Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nätverkskort PB1400


Tina1001

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det var ett tag sen jag höll på med Macar men nu skulle jag behöva min gamla slitvarg PB 1400C igång igen! Den fungerar finfint på alla sätt, med MacOS 8.6, förutom att den inte har något nätverksuttag och att jobba med 56kmodem är omöjligt...i synnerhet när bredbandsmodemet står oanvänt och blinkar brevid :) . Jag har fått låna ett gammalt PCMCIA kort som ska vara ett fungerande 10/100MB's kort men det fungerar inte riktigt som det ser ut i datorn just nu...visst ska det finnas en massa ethernettillägg i systemet, det finns inga sådana nu? Behöver jag specifika drivisar till 3comkortet för att det ska fungera? Några andra tips för att få det att fungera mottages tacksamt!

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte så länge sedan jag höll på med Mac (körde PB G 3 med System 9.2 för en halvtimme sedan), men det var ett tag sedan jag höll på med PCMCIA.

 

Till att börja med kan du väl i alla fall gå in under Apple-menyn - Inställningar - Tilläggskontroll och se så att alla nätverkstillägg är aktiverade.

 

Sen ska man ju välja någonstans att nätverket ska ansluta via PC-card.

 

Sen minns jag inte så mycket mer. Om ditt nätverkskort har en namngiven tillverkare kan du kanske gå in på tillverkarens hemsida och se om det finns någon drivrutin för Mac OS 8/9 att ladda ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det mesta som har med OpenTransport att göra är aktiverat sen finns det inte så mycket mer, datorn har förrut bara varit ansluten med ett PCMCIA modemkort till nätet, några andra tillägg som har med nätverk eller ethernet eller dyligt finns helt enkelt inte, varken på eller av...

 

Några drivisar för Mac finns inte på 3com's hemsida...finns det några generella att använda kanske...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg ska jag titta på min PB i morgon.

 

Open Transport är förstås bra (?), men nog borde det finnas några tillägg som heter Ethernet också?

 

får återkomma i morgon, om inte någon annan har några bättre förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt med intresse (eller kunskap?) om gamla PC-card nätverk?

 

Jag kollade i alla fall min gamla PB idag: i Tillägg ska det finnas något som heter Apple Enet (som har hand om Ethernet) och AppleShare bör väl också vara aktiverat.

 

I Inställningar (Apple-menyn) ska man under AppleTalk välja "Anslut via Ethernet". (Det fungerade förstås inte på min dator, något fel med anslutningen fick jag meddelande om)

 

Mitt Asanté FriendlyNet-card dök upp på skrivbordet, men jag fick det inte att fungera. Jag vet att det är drivrutiner som ska installeras för FriendlyNet, men eftersom jag ändå inte ska använda det brydde jag mig inte om att installera något.

 

Är ganska säker på att ditt 3Com kort också behöver drivrutiner, men tyvärr kan jag inte hjälpa till med där.

 

Nä, nu får någon av de stora pojkarna komma med några förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad heter kortet? 3C589 och någonting till?

http://www.floodgap.com/retrotech/mac/enet3c589/

Jag har ett par dussin 3C589 (mest D) i en låda här, men man behöver fortfarande drivisar... Skall kolla om jag hittar några på någon dator.

Själv kör jag min PB1400c med trådlöst nätverkskort. Det går ju inte blixtsnabbt precis men det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortet heter "3Com Megahertz Model 3CCFE574BT"

 

Vilka trådlösa kort fungerar och vart går de att köpa? Jag mailade Macoteket med en förfrågan om kort till denna dator och de svarade, citat "- Tyvärr har vi inga sådana kort."...Vart hittar ni gamla Mac-prylar?

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vad? Jag tror inte det finns några drivrutiner för en mac (speciellt en som kör OS 8.6) till det kortet!

Kolla länken i mitt inlägg (#6). Det verkar som om 3com var/är kroniskt usla på drivisar till macintosh...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka nätverkskort, med eller utan kabel, fungerar med denna dator? Finns det att få tag på nytt överhuvudtaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

De sista prylarna försvann från prislistorna för 8 - 10 år sedan. PB1400 är verkligen en veterandator så jag måste eka Per-Anders. eBay är ditt bästa hopp att hitta något från förr som fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka nätverkskort, med eller utan kabel, fungerar med denna dator? Finns det att få tag på nytt överhuvudtaget?

 

Läs igenom den här sidan:

http://www.floodgap.com/retrotech/mac/enet3c589/

Det verkar som om det fungerar med 3C589D. Är du beredd att pröva en sådan? Läs igenom instruktionerna NOGA!!! Finns en drivis eller två på sidan.

Jag har ett antal sådana som jag köpt på eBay till min Newtonsamling. Till Newton finns det av någon anledning massvis med drivisar att få tag i till de flesta nätverkskort. Nåja.

Om du PM:ar mig din adress så skickar jag en sådan till dig med Posten.

Jag tar inget ansvar för om den raderar ditt system. (Kom ihåg att göra PRECIS som det står på sidan!!!)

 

Annars är det supernice med ett trådlöst kort, men några sådana har jag inte över.

http://www.penmachine.com/techie/airport1400.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Peanjo66 skickade ett kort som poppade upp på skrivbordet utan större problem, ett stort tack till honom, nu finns hårdvaran!

 

Däremot finns fortfarande inget nätverk, inga lampor blinkar på vare sig dongel eller modem!?

Det mesta med OT är installerat

Apple Enet hittades på en gammal systemskiva och installerades

TCP/IP står på Ethernet med DHCP-server som alternativ så som Telia önskar

AppleTalk är inaktiverat

ändock inte ett blink...vad har jag missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppleTalk måste väl vara aktiverat?

 

Någonstans ska man välja också att ethernet ska anslutas via PC-card, minns inte om det är under AppleTalk eller Internet eller om det finns en ethernet/nätverksinställning.

 

Mitt tips är att du kollar igenom alla inställingar (Inställningar under Apple-menyn) och ser om där finns något intressant.

 

Kanske måste du göra någon inställning i webläsaren också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat med AppleTalk aktiverat (genom Ethernet) också. Ingenstans finns att finna exakt hur Macen fysiskt ska använda Ethernet, i inställningen "TCP/IP" finns alternativet "Ethernet" i översta menyn, i inställningen "AppleTalk" finns alternativet "Ethernet" bland "skrivar & modemport" bland annat...

 

Det vore kul om någon med ett gammalt OS och fungerande nätverk kunde kolla vilka tillägg som är aktiverade, spontant känns det som om något måste fattas nu!? Nätverkskortet poppar upp på skrivbordet men det verkar inte som bredbandsmodemet känner att det är en dator i andra änden av nätverkskabeln. Stoppar jag den i PC'n snurrar det igång direkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry! Jag borde naturligtvis ha kollat att allt var OK innan jag skickade iväg prytteln, men jag hittade inte PowerBooken. Man skall aldrig städa...

Skall försöka leta reda på den i helgen och installera de drivisar som jag nämnde ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har tid i sommarhettan att kolla tilläggsmappen i ett gammalt MacOS8.6 vad som bör finnas för att få kontakt med ett bredbandsmodem...?

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Ingemar Ragnemalm

Jag kör ett Lucent Orinoco Silver i min Lombard när jag kör gamla system. Funkar bra, systemet tycker att det är Airport helt enkelt. (Fånigt nog funkar det inte i OSX.) Om det rullar i en 1400 vet jag inte. Jag tror i alla fall att oddsen är hyfsade, de funkar i alla fall i OS9. Finns på eBay, verkar gå att få för en hundring eller två:

 

http://global.ebay.com/gbh/viItem?ItemId=150276730137

http://global.ebay.com/gbh/viItem?ItemId=140254488397

 

Nyare kort som inte ens stödjer OSX skulle jag inte trassla med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Ingen som har tid i sommarhettan att kolla tilläggsmappen i ett gammalt MacOS8.6 vad som bör finnas för att få kontakt med ett bredbandsmodem...?

Det är mycket i tilläggsmappen. Har du hårdrensat? TCP/IP och sånt måste ju vara med i alla fall.

 

Men har detta med nätverkskort till PB1400 att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...