Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Laddat ned audacity, men hur spela in bra?


Michael J

Rekommendera Poster

Har alltså laddat ned Audacity. Lyssnar på radio med Real Player. Klickar på Record på Audacitys panel, men det kommer nästan inget ljud när jag föröker spela upp inspelningen, om något alls fastnat. Har vridit upp Input volume, men då hör jag mina egna ljud inspelade (i och för sig bra). Nu kommer också ett irriterande klickande ljud, Har någon erfarenheter att dela med sig av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du spelar in från mikrofonen? Gå in i Audacitys inställningar och ändra till Stereo-mix om ditt ljudkort nu tillåter det. Det klickande ljudet är antagligen en metronom som hjälper dig hålla takten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du spelar in från mikrofonen? Gå in i Audacitys inställningar och ändra till Stereo-mix om ditt ljudkort nu tillåter det. Det klickande ljudet är antagligen en metronom som hjälper dig hålla takten.

Fick bort metronomen genom att klicka Undo på allt. Hittar bara Quick Mix under Project-gardinen. Under Project finns också New Stereo Track, men inte Stereo Mix.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inget vidare (väldigt brusigt ljud), och Hjälp-funktionen gav inte mycket ledning. Välkomnar förslag på andra program för att ladda ned musik i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att Audacity är helt underbart. Dock använder jag inte det för att spela in ljud med. Till detta använder jag Audio Hijack. Gratisversionen funkar bra om du kan tänkte dig att bara spela in ljud 10 min åt gången. Finns här:http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18611

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att Audacity är helt underbart. Dock använder jag inte det för att spela in ljud med. Till detta använder jag Audio Hijack. Gratisversionen funkar bra om du kan tänkte dig att bara spela in ljud 10 min åt gången. Finns här:http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18611

Tack för tipset. Var faktiskt inne på AH innan jag fortsatte till Audacity, men snedtände på något, minns inte vad. Om A fungerar för dig, borde det fungera för mig. Kanske har jag fel inställningar Återkommer med info om det. Vore löjligt att skrota något som kanske är bra, bara för att någon inställning blivit fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde fråga varför du inte använder Audacity när du spelar in. Låter det för dåligt då, eller är alternativen mycket bättre eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att Audacity är helt underbart. Dock använder jag inte det för att spela in ljud med. Till detta använder jag Audio Hijack. Gratisversionen funkar bra om du kan tänkte dig att bara spela in ljud 10 min åt gången. Finns här:http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18611

Gick in på den sidan för en stund sedan, men fann ingen gratisversion, bara den som kostar USD 32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Har Audio Hijack Pro Demo, går inte att spela in storbandjazz låter hemskt. Vågar inte betala för den. Ska prova med Audacity :)

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Audio Hijack Pro Demo, går inte att spela in storbandjazz låter hemskt. Vågar inte betala för den. Ska prova med Audacity :)

 

Med vänlig hälsning

Olli

Tack. Berätta gärna hur det gick med Audacity. Lycka till! :crossfingers:

 

(Trivia: Du var den förste som svarade på min första fråga på Forumet. :cake: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Provade Audacity låter ihåligt (dåligt). Har bara inställningen intern mikrofon, vilket gör att om jag hostar kommer det med på inspelningen.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade Audacity låter ihåligt (dåligt). Har bara inställningen intern mikrofon, vilket gör att om jag hostar kommer det med på inspelningen.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Samma elände hos mig. Tack för besväret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Märkte dock att kvaliten beror på källan på Hijack Pro. Inspelning från iTunes radio i 128 kbit/s lät hemskt, däremot i Last Fm lät det godtagbart. Detta fenomen gäller även Audacity. :)

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde fråga varför du inte använder Audacity när du spelar in. Låter det för dåligt då, eller är alternativen mycket bättre eller vad?

 

Anledningen till att jag inte avnänder Audacity för att spela in från datorn med är helt enkelt för att jag inte visste att det gick. :P Samt har jag varit så pass nöjd med Audio Hijack att jag har fortsatt på det. Blir dok lite omständigt att först spela in med ett program och sedan redigera i ett annat, men jag är en sån som gör saker onödigt omständigt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Audacity skall endast användas för att spela in ljud som kommer via ljudingången eller den inbyggda mikrofonen.

Spelar man in via den inbyggda mikrofonen, så blir det bara i mono och inte särskilt bra ljud, samt ekande mm.

 

Audio Hijack Pro är bra, om man har bra ljud som kommer från något program i datorn eller från internet.

 

Vill man ha bra ljud på inspelningen så måste man se till att det ljud man spelar in är bra.

Med detta program (Audio Hijack Pro) kan man spela in alla typer av musik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Audacity skall endast användas för att spela in ljud som kommer via ljudingången eller den inbyggda mikrofonen.

Spelar man in via den inbyggda mikrofonen, så blir det bara i mono och inte särskilt bra ljud, samt ekande mm.

 

Audio Hijack Pro är bra, om man har bra ljud som kommer från något program i datorn eller från internet.

 

Vill man ha bra ljud på inspelningen så måste man se till att det ljud man spelar in är bra.

Med detta program (Audio Hijack Pro) kan man spela in alla typer av musik.

Det finns flera inställningar som inte säger mig mycket som okunnig lekman. Nedan några exempel.

 

Under Audacity Inställningar:

 

Under Ljud in/ut, kan man välja mellan Built-in-Microphone och Built-in-input. Förmodar att du kanske menade det senare när du talade om ljudingången, men jag är inte säker. Övriga (Kvalté till Mus) vet jag om möjligt mindre om.

 

Ställde in stereo (under Ljud in/ut), men Mono står kvar under Ljudspår i Audacity-displayen (reservation för termen, men här har man "tryckknapparna" för inspelning, uppspelning m m).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera inställningar som inte säger mig mycket som okunnig lekman. Nedan några exempel.

 

Under Audacity Inställningar:

 

Under Ljud in/ut, kan man välja mellan Built-in-Microphone och Built-in-input. Förmodar att du kanske menade det senare när du talade om ljudingången, men jag är inte säker. Övriga (Kvalté till Mus) vet jag om möjligt mindre om.

 

Ställde in stereo (under Ljud in/ut), men Mono står kvar under Ljudspår i Audacity-displayen (reservation för termen, men här har man "tryckknapparna" för inspelning, uppspelning m m).

 

Built-in-input = Ljud ingången. På menyn i Audacity 1.3.3 står det "Line in".

I version 1.3.3 som jag kör med, står det "Bulit-in Audio" i inställningarna som du kan se av bilden nedan.

 

Om du har ställt in som bilden visar nedan och spelar in via ljud-ingången,

då skall det bli i stereo, med två olika fält där man kan se det man spelar in.

 

post-17076-1215257468.jpg

 

Detta är ett program som gör att man kan lyssna på det man spelar in med t.ex Audacity.

 

Lineln: http://rogueamoeba.com/freebies/

 

Audio Hijack är ett bra program att satsa på, för då kan du spela in direkt från olika ljudprogram

från hårddisken, samt från internet.

 

Angående de andra inställningarna där, (i inställningarna) så tror jag att de är inställda på ett bra värde,

så du skall nog inte röra där i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Built-in-input = Ljud ingången. På menyn i Audacity 1.3.3 står det "Line in".

I version 1.3.3 som jag kör med, står det "Bulit-in Audio" i inställningarna som du kan se av bilden nedan.

 

Om du har ställt in som bilden visar nedan och spelar in via ljud-ingången,

då skall det bli i stereo, med två olika fält där man kan se det man spelar in.

 

post-17076-1215257468.jpg

 

Detta är ett program som gör att man kan lyssna på det man spelar in med t.ex Audacity.

 

Lineln: http://rogueamoeba.com/freebies/

 

Audio Hijack är ett bra program att satsa på, för då kan du spela in direkt från olika ljudprogram

från hårddisken, samt från internet.

 

Angående de andra inställningarna där, (i inställningarna) så tror jag att de är inställda på ett bra värde,

så du skall nog inte röra där i onödan.

Tack. Jag gjorde så tidigare. Första gången gick det, andra inte.

 

Såg just "Guide till att använda Audacity" på: http://www.sol.lu.se/humlab/education/uplo...dacityguide.pdf

 

Fortsättning följer förhoppningsvis. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Det blir inget ljud om jag har inställningen till höger på Core Audio: Built-in Output, Måste ha Built-in Microphone och då kommer hela rummets akustik med i inspelningen (sk-t) :cry: .

 

post-18112-1215309418.png

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir inget ljud om jag har inställningen till höger på Core Audio: Built-in Output, Måste ha Built-in Microphone och då kommer hela rummets akustik med i inspelningen (sk-t) :cry: .

 

post-18112-1215309418.png

 

Med vänlig hälsning

Olli

 

 

Om du har "Built-in Output" så är det något som inte stämmer i de olika inställningarna.

 

På menyn i Audacity skall du välja "Line in"-

 

post-17076-1215352547_thumb.jpg

 

I ljudinställningarna skall det vara "Ljudport linje in".

 

post-17076-1215352796_thumb.jpg

 

 

I Ljud- /MIDI-inställningarna som detta, beroende på vilken dator du kör.

 

 

Tyvärr så kom det två av samma bild??

post-17076-1215352598.jpg

post-17076-1215352742.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir inget ljud om jag har inställningen till höger på Core Audio: Built-in Output, Måste ha Built-in Microphone och då kommer hela rummets akustik med i inspelningen (sk-t) :cry: .

 

post-18112-1215309418.png

 

Med vänlig hälsning

Olli

Känner igen det där, även adjektivet inom parentes. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har "Built-in Output" så är det något som inte stämmer i de olika inställningarna.

 

På menyn i Audacity skall du välja "Line in"-

 

post-17076-1215352547_thumb.jpg

 

I ljudinställningarna skall det vara "Ljudport linje in".

 

post-17076-1215352796_thumb.jpg

I Ljud- /MIDI-inställningarna som detta, beroende på vilken dator du kör.

Tyvärr så kom det två av samma bild??

Ska ta mig en närmare titt på ovanstående. Förmodligen i morgon (är för trött nu). Kan strulet bero på att vi har olika versioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...