Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken hårddisk till Mac pro rekommenderas?


Afrodite

Rekommendera Poster

Nu börjar min enda hårddisk i min Mac Pro att tryta med plats. Har fundering på att köpa 3 st nya hårddiskar (minst 500gb) att fylla de övriga 3 tomma platserna i burken. Uppdelningen av de 4 hårddiskarna funderar jag på ska se ut så här:

Hårddisk 1 - Pågående projekt, program mm

Hårddisk 2 - Pågående projekt (Tillfällig säkerhetskopiering)

Hårddisk 3 - Avslutade projekt/arkivering (kanske ska jag kunna ta ut denna hårddisk för säker förvaring när den inte används)

Hårddisk 3 - Avslutade projekt/arkivering (kanske ska jag kunna ta ut denna hårddisk för säker förvaring när den inte används)

 

Vilket märke skulle ni rekommendera, som är säkert och har bra kvalité?

Kan dessa (när det gäller hårddisk för arkivering) plockas ut och sättas in utan risk?

 

Tacksam för svar!

/Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Har inga bra råd ang. olika märken på hårddiskar, så det får någon annan berätta för dig.

 

Men för slutgiltig säkerhetskopiering tycker jag att hårddisken ska vara extern. Den blir tåligare mot yttre påverkan av olika föremål (okapslat hårddisk i en byrålåda är inte så skoj) och miljön (fukt, extrem värme m.m.), lättare att flytta från plats till plats (om det exempelvis börjar brinna), och den dör inte ihop med din dator ifall det t.ex. uppstår strömspikar (det förutsätter att disken inte är kopplat varken till datorn och elnätet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar min enda hårddisk i min Mac Pro att tryta med plats. Har fundering på att köpa 3 st nya hårddiskar (minst 500gb) att fylla de övriga 3 tomma platserna i burken. Uppdelningen av de 4 hårddiskarna funderar jag på ska se ut så här:

Hårddisk 1 - Pågående projekt, program mm

Hårddisk 2 - Pågående projekt (Tillfällig säkerhetskopiering)

Hårddisk 3 - Avslutade projekt/arkivering (kanske ska jag kunna ta ut denna hårddisk för säker förvaring när den inte används)

Hårddisk 3 - Avslutade projekt/arkivering (kanske ska jag kunna ta ut denna hårddisk för säker förvaring när den inte används)

 

Vilket märke skulle ni rekommendera, som är säkert och har bra kvalité?

Kan dessa (när det gäller hårddisk för arkivering) plockas ut och sättas in utan risk?

 

Tacksam för svar!

/Marie

 

Jag skulle rekommendera 500GB Seagate Barracuda ES.2 SATA med 32 Mb Cache för pågående projekt. Den är mycket driftsäker och har 5 års garanti.

Om du skulle vilja ha snabbare diskar rekommenderas Western Digital Raptor 150 GB hårddisk.

Följande konfiguration skulle jag valt om jag var i din situation:

 

* 150 GB Western Digital Raptor för MacOS X.

* 500GB Seagate Barracuda ES.2 SATA med 32 Mb Cache

* Säkerhetskopiering/arkivering rekommenderas en extern hårddisk med hög kvalitet.

 

Välj LaCie d2 Quadra harddisk 500 GB som extern hårddisk. Den har FireWire 400 & 800, USB 2.0 och eSATA.

Program för säkerhetskopiering duger Time Machine utmärkt. Det går mycket lätt att återskapa förlorad information.

 

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera 500GB Seagate Barracuda ES.2 SATA med 32 Mb Cache för pågående projekt. Den är mycket driftsäker och har 5 års garanti.

Om du skulle vilja ha snabbare diskar rekommenderas Western Digital Raptor 150 GB hårddisk.

Följande konfiguration skulle jag valt om jag var i din situation:

 

* 150 GB Western Digital Raptor för MacOS X.

* 500GB Seagate Barracuda ES.2 SATA med 32 Mb Cache

* Säkerhetskopiering/arkivering rekommenderas en extern hårddisk med hög kvalitet.

 

Välj LaCie d2 Quadra harddisk 500 GB som extern hårddisk. Den har FireWire 400 & 800, USB 2.0 och eSATA.

Program för säkerhetskopiering duger Time Machine utmärkt. Det går mycket lätt att återskapa förlorad information.

 

/Henrik

 

Varför inte köpa en disk på 1TB när han ändå är på gång? Jag har 1TBvarianten (ja, just ES2) och den fungerar jättebra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte köpa en disk på 1TB när han ändå är på gång? Jag har 1TBvarianten (ja, just ES2) och den fungerar jättebra!

 

Det är bara frågan om hur mycket pengar man har. Självklart är större disk bättre.

 

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tusen tack för era svar! =0)

Jag tror att nackdelen med att använda en större hårddisk är att man förlorar fler filer vid eventuell krasch. Bättre att fördela riskerna ;)

 

Ska kolla upp hårddiskarna ni rekommenderar. Himla bra att ha något att gå efter när man över huvudtaget inte känner till vilka märken som är något att kolla upp och andra tekniska specifikationer. Tack så himla mycket för era tips.

 

=0) Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program för säkerhetskopiering duger Time Machine utmärkt. Det går mycket lätt att återskapa förlorad information.

 

/Henrik

 

Time Machine, är det program som redan finns i Mac pro 10.5.2?

/Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skulle vilja ha snabbare diskar rekommenderas Western Digital Raptor 150 GB hårddisk.

 

/Henrik

 

Funderar på om en hårddisk med SATA fungerar direkt i min MacPro Version 10.5.2, eller om jag måste köpa något tillbehör så som ett SATA-kontrollerkort eller liknande.

/Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pjorgensen

Western Digital har jag haft tur med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Western Digital har jag haft tur med.

 

western digital är bra diskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Western Digital har jag haft tur med.

 

western digital är bra diskar

 

 

Vilken sort av WD har ni?

/Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mountainman

Ja, TimeMachine finns med i OSX 10.5.

Nej, du behöver inte några extra tillbehör för att köra SATA diskar i MacPro.

 

Som redan är föreslaget skulle jag välja Seagate diskar, har 2 500GB i min MacPro och dom är både tysta och snabba.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken sort av WD har ni?

/Marie

 

jag har en western digital passport(bärbar). jag vet att du är ute efter en intern. men min passport har fungerat skit bra. Sen har jag kompisar som har kört WD och de tkr oxå de är bra kvalitet och så. vet inte vilka modeller de kör.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Segate ES.2 server diskar har nästan dubbla drifttiden mot vanliga. Disken är gjord för drift 24/7 så det är väl ingen nackdel och har Mean Time Between Failures (MTBF) 1.2 million hours mot de flesta andra som har 750,000 hours.

Kör 2x500GB i raid0 och fungerat hittills bra och tysta är dom.

5år garanti dessutom på alla segate diskar idag.

http://techreport.com/articles.x/13732

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

boomhowler

rekommenderar varmt WDs "nya" 640Gb Caviar. Två skivor = snabb och färre rörliga saker som kan gå sönder. Är toknöjd med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Macvänner! Nu vet jag mer vad jag ska kolla efter.

Tusen tack för att ni ställer upp och delar med er =0)

 

Trevlig sommar!

 

/Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom största tillverkarna är väl Western Digital, Seagate, Hitachi och Samsung. Som redan nämnts så är det olika kvaliteter på diskarna avseende livslängd, garanti, MTBF, temperaturutveckling och ljudnivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag begav jag mig till JanssonData och köpte mig en extern WD My Book Studio Edition 500GB för 1700kr.

Denna ska jag ha för Pågående arbeten så jag varje kväll kan ta hem den extra kopian. På så sätt minska risken för katastrof ifall kontoret skulle brinna ner ;/

 

Ska bli fler inköp av hårddiskar snart igen, och kolla extra på de tips ni gett i tråden.

/Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...