Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

TrueBlueEnvironment

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

#21 Anvil

Anvil
  • Medlem
  • 2 653 inlägg

Postad 16 juli 2008 klockan 12:05

Har testat peek-a-boo lite nu och fattar mig kanske inte på det? Jag ställde in TBE som Low-priority, men det fortsatte att dra alla lediga systemresurser. Men det är kanske nåt annat som ska göras?

Nej inte i MacOS X, installera det i classic.
  • 0
Observandum sed non imitandum

#22 Anvil

Anvil
  • Medlem
  • 2 653 inlägg

Postad 16 juli 2008 klockan 12:07

Det är ett 68k-spel.

Ska kolla efter peek-a-boo och se om jag kan använda det på nåt sätt. Jag letar väl lite efter ditt program också, men det lär jag väl inte hitta när inte ens du själv gör det.

Nej det kan finnas på hotline någonstans, annars så är det nog väck nu- var bara ett gratis hack jag släppte runt 1997-98, och oavsett vilket- det fungerar inte med 68k processer heller efter som det patchade via TVectors vilket enbart PowerPC:n använder (detta för att slippa behöva ha några systemtillägg som peek-a-boo använde sig av)
---
Edit:

(förövrigt har du provat spela det i Basillisk II istället?)

Och peek-a-boo "tricket" kommer enbart fungera om det beror på att programmet är egoistiskt- alltså använder GetNextEvent väldigt frekvent eller WaitNextEvent med en låg timeout.
Kanske borde nämna också att min program var egentligen inte avsett för att sätta prioritet på olika program, det var något jag lade till när jag ändå höll på kan man säga :P Egentligen gjorde jag det för jag var lat när jag skrev små test program ibland så jag kunde ha en loop som såg ut som typ while(1){WaitNextEvent(...); /* icke ljud generering eller grafikrenderingskod*/ } detta gjorde att jag kunde testa olika hack med "multitasking", problemet var att utan lite extra kod (som visserligen inte varit jobbig att skriva) så går det inte avsluta programmet utan med lite tur kunna pricka cmd-alt-esc precis när det hacket var aktivt, så min lösning var att patcha WaitNextEvent eller GetNextEvent och på så sätt se till att min "avslutningskod" kunde köras just när mitt program var aktivt (genom att jämföra PSN) det intressanta var att först trodde jag bara jag själv skulle ha nytta av det, men jag märkte snart att det faktiskt var användbart i andra sammanhang också, program som hade en tendens att krasha när man avslutade dom normalt tex (medans detta inte var en perfekt lösning så tillät det iallafall att man kunde stänga av eller starta om datorn utan att vara livrädd för en filsystems krash- vilka var ganska vanliga på classic macos) eller utomstående program som inte svarade på applevents- det var iallafall ett hack som sagt, sen var det egentligen ganska fullt gjort men det är en annan historia :)

Redigerat av Anvil, 16 juli 2008 klockan 12:19.

• 0

#23 Giggs

Giggs
  • Medlem
  • 2 560 inlägg
  • Plats: Konungarnas dal - Japanese section
  • Appleprylar: Jodå, några stycken.

Postad 16 juli 2008 klockan 16:00

Har spelat nu en stund och plötsligt insett att det faktiskt funkar bättre nu än innan, trots vad jag sa alldeles nyss. Det går att gå runt mha det numeriska tangentbordet utan att enheterna står still för att sedan helt plötsligt rusa ut i terrängen långt längre än jag tänkt. Det är inte samma flyt som t ex på en G4/400 bootad i OS 9.2, men det funkar bra - helt klart. Jag får kanske ändå leta upp peek-a-boo för OS 9 och installera det där senare och se vad som händer, om det blir ännu bättre.

Tack för all hjälp!

:)

Redigerat av Giggs, 16 juli 2008 klockan 16:01.

• 0

#24 Anvil

Anvil
  • Medlem
  • 2 653 inlägg

Postad 31 mars 2009 klockan 10:30

Jag hittade det, har dock inte provat om filen är korrekt, men filstorleken verkar stämma ( https://www.versiont...info/macos/9156 )

http://web.archive.o...ios/Vellios.sit

Hittade även detta
( https://www.versiont...info/macos/8282 ) Vilket också är ett gammal program jag gjorde i samma veva ;) (Först MP3 spelaren på MacOS X med IRQ styrning, Quicktime var före men är inte IRQ styrd.)
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

RSS Senaste nytt från MacWorld