Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur installera Classic?


iCos

Rekommendera Poster

Hittade en UltraPad vars drivrutiner bara går upp till 9.0 och nu undrar jag hur jag installerar Classic. Har en Partition med Tiger men jag antar att jag behöver en installationsskiva...var hittar jag en sådan? Och hur går jag till väga?? :totaltgalen:

Läste någon stans att jag behöver Sheepshaver så jag laddade ned det. Men resten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en PM G4 så behöver du inte Sheepshaver. Leta upp en OS 9-skiva som kan starta din dator här, på Blocket eller via annonser någon annanstans (de omoraliska letar upp den på Pirate Bay... ;) ). Boota datorn från CD:n och installera systemet. En kakbit.

 

EDIT: Nej, vänta din dator startar inte från OS 9, va? Då kan det bli lite krångligare om du inte hittar en CD som kan boota din dator och samtidigt innehåller ett OS 9-installationssystem (de skivor som följde med datorn vid köp är sådana, typ de som heter "Återskapa program" eller dylikt - jag är lite osäker här, det var så länge en jag höll på med det). Själv fick jag kopiera över ett fungerande OS 9 från en annan dator för att få OS 9 på min G4 som inte heller bootar i OS 9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

MDD med firewire 800 kan inte starta OS 9. Enbart via classic environment.

 

Har du kvar originalskivorna till din dator? Då finns classic inbakat där någonstans.

 

Edit: okej, jag har kikat lite och det verkar inte som om själva OS 9 finns med på mina skivor. Classic Environment kan installeras från skivan som heter "Powermac G4 Software".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om Classic redan är installerat på min dator (men ej aktiverat) så nu gäller det bara att hitta drivrutiner till min UltraPad, ett företag som verkar vara rätt kört...för gammalt kanske. Är det någon som har nått tips så säg till. :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...