Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone + D-Link Di 524


Znicky

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Det är så att jag precis fått min iPhone och är nästan lite förälskad ;) Men har genast fått problem med wi-fi genom min router. Har som sagt en D-Link Di-524. Min iPhone hittar routern men kan inte ansluta fast jag skriver in rätt nyckel, använder WPA2-PSK(AES). Har min bärbara och mitt ps3 genom routern och det funkar mycket bra. Nån som vet vad det kan vara för fel jag gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte precis att jag inte kan ansluta även om jag tar bort nycklar och gör routern oskyddad. Mycket märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar nu, hade glömt lägga till macadressen i routern :) Tråden kan låsas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 months later...
Hur fick du detta att funka. Var lägger man in mac-adress och hur hittar man den?

 

Undrar detsamma. Någon som vet vart jag kan hitta nyare versioner av firmwaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Jag med! undrar detsamma... får inte min iPhone att fungera på mitt trådlösa nätvek.

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni vet att ni BARA behöver MAC-adressen OM ni har MAC-filtrering på routern va?

 

För att hitta MAC-adressen på iPhonen så går ni in i inställningar->Allmänt->Om->Wi-Fi-adress (där är den).

 

Här är en länk till en "Emulator" för inställningarna på DI-524 där Mac-filtrering finns.

 

Nya firmware finns här. (Välj rätt firmware för DIN ROUTER, FINNS TVÅ VERSIONER, kolla på undersidan av routern)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni vet att ni BARA behöver MAC-adressen OM ni har MAC-filtrering på routern va?

 

För att hitta MAC-adressen på iPhonen så går ni in i inställningar->Allmänt->Om->Wi-Fi-adress (där är den).

 

Här är en länk till en "Emulator" för inställningarna på DI-524 där Mac-filtrering finns.

 

Nya firmware finns här. (Välj rätt firmware för DIN ROUTER, FINNS TVÅ VERSIONER, kolla på undersidan av routern)

 

 

Hej!

Jag hade den senaste firmwaren, men för säkerhets skull uppdaterade jag den. Jag ställde in filter men av någon anledning går det sjukt långsamt, enligt bredbandskollen så har jag när jag skickar 0,118Mbit/s och tar emot 0,239Mbit/s. Bifogar bild på mina inställningar. Går jag in under "Status" så hittar den bara min Macbook pro. Har jag gjort fel?

post-48552-1252356132.jpg

post-48552-1252356144.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade den senaste firmwaren, men för säkerhets skull uppdaterade jag den. Jag ställde in filter men av någon anledning går det sjukt långsamt, enligt bredbandskollen så har jag när jag skickar 0,118Mbit/s och tar emot 0,239Mbit/s. Bifogar bild på mina inställningar. Går jag in under "Status" så hittar den bara min Macbook pro. Har jag gjort fel?

 

Hejhej!

Tråkigt att det går segt.. :detvarintejag:

 

Det kan vara som så att routern är en av dom segaste i gänget. Har en DI-624 och de är också seg.

Vad har du för wifi-inställningar?

 

Att använda WPA2 kan sega ner min router TOTALT. Jag använder nu "endast" WPA men nu kan man använda den, med WPA2 var det sjukt segt. Det kan också vara som så att du bör testa en annan Kanal för ditt nätverk. Om grannar och dyl. använder vissa kanaler så är det bäst att hålla sig undan från dem. För G-nätverk så finns det bara 3 "riktiga" kanaler. De är 1,6 & 13. De är då tillräckligt isär från varandra för att inte störa ut varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejhej!

Tråkigt att det går segt.. :detvarintejag:

 

Det kan vara som så att routern är en av dom segaste i gänget. Har en DI-624 och de är också seg.

Vad har du för wifi-inställningar?

 

Att använda WPA2 kan sega ner min router TOTALT. Jag använder nu "endast" WPA men nu kan man använda den, med WPA2 var det sjukt segt. Det kan också vara som så att du bör testa en annan Kanal för ditt nätverk. Om grannar och dyl. använder vissa kanaler så är det bäst att hålla sig undan från dem. För G-nätverk så finns det bara 3 "riktiga" kanaler. De är 1,6 & 13. De är då tillräckligt isär från varandra för att inte störa ut varandra.

 

Hej hej!

Nej det beror nog inte på iPhonen, på jobbet så har jag helt andra siffror: Skicka 10,425Mbit/s Ta emot 13,035Mbit/s

 

Får försöka ändra det där med kanaler.. hur man nu gör det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej!

Nej det beror nog inte på iPhonen, på jobbet så har jag helt andra siffror: Skicka 10,425Mbit/s Ta emot 13,035Mbit/s

 

Får försöka ändra det där med kanaler.. hur man nu gör det :)

 

Okej så iphonen är det inget fel på.

 

Verkar som jag sa lite fel info i förra posten. :stjarnsmall:

 

Di-524 klarar som mest WPA-PSK, eller har jag fel?

Här är ännu en länk till "emulatorn".

 

Och kanalerna ska vara 1,6,11. Inte 1,6,13. Litet misstag av mig.

Skicka en skärmdump av samma sida som i emulatorn så kan jag se vad du använder för kanal osv.

 

Om du vill testa något annat så ställ upp en bärbar dator precis brevid iPhonen och gör ett hastighetstest med den. Vad får dom för resultat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej så iphonen är det inget fel på.

 

Verkar som jag sa lite fel info i förra posten. :stjarnsmall:

 

Di-524 klarar som mest WPA-PSK, eller har jag fel?

Här är ännu en länk till "emulatorn".

 

Och kanalerna ska vara 1,6,11. Inte 1,6,13. Litet misstag av mig.

Skicka en skärmdump av samma sida som i emulatorn så kan jag se vad du använder för kanal osv.

 

Om du vill testa något annat så ställ upp en bärbar dator precis brevid iPhonen och gör ett hastighetstest med den. Vad får dom för resultat?

 

Jag har default inställningar trådlösa nätverket, jag har bara satt ett lösen. Hur ska jag ställa in kanalerna? När jag kör min bärbara Macbook pro går det snabbt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där det står Channel: så väljer du en ny kanal bara. Testa med 1,6 eller 11 till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns det för mer alternativ där det står WPA?

 

Tror du halkat in på fel flik.

 

Alternativt, vad händer om du markerar AES?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande alternativ finns:

 

  1. WEP
  2. 802.1X
  3. WPA-PSK
  4. WPA
  5. WPA2-PSK(AES)
  6. WPA2(AES)
  7. WPA-PSK / WPA2-PSK

Inget ändras om jag markerar AES.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska du välja WPA-PSK.

 

Är 99% säker på att det då bara ska vara att skriva in ett lösenord under.

Håller tummarna lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar sig i af :) Nu känns den stabilare, men det går dock fortfarande långsamt :/

Skicka: 0,120Mbit/s

Ta emot: 0,210Mbit/s

 

Jämförelse med min Macbook pro, på trådlösa..

Skicka: 0,86Mbit/s

Ta emot: 4,94Mbit/s

 

Är det nått mer jag kan göra eller är det nått jag får leva med? Eller köpa en ny router? :P

Köpte den bara för ca 3 månader sen.. dumt köp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan testa att byta till andra ändan av kanalerna. Testa kanal 1.

 

Men det känns som det inte finns mycket mer att ändra på.

Det går ju som sagt snabbare med Macbooken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Hmm den vill inte. Tips på en bra trådlös router? :)

 

Inga bra tips men kanske en lösning.

 

Har haft liknade problem och har ändrat det mesta från "Beacon intervall", byta nycklar och köra helt öppet nät.

 

Ip-adress har jag fått men inte kunna komma ut på nätet. Så efter antal dagar konfigurerande i Routern D Link 524 B så hittade jag felet i telefonen (tror jag, det fungerar nu iallafall!?)

När jag är ansluten till router fått ip-adress i telefonen så var jag tvungen att ändra i DNS fältet manuellt i telefonen till samma som stod fältet Router. I mitt falll 192.168.0.1

Av någon konstig anledning som någon annan kanske har svaret på så hade jag två ip adresser i DNS fältet i stället för ett.

 

Jag hoppas att det löser sig och jag förklarade tillräckligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...