Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur byter man kanal på routern?


aggebagge

Rekommendera Poster

med risk för att avslöja sin okunnighet men va f-n......

den som söker.......

 

alltså jag har läst på många ställen att man ska byta kanal på routern(D-link) om man får dåliga signaler till sin dator. Har fått gigantiska anslutningsproblem sista tiden och förstår ingenting. Vet heller inte hur jag ska göra för att byta kanal.....

 

Är det på själva routern man ska göra ändringen eller på datorn eller......??

 

 

Någon ......halloooo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routern har ett web-gränssnitt, som du når med 192.168.0.1 eller liknande, kolla manualen. Användare troligen admin och lösen password

Då får du upp alla konfigureringar som går att göra, vilket är en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok

 

Jag ska alltså gå in på min mac i nätverkstinställningar, hittar konfigurationen för airport inställningarna. Vad ska jag göra där, är det TCP/IP fliken jag ska ändra på något?

 

Nu har jag flyttat datorn några meter in i ett annat rum, innebär en vägg mindre då funkar det bättre. Det konstiga är att en trappa ner har ni en macmini som utan problem får bra kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gå först och leta upp manualen till routern (hittar du inte den borde deras hemsida ha en PDF), kolla upp om hur du ansluter till webbgränssnittet där (du gör det från en webbläsare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste alltså koppla in en nätverkssladd mellan din Mac och routern. När man ställer om frekvensen så kör man trådbunden kommunikation.

 

Mikrovågor hindras av armerad betong men mindre av t ex trä. Du kan också prova med att rikta din antenn olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok är inne på deras sida nu men hur gör man nu då?

 

suck.......

 

http://support.dlink.com/downloads/

 

Ladda ned rätt manual. Läs. Verkställ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt: Koppla in en sladd mellan Mac och router, starta Safari skriv in http://192.168.0.1 då bör du vara inne i maskinrummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väl där går du till nåt i stil med Wireless settings och kollar efter nånstans där det står channel eller broadcast settings.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÅÅÅÅÅ underbart tack nu har jag hittat det.

 

Ska testa lite olika får vi se om det blir bättre!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- glöm inte att sätta åtmintone ett enkelt lösenord för "admin"-funktionen till sidan du arbetar med (192.168.0.1)

och för det trådlösa nätverket...

- om någon av dina grannar laddar ner nät-barnporr över din router kan du faktiskt bli den ansvarige...

(nåja, det händer inte för ofta... ;) )

- men iallafall...

 

gonatt, J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...