Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

*3001#12345#*


Philippe

Rekommendera Poster

Jag läste i en annan post att man kan komma i en "field test" som visar information om bl. annat signalkvalitén man har i telefonen.

Men där finns en MASSA information som jag inte har en aning om vad det betyder.

Skulle någon "kunnig" kunna förklara dom olika värden man kan se där.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dBm värdet finns uppe i vänstra hörnet, de andra är ej intressant

 

om du håller in homeknappen typ 10-20 sekunder så kommer du till home menyn

 

då kan du växla mellan dBm värde och staplar med en touch på symbolen/värdet

 

dessa värden ger dig en hyfsad referens

 

-50 to -88 is excellent to good signal strength, i.e. you shouldn't have any problem to make/receive calls.

 

-89 to -100 is poor signal, meaning that you may have bad voice quality, or sometimes dropped calls

 

o -101 and lower: it is likely that your calls will drop, or that your phone may lose 3g signal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nästan lite förvirrande då jag hemma i stort sett alltid har full täckning enligt staplarna men dBm-värdet visar som lägst 69 och som högst kring 95. Lägger jag telefonen bredvid mig så ligger den stabilt på 73-77. Det måste väl anses som riktigt bra då.

 

Har inte några större problem med täckningen, det är bara vissa platser. Hur känsligt är det med väggar och tak runt omkring sig? Utanför fönstret i en lägenhet 300 meter bort har jag fullt ös, medan jag lite längre in från fönstret ligger kring 2-3 staplar. Är detta tanken? Läste någonstans att 3G inte var anpassat för inomhusbruk.

 

På jobbet däremot som ligger klart och tydligt inom en turbo3G-zon enligt täckningskartan så faller jag ned på 2-3 staplar och ett dBm-värde på nära 100 konstant. Stiger jag utanför dörren fem meter bort så sticker den iväg till 3-4 staplar och dBm-värde på 80-90.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, jag har också bra värden på vissa ställen 100 meter därifrån, är resultaten urusla....sen i lägenheten

hoppar den den som en jojjo...en defekt telefon var ju inte vad man hade tänkt sig :superirriterad: kul apple...

 

 

det finns säkert nån som kan förklar de andra värdena, tex che...men vad spelar det för roll, defekt är defekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du håller in homeknappen typ 10-20 sekunder så kommer du till home menyn

 

då kan du växla mellan dBm värde och staplar med en touch på symbolen/värdet

 

Funkade inte på min telefon iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funkade fint på min.

Nu ser visserligen infon helt annorlunda ut än den tydligen gjorde på 2G-tiden (enl andra sajter) med endast tre rader etc...

Och sedan när jag återgått till home-menyn kan man knacka på staplarna och växla mellan dessa och nummervärdena.

(som inte är alltför tillfredsställande) men...

Denna funktion finns kvar efter omstart (alltså att man genom att knacka på staplarna överst t.v. kan växla enl ovan)

jag har ingen aning om den funktionen fanns fr början. - Kan man stänga av den igen genom att ringa någon annan sifferkombination (ex börja med #* eller *# som på den gamla AXE-tiden)

undrar J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla inne home-knappen tills den slocknar igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla inne home-knappen tills den slocknar igen.

Fick du upp själva "field test":et? (men inte bort det...)

 

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

J, jag läste att göra om samma procedur, <<ring>> *3001#12345#* och sen tappa uppe till vänster, så att staplarna syns och sedan hålla in home knappen skulle funka men får ej till det...

 

annars skulle reset network funka läste jag på apple forum

 

sorry om jag lurat in dig på nått..hade själv ingen tanke att gå tillbaka och har inte testat resetten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer nada när jag håller inne knappen.

Tummen blir kanske blå med tiden, men inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla inne home-knappen tills den slocknar igen.

 

samma här.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

J, jag läste att göra om samma procedur, <<ring>> *3001#12345#* och sen tappa uppe till vänster, så att staplarna syns och sedan hålla in home knappen skulle funka men får ej till det...

 

annars skulle reset network funka läste jag på apple forum

 

sorry om jag lurat in dig på nått..hade själv ingen tanke att gå tillbaka och har inte testat resetten

 

Nä, den får gärna vara sådan, gör ingen skada, liksom...

Undrade mera av intresse... J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaaaaaaaa...

 

Man ska hålla inne knappen NÄR man är INNE i field test menyn!

 

Det var ju en annan femma. Nu är staplarna ersatta med siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer nada när jag håller inne knappen.

Tummen blir kanske blå med tiden, men inget annat.

red. onödig upprepning av min fråga,

svar hade redan kommit, vajert! j:son! J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pendlar mellan -93 och -117.

Fin telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Synnerligen intressant information det här. Jag är inte så inne på 3G men här är lite info om några parametrar i GSM-läge:

 

MM Info:

Coding Scheme - Detta berättar vilken typ av kodningsschema som används för data. CS1 till CS4 är GPRS och medger hastigheter mellan 9kbps och 20 kbps beroende på radiomiljö. MCS1-9 är EDGE och hastighet är då 10 kbps till 60 kbps. OBS, dessa hastigheter är per tidlucka, får man fler tidluckor går det ju i multipler av dessa hastigheter.

Equivalent PLMN List - Verkar tala om vilka PLMN (Public Land Mobile Network) som mobilen får välja på, Mobile Network code är vilken operatör, 1= Telia, jag antar att 5 är det PLMN som Telia och Tele2 delar för 3G.

Cell Change Counter - Jag tror att dessa räknar upp när mobilen byter cell under en aktiv dataöverföring, olika orsaker helt enkelt.

Process PS - Verkar vara räknare för data, intressant att kolla på när man inte kommer åt nätet t.ex.

Serving PLMN - Lite info om den operatör du nu är ansluten till.

 

GSM Cell Environment:

GSM RR Info:

DTX Used - Indikerar om funktionen DTX är på i nätet, den gör så att mobilen inte skickar talramar när användaren är tyst i ett samtal, istället genereras ett litet bakgrundsbrus som spelas upp hos den man pratar med, detta sparar transmission och batteri.

GSM Cell Info (kanske mest intressant):

Neighboring Cells (alltså de grannceller systemet säger åt mobilen att mäta på) -

RSSI - Receive Signal Strength Indicator: Detta är en dimensionslös enhet som betygsätter signal/brusförhållandet gentemot andra celler, förmodligen är detta värde högst i den cellen du är nu.

C1 Value - Det är egentligen detta som är betyget, jag tror RSSI = C1.

Cell ID - Cellens identitet, unikt hos operatören (typ).

ARFCN - Vilket frekvensnummer denna cell sänder på. Varje nummer svarar mot ett värde i Hz.

BSIC - Ett kortare sätt att identifiera celler på i den omedelbara närheten.

 

GSM Serving Cell:

Den cell du är i nu.

 

Det är ju alltid intressant att se vilka celler man har omkring sig. Hemma upplever jag ofta att ljudet bryts lite grann när jag går från ena sidan av lägenheten till den andra, förmodligen flyttas jag då mellan två olika celler, detta ska jag ta reda på nu. Bra tips!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stänger man av funktionen att skifta mellan siffror och staplar.......vill bara att det ska visas staplar. Ibland råkar jag trycka på staplarna och då ändras de till siffror, vill stänga av funktionen helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck på siffrorna så visas staplarna igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck på siffrorna så visas staplarna igen.

 

Men trycker man på staplarna så ändras de tillbaka till siffror, så var det väl inte innan ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vågar jag inte svara på. Vet inte hur man får bort det i så fall, samma procedur (fast tvärtom) fungerar inte. Mig gör det dock inget, är rätt intresserad av dBm-värdet i relation till staplarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...