Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HD-ready- eller Full-HD-Projektor, Elegato EyeTV och Mac Mini?


erikwincent

Rekommendera Poster

erikwincent

Hej!

 

Jag bor trångt och vill inte ha en stor TV på väggen, men ändå vill jag se på framförallt film, men även ibland på TV. Min tanke är därför att skaffa en projektor och duk, och köra med en Mac Mini som ett litet mediacenter med Elegato EyeTV för TV-bilden. Men jag har några frågor:

 

1. Någon som har erfarenhet av projektorer? Jag sneglar åt en Epson EMP-TW700. Men den är bara HD-ready. Dvs. inte full HD. Hur pass stor skillnad skulle ni säga att det är? Den naturliga upplösningen är då 1280 x 720 medan Full-HD är 1920 x 1080. Jag vill ju kunna surfa runt lite på Macen också, tittandes med projektorn, utan att störa mig allt för mycket på upplösningen. Men det är en jäkla skillnad i pris.

 

2. Jag har ComHem hemma. Hur gör jag enklast med Elegato, har förstått att den är det bästa alternativet, då? Måste jag först ha en digitalbox som jag sedan kopplar till Elegaton? Eller finns det, om jag inte missminner mig, EyeTv med stöd för just ComHem? Hur skulle ni har gjort? Fixar Elegatos EyeTV HD-TV? Vore intressant.

 

3. Mac Minin har bara en FireWire-utgång. Jag kommer att behöva koppla in en extern hårddisk, och då givetvis helst via just FireWire, men nu kommer ju det uttaget att försvinna då EyeTVn behöver det. Hur göra?

 

Tacksam för svar! Ha det gött!

 

/Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

 

2. Fixar Elegatos EyeTV HD-TV? Vore intressant.

 

 

 

Tacksam för svar! Ha det gött!

 

/Erik

 

Ja, man kan se HD-TV med EyeTV.

Jag får in dessa sändningar på marknätet i min dator, men vill man se det ryckfritt,

så måste man köra med det senaste OSX + en snabb dator.

Man måste också ha version 3 av EyeTV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Varför krångla och blanda in datorn?

 

Om du ändå ska ha Comhem och är sugen på deras hdtv-utbud måste du skaffa den box som Comhem tillhandahåller. Då är det bara att koppla boxen direkt till projektorn vilket kommer vara mycket enklare och smidigare än att gå via MacMinin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikwincent

Tack för svar!

 

Och ja visst, det vore ju enklare. Men om jag vill spela in också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Välj en box med inspelningsfunktion!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...