Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Exponering med hålkamera osv.


Mattiasgbg

Rekommendera Poster

Mattiasgbg

Förra lördagen firades tydligen hålkamerans dag här på Internet. Inspirerad av detta började jag bygga en egen. Som film använder jag vanligt svart/vitt fotopapper eftersom det är lättare att hantera både vad gäller ljuskänslighet och att det är lättare att få den platt än film på rulle.

 

Jag har även insett att jag måste lära mig framkalla filmen, något jag inte gjort sedan högstadiet (på den tiden fick man gå flera kilometer i motvind för att komma till Internet...) och har därför köpt lämpliga vätskor för detta.

 

Nu det jag har problem med:

 

Exponeringstid - har läst lite om reciprocitetseffekten (att filmen reagerar långsammare vid lång exponering, ungefär) men inte hittat någon lämplig tabell eller liknande. Tydligen verkar det kunna behövas minutlånga exponeringar, men jag tycker det verkar räcka bra med omkring 20 sekunder vid solljus.

 

Framkallning - Enligt infobladet i pappersasken så skulle filmen behöva bada i framkallningsvätskan ungefär en minut. 5 - 10 sekunder verkar lagom tycker jag. Någon som kommer ihåg framkallning och kan ge råd?

 

Kopiering av negativ - fotopappret blir ju negativt eftersom jag använder det som film, så tanken var att sedan skanna bilderna och ändra det i datorn. Problemet är att jag trodde att den funktionen fanns inbyggd tillsammans med alla andra färgfunktioner i Förhandsvisning/iPhoto. Det enda sättet jag nu kan se (men inte spara) bilderna rätt på är att använda "ctrl alt kringla 8"-funktionen och sedan ändra kontraster osv. Krävs Photoshop (Elements) för det eller finns det billigare alternativ?

 

Utrustning:

Papper: Ilford multigrade IV RC deluxe (glossy) 10,5 cm * 14,8 cm

Framkallare: Ilford PQ universal

Fix: Ilford rapid fixer

 

Kamerans intressanta mått:

Filmyta: ca 93 mm * 139 mm

Avstånd filmplanet/ljusöppningen: ca 290 mm

Hålöppningen: Saknar utrustning för bra mätning, men uppskattningsvis omkring 0,6-0,7 mm

 

Edit: Stavning och liknande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips: bladfilm är platt från första början, och ger bättre kvalitet än fotopapper. Framkallningen av fotopapper är dock enklare, och pappret är inte lika lättrepat som film under framkallningsprocessen.

 

Reciprocitet: synd att jag har kastat min gamla tabell, men å andra sidan, har du ingen ljuskänslighet angivet för pappret (brukar ju inte stå) så är väl inte exponeringsmätare användbar? Så det är nog ändå tvunget att testa fram korrekt exponering.

 

Databladen brukar vara rätt korrekta vad gäller framkallningsanvisningarna, men det är ändå vanligt att man anpassar framkallningen något efter egen metod och önskat slutresultat. Plastbaserat papper brukar dock vara relativt okänsliga mot försök att framkalla länge än vad fabrikanten rekommenderar (framkallningen förlorar verkan rätt snabbt). Kortare tider än de rekommenderade är en möjlighet om exponeringen av pappret är riklig - effekten brukar då bli lägre kontrast på bilden än vid den avsedda längre framkallningstiden. Ska dock bilden reproduceras vidare som i det här fallet behöver detta inte vara någon nackdel. Vid riktigt korta framkallningstider kan dock problem uppstå som otillräcklig bottensvärta i bilden, med även risk för att framkallningen verkar ojämnt över bilden (flammighet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade för några år sen men blev modfälld efter ett tag o la ner projektet. De va så sjuukt svårt o få in rätt tid.

Antar att det blir lättare om ens kamerakonstruktion följer beprövad metod där nån har ett humm om tiderna, jag tejpade mest ihop lite kartonbitar på känn. :)

 

I brist på bättre ide' vände jag papprena från negg till poss genom att helt enkelt lägga negg pappret ovanpå ett oframkallat papper o belysa igenom det översta.

 

De va innan jag kunde Photoshop som naturligtvis e enklaste vägen. Där tar du in bilden o inverterar den, snabbast gjort med tangentkombon äpple-i

 

Posta bilderna sen, vore kul o se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...