MacWorld - allt om Mac & iPhone: Fakturering - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Hoppa till innehåll

RSS MacWorld-bloggen

RSS Guider från MacWorld.se

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Fakturering Betygsätt tråd: -----

#1 Medlem är utloggad   Forca 

• Grupp: Medlem
  • Plats: Falkenberg
  • Mac(ar): MacBook Pro

Skickat 11 juni 2008 klockan 09:49

Hej!
Jag behöver hjälp med ett faktureringsprogram/mall.
Jag tycker iOrdning fungerar bra för mig, men dens faktureringmaill är utan Avi.
Så jag behöver ett program eller någon mall till en faktura med avi längst ner.

Några förslag?

Tack på förhand
Robert
0

#2 Medlem är utloggad   Telly82 

• Plats: Helsingborg
  • Mac(ar): iMac G4, PowerMac G4 dual, iMac 24" ALU

Skickat 11 juni 2008 klockan 10:03

Visa inläggForca sa den 10:49, 2008-06-11:

Några förslag?

Använda sökfunktionen, kanske.  ;)

http://forum.macworl...showtopic=50089
http://forum.macworl...p...&hl=faktura

Inlägget är redigerat av Telly82: 11 juni 2008 klockan 10:04

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent...
0

#3 Medlem är utloggad   Forca 

Skickat 11 juni 2008 klockan 10:21

Jag har vart inne på de trådarna, det var därifrån jag fick iOrdning.
Saken är den att jag har inte hittat något faktureringsmall/program med AVI. Har bara hittat utan AVI.
0

#4 Medlem är utloggad   Hetlund 

• Plats: Malmö
  • Mac(ar): MacMini singel core, iBook G4

Skickat 11 juni 2008 klockan 17:59

Som jag tror att jag nämnde i någon av de andra trådarna så har jag gjort en enkel mall i FileMaker Pro. Jag skriver ut den på de förtryckta blanketter med plusgiro- eller bankgiroavi som man kan köpa hos pappergrossisten. Slutresultatet blir riktigt snyggt!

Däremot är det en väldigt enkel mall: den är inte kopplad till något annat, man måste alltså skriva in alla uppgifter manuellt. Fungerar bra för min lilla försäljning via Bokbörsen.

Om du är intresserad kan jag lägga upp mallen här. Kräver förstås att du har FileMaker Pro. Men å andra sidan skulle det kanske vara ett lämpligt projekt för mig att försöka göra en runtime-application.

Man skulle förmodligen kunna göra något liknande som tabell-utformning i Word. (Nu vet jag att fälten i tabellerna kan utföra enkla räkneoperationer.) Eller hitta på samma saker i Excel eller Numbers/Pages. Det borde dessutom vara ganska lätt att rita upp en avi i en FMP- , Word- eller Numbers-mall. Så kan man skriva ut på vanligt papper.

Kanske blir det något för mig att ägna midsommarhelgen åt? Å andra sidan förlorar väl inbetalningsavier mer och mer sin betydelse, eftersom fler och fler betalar via Internet?
0

#5 Medlem är inloggad   peth 

Skickat 11 juni 2008 klockan 18:21

Det finns en mallhanterare till iordning där du kan redigera fakturamallen, funkar inte det?
0

#6 Medlem är utloggad   Hetlund 

Skickat 11 juni 2008 klockan 19:16

Men hur kommer man till Mallhanteraren??

Jag laddade ner demon av iOrdning och fick ut en väldigt snygg standardfaktura. Försökte gå över Bokföring-menyn: Företagsinställingar, men fick inte fram någon Mallhanterare.

Fungerade ganska dåligt att skriva ut också, liksom lite om det ville sig eller inte.
0

#7 Medlem är inloggad   peth 

Skickat 11 juni 2008 klockan 19:22

Visa inläggHetlund sa den 20:16, 2008-06-11:

Men hur kommer man till Mallhanteraren??

Jag laddade ner demon av iOrdning och fick ut en väldigt snygg standardfaktura. Försökte gå över Bokföring-menyn: Företagsinställingar, men fick inte fram någon Mallhanterare.

Fungerade ganska dåligt att skriva ut också, liksom lite om det ville sig eller inte.

Finns tydligen att hämta i kundcentrumet som man får tillgång till när man betalat och registrerat programmet.
0

#8 Medlem är utloggad   Hetlund 

Skickat 11 juni 2008 klockan 19:27

Visa inläggpeth sa den 20:22, 2008-06-11:

Finns tydligen att hämta i kundcentrumet som man får tillgång till när man betalat och registrerat programmet.

Ha-ha, hittade just det själv. Det är förstås rimligt, man ska ju inte få allt med demon.

För min del så får det bli "nästa gång". Dvs. förmodligen aldrig. Har inget behov av ett riktigt bokföringsprogram, även om iOrdning verkar bra för ett mindre företag.

Lyckades istället under tiden göra en runtime i FMP. Och ska ta itu med en fakturamall i Word så småningom. Nu undrar vi bara hur det går för Forca? Han har väl betalt programmet och får tillgång till Mallhanteraren.
0

#9 Medlem är utloggad   Forca 

Skickat 12 juni 2008 klockan 14:27

Hej Hetlund!
Det låter jätte intressant! jag använder mig av Page och jag har också haft funderingar kring om man kan göra egna mallar.
Men jag har läst att det är otroligt viktigt att AVI;n ser ut precis som den ska då den läses in av data/scanner på banken.

Men om du känner till någon som har en färdig mall så hade det vart det ultimata!

Vänliga hälsningar
Robert

Inlägget är redigerat av Forca: 12 juni 2008 klockan 14:29

0

#10 Medlem är utloggad   Forca 

Skickat 12 juni 2008 klockan 14:29

Visa inläggHetlund sa den 18:59, 2008-06-11:

Som jag tror att jag nämnde i någon av de andra trådarna så har jag gjort en enkel mall i FileMaker Pro. Jag skriver ut den på de förtryckta blanketter med plusgiro- eller bankgiroavi som man kan köpa hos pappergrossisten. Slutresultatet blir riktigt snyggt!

Däremot är det en väldigt enkel mall: den är inte kopplad till något annat, man måste alltså skriva in alla uppgifter manuellt. Fungerar bra för min lilla försäljning via Bokbörsen.

Om du är intresserad kan jag lägga upp mallen här. Kräver förstås att du har FileMaker Pro. Men å andra sidan skulle det kanske vara ett lämpligt projekt för mig att försöka göra en runtime-application.

Man skulle förmodligen kunna göra något liknande som tabell-utformning i Word. (Nu vet jag att fälten i tabellerna kan utföra enkla räkneoperationer.) Eller hitta på samma saker i Excel eller Numbers/Pages. Det borde dessutom vara ganska lätt att rita upp en avi i en FMP- , Word- eller Numbers-mall. Så kan man skriva ut på vanligt papper.

Kanske blir det något för mig att ägna midsommarhelgen åt? Å andra sidan förlorar väl inbetalningsavier mer och mer sin betydelse, eftersom fler och fler betalar via Internet?

Hej!
Det låter jätte intressant! jag använder mig av Page och jag har också haft funderingar kring om man kan göra egna mallar.
Men jag har läst att det är otroligt viktigt att AVI;n ser ut precis som den ska då den läses in av data/scanner på banken.

Men om du känner till någon som har en färdig mall så hade det vart det ultimata!

Vänliga hälsningar
Robert
0

#11 Medlem är utloggad   Forca 

Skickat 12 juni 2008 klockan 14:30

Visa inläggpeth sa den 19:21, 2008-06-11:

Det finns en mallhanterare till iordning där du kan redigera fakturamallen, funkar inte det?

Det finns ingen färdig AVI i det programet och jag hittar ingen mall på internet som man kan dra in till det programet.

/Robert
0

#12 Medlem är utloggad   Hetlund 

Skickat 12 juni 2008 klockan 15:32

Om du börjar med att gå in på t.ex. Svanströms.se eller Killbergs.com och söker på "Laserark" så ser du hur de förtryckta blanketterna ser ut som jag använder. Tillverkas tydligen av Moore (Paragon) med nr. MPS811.
0

#13 Medlem är utloggad   Forca 

Skickat 12 juni 2008 klockan 15:49

Visa inläggHetlund sa den 16:32, 2008-06-12:

Om du börjar med att gå in på t.ex. Svanströms.se eller Killbergs.com och söker på "Laserark" så ser du hur de förtryckta blanketterna ser ut som jag använder. Tillverkas tydligen av Moore (Paragon) med nr. MPS811.

Va smidigt!
Då är jag bara den slutliga frågan; vad är det för font och storlek på texten? te x. siffrorna längst ner i AVI;n. och hur exakt måste de plaseras?

Mvh
Robert
0

#14 Medlem är utloggad   Telly82 

Skickat 12 juni 2008 klockan 18:46

Visa inläggForca sa den 16:49, 2008-06-12:

Va smidigt!
Då är jag bara den slutliga frågan; vad är det för font och storlek på texten? te x. siffrorna längst ner i AVI;n. och hur exakt måste de plaseras?

Mvh
Robert

Typsnittet heter OCRB och är ett speciellt typsnitt som oftast kostar pengar. Men sök på Google: Det kanske finns en gratisvariant.

Vad gäller placeringen: Hör med Plusgirot eller Bankgirot, beroende på vad du använder.
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

0

#15 Medlem är utloggad   Forca 

Skickat 12 juni 2008 klockan 20:15

Visa inläggTelly82 sa den 19:46, 2008-06-12:

Typsnittet heter OCRB och är ett speciellt typsnitt som oftast kostar pengar. Men sök på Google: Det kanske finns en gratisvariant.

Vad gäller placeringen: Hör med Plusgirot eller Bankgirot, beroende på vad du använder.

Tack så mycket för din hjälp!
ska försöka hitta det typsnittet.

Mvh
Robert
0

#16 Medlem är utloggad   Hetlund 

Skickat 12 juni 2008 klockan 21:04

Jag kan inte tänka mig att det är så kritiskt med typsnitt och placering. Det fungerar ju att skicka in handskrivna avier!

Själv använder jag Helvetica, och har bara sett till att all information ryms inom respektive fält. Men jag har förstås aldrig brytt mig om att fråga Postgirot eller Bankgirot. Det är väl bara att köra på.
0

#17 Medlem är utloggad   Telly82 

Skickat 12 juni 2008 klockan 21:17

Visa inläggHetlund sa den 22:04, 2008-06-12:

Jag kan inte tänka mig att det är så kritiskt med typsnitt och placering. Det fungerar ju att skicka in handskrivna avier!

Det beror nog helt på vilka volymer vi pratar om. Om ett företag skickar ut för många avier som inte kan läsas maskinellt, så lär du nog få höra av girot.

0

#18 Medlem är utloggad   Hetlund 

Skickat 13 juni 2008 klockan 06:37

Visa inläggTelly82 sa den 22:17, 2008-06-12:

Det beror nog helt på vilka volymer vi pratar om. Om ett företag skickar ut för många avier som inte kan läsas maskinellt, så lär du nog få höra av girot.

Precis! Alla tipsen här beror ju också på vilka volymer vi talar om. Mitt system att skriva ut på förtryckta blanketter via en fristående mall fungerar om man har ett par fakturor om dagen, skulle nog bli lite otympligt om det handlar om tusentals fakturor.

Men även handskrivna avier läses maskinellt, det står ju med en massa anvisningar i paketet för girobetalning om hur man ska skriva siffrorna i summa- och pg-nummerfältet.

Jag har förresten OCRA installerat på min dator. Vet inte om det kommer med OS X, eller om det tär något program som har installerat det. Skulle tro att Monaco eller Andale Mono skulle fungera ganska bra som ersättning.
0

#19 Medlem är utloggad   Hetlund 

Skickat 14 juni 2008 klockan 17:19

Det finns förmodligen tiotusen olika sätt att göra en faktura, men om någon är intresserad lägger jag upp en mall här, tänkt att skrivas ut på förtryckt blankett med inbetalningsavi. (t.ex. Moore MPS 811). Blanketten med blå bakgrund blir ju snyggast.

Min mall är ett vanligt Word-dokument, inte kopplat till någonting, och alla uppgifter måste alltså skrivas in manuellt. Texten ligger mest som Textrutor och Tabeller. Borde nog ha lagt in texten till själva inbetalningsavin också som en textruta, som det är nu så flyttar sig texten om man t.ex. skriver in en mottagaradress på fyra rader.

Se det som ett förslag och inspiration, inte en färdig kommersiell produkt.

Gjorde en variant i Pages också, den behöver också snyggas till.

Bifogad fil  Faktura.doc (45,5Kb)
Antal nedladdningar: 77

Bifogad fil  _Faktura_pages.zip (41,47Kb)
Antal nedladdningar: 28

Inlägget är redigerat av Hetlund: 14 juni 2008 klockan 17:21

0

#20 Medlem är utloggad   puggehatt 

Skickat 9 februari 2010 klockan 14:51

Visa inläggHetlund sa den 17:40, 2008-06-14:

Det finns förmodligen tiotusen olika sätt att göra en faktura, men om någon är intresserad lägger jag upp en mall här, tänkt att skrivas ut på förtryckt blankett med inbetalningsavi. (t.ex. Moore MPS 811). Blanketten med blå bakgrund blir ju snyggast.

Min mall är ett vanligt Word-dokument, inte kopplat till någonting, och alla uppgifter måste alltså skrivas in manuellt. Texten ligger mest som Textrutor och Tabeller. Borde nog ha lagt in texten till själva inbetalningsavin också som en textruta, som det är nu så flyttar sig texten om man t.ex. skriver in en mottagaradress på fyra rader.

Se det som ett förslag och inspiration, inte en färdig kommersiell produkt.

Gjorde en variant i Pages också, den behöver också snyggas till.

Lysande!

Detta var just vad jag var på jakt efter, till vår förening, stort tack. Åldersstrukturen bland medlemmarna är sådan att giroblanketter fortfarande måste ut. Fast jag tycker det är dåligt av Plusgirot att inte kunna tillhandahålla en mall för de förtryckta blanketter som finns att köpa.

/Sigvard
0

Sida 1 av 1
  • Du kan inte starta ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 medlem(mar) läser just nu detta ämne
0 medlem(mar), 1 gäst(er) och 0 anonym(a) användare