?

    • Ja
      19
    • Nej
      15


Rekommendera Poster

Hade nytligen en diskussion med mina några av mina polare angående centrifugalkraften. Så min fundering är: Anser ni att den existerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Created
  • Senaste svar

Den har visst bytt namn, har jag förstått. Det får nån fysiker reda ut åt oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller heter det g-kraft?

 

G-kraft det är accelerationskraft, det du känner när du trampar gasen i botten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade nytligen en diskussion med mina några av mina polare angående centrifugalkraften. Så min fundering är: Anser ni att den existerar?

 

Kanske skall kallas centripetalkraft? Och då finns den.

 

Men du kanske skulle utveckla vad du menar med att den inte finns, vi använder den i språkbruket, vi kan se den och har beskriver den som centrifugalkraft, alltså finns den. Men rent tekniskt så är det motkraften centripetalkraft vi räknar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Centripetalkraft är en radiell, inåtriktad kraft. Om du slungar en slägga utövas centripetalkraften av kedjan, och är alltså sträckkraften som gör att släggkroppen inte kan fortsätta ur sin cirkulära bana längs med tangenten.

 

Det finns ingen kraft som verkar radiellt utåtriktad. Den "centrifugalkraft" (centrumflyende) som kan upplevas är vad som kallas för en tröghetskraft, alternativt fiktiv kraft.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Centrifugal_force

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Fictitious_forces

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Menar du den reaktiva centrigulakraften eller den fiktiva centrifugalkraften?

:D

Tack och lov motverkas centrifugalkraften hos en kropp som inte är i rörelse av jordens dragningskraft. Annars skulle vi inte kunna äta ärtsoppa på torsdagarna om vi står i jordens rotationsriktning.

 

Kolla här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Centrifugalkraft

Någon kanske blir klokare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi åker karusell så får vi hålla i oss, annars glider vi av. Den upplevda kraften kallar vi för centrifugalkraft, alltså finns den. Men den kraft som gör att vi kan hålla oss kvar, centripetalkraften, de är den tekniskt rätta termen.

 

Det är ungefär som med "glädjen", vi upplever den men kan inte räkna på den, men vi har ett namn på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde haft med ett alternativ för oss som är lite filosofiska av oss.. Hur vet man liksom att något existerar?.. Speciellt något som man inte ser... :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick ner till tvättstugan och la mig i centrifugen, åh jisses om den fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ungefär som med "glädjen", vi upplever den men kan inte räkna på den, men vi har ett namn på den.

 

och precis som med centripetalkraften är det "olyckan" (den tekniskt rätta termen) som gör att vi håller oss kvar nere på jorden :D:huh::deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Varför tar det lika lång tid att åka mot jordens rotation som med den? :P

 

Därför att du befinner dig i samma tröghetsram. Du kan inte "hoppas upp i luften" i en minut och landa en bit längre bort, eftersom marken rör sig under dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kallar det alltid (eller så ofta jag kan) för "centrifugaleffekt" i stället. Så slipper man diskussioner i stil med den här trådens...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det som funderas på mer är åt hållet att som jag tror att det inte är någon kraft, en kraft är ju nåt som drar eller skjuter aktivt, som magnetism o d. Centrifugalkraften är som nämndes tror jag en upplevelse av kraften som håller kvar dig i karusellen när du i själva verket vill åka rakt fram, att vilja för en kropp att åka rakt fram är ju liksom ingen kraft heller för så blir det av avsaknad av någon inverkan av någon kraft, m a o du vill ju åka rakt fram men sidostödet i stolen utövar en motkraft som håller dig kvar, du pressas mot sidostödet, ingen centrifugalkraft skulle jag tro, bara en motkraft från sidostödet, bara en lämplig fras för att beskriva vissa lägen där nåt snurrar. Å motkraft existerar ju inte heller kom jag på nu för sidostödet hindrar ju bara den raka framfarten av kroppen, så all kraft i detta exempel är egentligen bara kroppens framåtkraft, att den stöter på ett hinder är ju ingen kraft i sig.

Men har vi inte haft uppe detta förut? Kanske var om magmetism.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det som funderas på mer är åt hållet att som jag tror att det inte är någon kraft, en kraft är ju nåt som drar eller skjuter aktivt, som magnetism o d. Centrifugalkraften är som nämndes tror jag en upplevelse av kraften som håller kvar dig i karusellen när du i själva verket vill åka rakt fram, att vilja för en kropp att åka rakt fram är ju liksom ingen kraft heller för så blir det av avsaknad av någon inverkan av någon kraft, m a o du vill ju åka rakt fram men sidostödet i stolen utövar en motkraft som håller dig kvar, du pressas mot sidostödet, ingen centrifugalkraft skulle jag tro, bara en motkraft från sidostödet, bara en lämplig fras för att beskriva vissa lägen där nåt snurrar. Å motkraft existerar ju inte heller kom jag på nu för sidostödet hindrar ju bara den raka framfarten av kroppen, så all kraft i detta exempel är egentligen bara kroppens framåtkraft, att den stöter på ett hinder är ju ingen kraft i sig.

Men har vi inte haft uppe detta förut? Kanske var om magmetism.

 

Det där blev väl allt bra luddigt? Haru tagit dig en tuting så här mot kvällningen, det är ju lilllördag?

Har en massa centrifugalkraft i knoppen efter ditt inlägg! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kallar det alltid (eller så ofta jag kan) för "centrifugaleffekt" i stället. Så slipper man diskussioner i stil med den här trådens...

Kan bero på umgänget. Själv skulle jag nog aldrig hamna i en sådan diskussion oavsett vilket begrepp jag använde... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kallar det alltid (eller så ofta jag kan) för "centrifugaleffekt" i stället. Så slipper man diskussioner i stil med den här trådens...

 

Brukar inte du hellre vilja diskutera Pedalkraft :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där blev väl allt bra luddigt? Haru tagit dig en tuting så här mot kvällningen, det är ju lilllördag?

Har en massa centrifugalkraft i knoppen efter ditt inlägg! ;)

Hade liite brått, vällingklockan ringde. Men har jag inte rätt?! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...