Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS 9.1, Farallon Ethernet PC-kort och Glocalnet ADSL


antares

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Tänke höra efter om det är någon eller några här på forumet som vet hur man ska göra för att surfa med ett PC-kort (PCMCIA).

 

Har en gammal PowerBook G3 250 mhz som jag gärna skulle vilja surfa med, men jag har aldrig hållit på med PC-kort förut så jag är i princip vilse i pannkakan.

 

Har ett Glocalnet ADSL bredband 8 Mbit/s abonnemang och enligt Glocalnets support så ska det gå att surfa med min bärbara, fast dom var inte till någon direkt hjälp då dom inte kunde beskriva hur man ska ställa in saker i OS 9 för att få en uppkoppling. Tipset jag fick är att kolla vilken IP-adress jag får till nätverkskortet, men hur fasen ska jag göra det när jag inte får någon uppkoppling? Kan man kolla det offline?

 

Både den gröna lampan på kortets kabel och den gröna 10BaseT/MDI-X lampan bak på modemet lyser när kortet är inmatat, men det är som om något inte är rätt inställt eftersom modemet inte reagerar när jag försöker ansluta.

 

PC-kortet som jag har är ett Farallon Ethernet (Etherwave and EtherMac) Typ 3-kort, 10BaseT med hastigheten 10Mbit, men det jag skulle vilja få reda på är hur man gör i allmänhet för att surfa med PC-Kort. Finns det någon specifik ordning som man måste följa?

 

Kortets drivrutiner, OS 9 ethernet systemtillägg, Glocalnets PPPoE program och internetinställningar... All nödvändig programvara är installerad och inställd så vitt jag vet, men det som jag är osäker på är om jag måste göra något mer.

 

Vet sedan tidigare att Glocalnet och OS 9 funkar då jag surfat med en Power Mac G3 266 mhz och OS 9.1 så eventuella myter om att Glocalnet bredband inte funkar med OS 9 är bara bullshit, men det här med PC-kort är som sagt nytt för mig.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför använder du inte det inbyggda ethernet?

 

Inbyggt ethernet...? :huh: Vad är det för något? Hur använder man det?

 

Förstår inte riktigt vad det är som du hänvisar till, men om du menar ett ethernetkort som eventuellt ska finnas "under huven" på datorn så kan jag säga att jag inte har ett sådant.

 

Jag har inget annat ethernetkort än Farallon PC-kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en sån här burk du har, så påstår Mactracker att det skall finnas Ethernet: 10BASE-T. Jag vet inte vad det innebär, men det låter ju som det finns något 'under huven'...

 

post-11275-1221004563_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen, det glömde jag ju bort att nämna... Min Powerbook består av ett PB 3400 chassi med ett G3 Kanga 250 mhz moderkort, så det är inte en 100% original G3:a.

 

Jag har öppnat datorn då jag satte i en större hårddisk, men där under fanns då definitivt inget ethernetkort.

 

Datorn är för övrigt köpt begagnad och den kom utan ett internt ethernetkort. Det som följde med istället var Farallon PC-kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen, det glömde jag ju bort att nämna... Min Powerbook består av ett PB 3400 chassi med ett G3 Kanga 250 mhz moderkort, så det är inte en 100% original G3:a.

 

Jag har öppnat datorn då jag satte i en större hårddisk, men där under fanns då definitivt inget ethernetkort.

 

Datorn är för övrigt köpt begagnad och den kom utan ett internt ethernetkort. Det som följde med istället var Farallon PC-kortet.

Okej det förklarar saken.

Men i originalutförande så ha både 3400 och Kanga ethernet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan knappast skada att uppdatera till 9.2.2 - jag har bestämt för mig att internet fungerade mycket bättre efter den uppdateringen rent generellt sett.

Är du säker på att G3-uppdateringen har fullt stöd för PCMCIA-kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. verkar som om din uppgradering inte stöder OS högre än 9.1. Don't go there...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att G3-uppdateringen har fullt stöd för PCMCIA-kort?

 

Ehm... Var kollar man sånt?

 

Som sagt, jag har aldrig hållit på med PC-kort förut, men om jag fattat saken rätt så är min Powerbook en G3 Kanga då moderkortet är det som styr datorns övriga delar. Finns det överhuvudtaget någon chassirelaterad sak som kan spela in då processorn, alla kontakter och även PCMCIA-modulen sitter fastlödd på moderkortet?

 

Moderkortet i sig kommer från en riktig G3 Kanga så det rör sig inte om något hembygge eller klonkort tillverkat av någon annan än Apple och själva PC-kortet dyker upp på skrivbordet när jag matar in det. Jag kan även välja det i AppleTalk då det listas som Farallon Ethernet, men är jag försöker koppla upp mig så reagerar inte modemet. Enda gången det reagerar är när jag slår på AppleTalk.

 

Vet att det finns vissa program som är inkompatibla med original PB 3400, men Apple's system infoprogram listar min dator som en G3 250 och inte som en PB 3400 - fast skillnaden mellan en 3400 och Kanga är ju väldigt liten så dom kanske har samma egenheter trots olika processorer?

 

Om dessa egenheter har något att göra med PCMCIA-stödet har jag ingen aning om. Jag har ingen manual för PC-kortet, Farallon's hemsida finns inte mer och jag har inte heller lyckats hitta någon info på nätet som varit till någon direkt hjälp.

 

Det kan ju vara PC-kortet som inte är kompatibelt med antingen datorn eller mitt ADSL-modem som för övrigt är av märket Alcatel (Speed Touch Home), men inte ens det har jag inte lyckats få svar på. Har provat Googla på det mesta och provar fortfarande, men det är lite svårt att söka när man inte riktigt vet vad man ska leta efter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, jag läste just om en sak... Dongel! Måste man ha en dongel till alla PC-kort eller går dom att köra utan???

 

Jag har ingen dongel, bara en kabel från kortet till modemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, nån Dongel ska du inte behöva (vad det nu är i det här sammanhanget). Ska bara vara att ansluta kabeln från Farallon-kortet till modemet.

 

Eftersom datorn känner igen kortet som Farallon Ethernet så finns förmodligen rätt drivrutiner installerade. Jag skulle tro att det är några inställningar som inte är rätt, men det var så länge sedan jag höll på med det så jag vågar inte gissa vad det kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Jag testade det mesta igår.

 

Provade ändra inställningarna i TCP/IP, slå av och på olika tillägg, reset på modemet... Inget funkade, men eftersom kortet reagerar så borde det ju vara modemet det är något krux med.

 

Manual till modemet har jag då iallafall, men inga drivrutiner. Det verkar inte behövas eftersom dom inte finns med på CD:n som manualen ligger på.

 

Nåja, jag får väl helt enkelt fortsätta testa och söka vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...