Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bokföringsprogram till Mac?


Napoleon

Rekommendera Poster

Jag behöver få tips om ett enkelt bra o snabbnavigerat bokföringsprogram som passar för mac och för enskild firma. Har hittills använt excel men det lär vara enklare med ett bra program.

Tips tack?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uni-bas marknadsför sig hårt på enkelhet. Finns för Mac, Linux och Windows. Deras lösningar är för den som inte kan bokföra, men som ändå behöver göra det. Detta innebär att det har ett något annorlunda upplägg jämfört med traditionella bokföringsprogram.

http://www.unicell.se/

 

JFS har gjort ett grundläggande bokföringsprogram för Mac och Windows. Helt ok pris. Många funktioner. Jag har dock inte provat det själv. Värt att kolla upp.

http://www.jfsbokforing.se/JFSBokforing.html

 

iOrdning är ett traditionellt bokföringsprogram, dock specialutvecklat för Mac så det är ju Macigare än de som även finns för Windows :) Jag tycker det verkar rätt lättanvänt. Helt klart ett alternativt värt att kolla upp, särskilt om man redan har ett hum om bokföringens grundläggande principer.

http://www.iordning.se/

 

Silvio är ytterligare ett Macigt bokföringsprogram, som säljs till bra priser.

http://www.ct.se/s-cls.html

 

Step One Bokföring är ett snyggt och kraftfullt program. Helt klart ett väldigt intressant alternativ för bokföraren. Dock så ligger det något högre i pris än alternativen. Ett klassiskt program som även finns för OS 9. Företaget är kända för sitt Aquarios lönehanteringssystem, som troligen är det bästa lönesystemet som finns på Mac.

http://montania.se/bokforing/

 

Sedan finns det några integrerade lösningar, alltså bokföring, fakturering, reskontra m m i ett.

Hansa World (First Office) och Montania (Step One) är stora leverantörer för det.

http://www.hansaworld.com/main/swelanguage...hwconvindex.htm

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Det var ju en förnämlig beskrivning och genomgång. Vilket av dem föredrar du själv?

Har du någon uppfattning om vilket som går snabbast om man har mycket att bokföra o vill att det ska gå fort o enkelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag använder iOrdning.

 

Det fungerar lätt och är intuitivt. Dock tror jag, utan att ha jämfört övriga i listan ovan, att rapportdelen och sökfunktionerna är något som jag hade velat ha mer utvecklat.

Fungerar dock bra i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Det var ju en förnämlig beskrivning och genomgång. Vilket av dem föredrar du själv?

Har du någon uppfattning om vilket som går snabbast om man har mycket att bokföra o vill att det ska gå fort o enkelt?

 

Det beror en del på vad man har för kunskaper om bokföring förut, sedan är det så mycket som handlar om personliga preferenser.

 

Att bokföra handlar i grunden om samma sak med alla - man lägger upp ett kort (verifikation) där man lägger in inbetalningar och utbetalningar på poster (konton) för kostnader, inkomster eller tillgångar. Detta är grunden.

 

På alla fyller man in varifrån pengarna kommer och till vad de ska gå.

Uni_bas har en skillnad då den inte pratar om debet och kredit, som de andra gör. Detta för att göra det enklare för dem som inte känner till debet och kredit.

 

Jag har vana från SPCS Förening och XOR Compact på Windows, med debet och kredit, och blir förvirrad av Uni_Bas... men det är säkert bra för många.

En fin grej med Uni_Bas, det är att det finns i en slimmad Mini version för de med enskild firma. I den versionen ingår även fakturering, invetarieregister, deklarationsunderlag m m - till marknadens lägsta pris. Jag tycker det verkar väldigt komplett och bra, om än något förvirrande för mig.

 

Prova, du kanske gillar det. :)

Rent funktionsmässigt är det nog det mest prisvärda på marknaden idag.

 

Med den bakgrund och vana som jag har så, upplever jag iOrdning som trevligt och prisvärt. Det gör mycket på ett bra sätt.

 

Selvio Bokföring är helt ok det med, men gränssnittet blir jag lite sur på - men det är en smaksak. (det känns för mycket Mac OS 9 för mig...). Enligt deras reklam blev det valt till bästa program av Mac World! Jag har inte läst det testet själv, det finns att ladda ner från denna sajt (kostar tydligen lite pengar om man vill läsa det). Kan vara värt för dig att kolla in.

Jag kan förstå att detta program gillas, det är prisvärt och funktionellt.

 

Bästa programmet för mig, mitt personliga val - jag säger Montania Step One.

Dock, jag tycker det är dyrt. Det är dyrare än de andra och har inte så många funktioner.

Vill man ha mer komplett, så finns det utökade versioner (som kostar mer pengar).

Detta är programmets nackdel.

Fördelar är - snyggt, trevligt, smidigt, funktionellt, gör det jag vill utan mankemang. Högsta trevlighetsfaktor för mig. Helt underbart helt enkelt.

Så jag säger det är bäst. Dock inte mest prisvärt.

 

Prova alla och se vilket du föredrar!

Läs speccarna på dem som finns upplagda på respektive företags hemsida, så att du vet att du väljer det som har det som du behöver och som passar din verksamhet.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är bra med iOrdning, det är att när man skriver verifikationer så får man ett samlat fönster - och det går lätt och snabbt att lägga in verifikationer.

 

I många andra program så är man i en verifikationslista. Sedan får man välja att skapa en ny verifikation. Sedan får man fylla i uppgifter. Har man inte kontoplanen utantill i huvudet så får man antingen kalla upp ett fönster med kontoplanen, eller så kan man börja skriva ett nummer så brukar (i flera program, men inte alla) resten av kontot komma upp.

 

Så inte i iOrdning.

I iOrdning så är man i verifikationslistan, ny verifikation och kontoplanen samtidigt - de finns i samma fönster. Detta ger en väldigt bra överblick jämfört med många andra program och jag tror det kan passa utmärkt för nybörjaren. Detta är snabbt och smidigt.

iOrdning har även en enkel faktureringsdel och det är ju smidigt. (dock saknas register över kunder, leverantörer och reskontra, så det blir en väldigt manuell hantering. Kan dock fungera för småföretagaren med få kunder och få leverantörer).

 

En nackdel med iOrdning som jag ser det, det är att rapporterna är få och de är inte så konfigurerbara.

 

iOrdning helt klart gjort av någon som har känsla för design och gillar att ha mycket samlat.

Som ren bokföringsprogram så tycker jag det är snabbt och smidigt, om än med vissa brister.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten_UNICELL
.........................På alla fyller man in varifrån pengarna kommer och till vad de ska gå.

Uni_bas har en skillnad då den inte pratar om debet och kredit, som de andra gör. Detta för att göra det enklare för dem som inte känner till debet och kredit.

 

Jag har vana från SPCS Förening och XOR Compact på Windows, med debet och kredit, och blir förvirrad av Uni_Bas... men det är säkert bra för många.

En fin grej med Uni_Bas, det är att det finns i en slimmad Mini version för de med enskild firma. I den versionen ingår även fakturering, invetarieregister, deklarationsunderlag m m - till marknadens lägsta pris. Jag tycker det verkar väldigt komplett och bra, om än något förvirrande för mig..................

Hälsar

R

 

Bara ett litet tillrättaläggande. I UNI_BAS kan man mycket väl använda Debet och Kredit. Det finns en knapp, "EXPERT" som man kan trycka på, sedan har man Debet och kredit precis som i andra program. Trycker man sedan på "ENKEL", kommer man tillbaka till den enkla och snabbare bokföringen. Men, i Expert-läge slipper den som tycker om Debet och kredit att bli "förvirrad".

 

Angående UNI_BAS-mini gäller en stor VARNING FÖR DET LURIGA PRISET. Vi följer med vårt Mini exakt SPCS´s prismodell som vi överallt själva spyr galla över. Man "köper" programmet idag för 650:- men får ännu en faktura redan i oktober på ytterligare 650:- och sedan ytterligare en faktura varje år på 650:-. Vi avskyr prissättningen, men vi måste kunna jämföras med SPCS motsvarande program.

Titta istället på UNI_BAS-standard som kostar 1.250:- i ENGÅNGSAVGIFT för bokfröing, fakturering, kunder, leverantörer, artiklar och inventariebok. UNI_BAS-standard blir billigare redan första året och har inte alla de begränsningar som finns i både vårt Mini och SPCS´s mostsvarande program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt intressant att läsa. Jag sitter och funderar på att regga F-skatt och den här infon är precis vad jag behöver. Jag jobbar med redovisning men i windowsmiljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara debet och kredit som förvirrar mig med uni_bas, utan även gränssnittet.

Jag tycker inte om det, men där är vi alla olika.

 

iOrdning har en bra grund visuellt och användarmässigt, byggs faktureringsdelen ut och får kund- och leverantörsregister så blir det riktigt bra. :)

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett till alternativ att titta närmare på - och som dessutom har ett snyggt gränssnitt - det är iCash.

http://www.maxprog.com/iCash_se.html

 

I första hand är det utvecklat för privatekonomi, men kan även fungera som en lösning för egenföretagaren. Det saknar debet och kredit och är uppbyggt på ett helt annat sätt, det är mer som ett "kassaprogram" som dock ger resultatrapporter och annat godis som "riktiga" bokföringsprogram.

Kostar 40 Euro (utländskt företag, men programmet finns i svensk version).

Väl värt att titta på!

 

Hälsar

Raphael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Varning för Hansa World. Deras first office fungerade tills det var dags att skriva ut rapporterna - då havererade databasen. Mailade och ringde och fick till svar att jag var tvungen att betala 680 kr för att få buggen fixat - nästan lika mycket som programmet kostade. Bondfångeri! När jag sa att det här var en bluff och funderade på konsumentskyddet fick jag till svar att konsumentskyddet ju inte gäller företag. Så utstuderat! Frågan är om de medvetet lagt in buggen? Forsättning följer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Jag behöver få tips om ett enkelt bra o snabbnavigerat bokföringsprogram som passar för mac och för enskild firma. Har hittills använt excel men det lär vara enklare med ett bra program.

Tips tack?

 

Prova Stelvio Mac http://www.ct.se/ Bokföring Lön Ekonomi för Macintosh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Icash i två månader nu och är väldigt nöjd. Började med att ladda ner demoversionen som räcker till 100 transaktioner för att testa programmet och köpte sen en egen licens för 316 kr.

Måste säga att det är ett väldigt bra program som ger mig som privatperson allt jag behöver. Programmet fungerar helt säkert också för mindre firmor.

 

Letade förut efter gratisprogram och provade några men då de var på engelska ansåg jag att dom var bökiga. Icash finns i svensk version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Prova Stelvio Mac http://www.ct.se/ Bokföring Lön Ekonomi för Macintosh

Kan bara hålla med. Som kursansvarig i Redovisning på en av sthlm högskolor är jag imponerad av Stelvio Bokföringsserien. Bra funktion till mkt bra pris.

Jag kommer i em rekommendera detta prg för ett litet ftg som migrerar till Mac.

 

 

Tack för tippsen alla i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varning för Hansa World. Deras first office fungerade tills det var dags att skriva ut rapporterna - då havererade databasen. Mailade och ringde och fick till svar att jag var tvungen att betala 680 kr för att få buggen fixat - nästan lika mycket som programmet kostade. Bondfångeri! När jag sa att det här var en bluff och funderade på konsumentskyddet fick jag till svar att konsumentskyddet ju inte gäller företag. Så utstuderat! Frågan är om de medvetet lagt in buggen? Forsättning följer.

Erkände Hansa att det var en bugg? Eller är det "bara" din åsikt?

För om de först erkänner att de gjort fel och sedan kräver pengar för att rätta felet är det riktigt dåligt.

 

Och var är fortsättningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Här är Hansas svar efter programmet kraschat två gången och inte går att ominstallera. Välj själva om det är ett företag ni vill ha att göra med.

 

"Kära före detta kund,

 

Vi förstår att du har problem.

 

Vi har försökt hjälpa långt över vad vi normalt gör för kunder

som väljer gör det själv varianten av våra program, det vill säga utan underhållsavtal.

 

Våra tjänster kostar pengar.

 

Du får lika lite gratis tjänster av oss som du skulle få gratis kläder av H&M.

 

Dessutom har det kommit till vår kännedom att du svartmålat oss för saker som enbart är dina egna

fel i web forum.

 

Vi vill inte ha mer med dig att göra.

 

Byt till windows och köp Hogias program.

 

Bästa hälsningar,

Karl Bohlin, vd

HansaWorld"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet e_palm , som jag ser det , det är att du har köpt ett program utan att välja till supportavtalet.

Support är en tilläggstjänst för de flesta program och hårdvarulösningar, det brukar inte normalt ingå.

Det ingår inte ens med Apples produkter, de säljer ett treårigt serviceavtal separat. Jag har själv ringt Apple i en fråga en gång och eftersom jag inte hade ett supportavtal så ville de inte prata med mig om jag inte lämnade mina uppgifter så de kunde skicka en faktura.

Så här är mjukvarubranschen och det är inte specifikt relaterat till just Hansa. Jag har jobbat med företag som har kört SPCS/Vismas program, som är marknadsledande, och ringer man dem så kostar varje samtal om man inte har köpt supportavtalet. Samma sak med de som säljer XOR Compact, som jag också har jobbat med. De vill inte prata med en om man inte har köpt supportavtalet, så där fastnar man bara i växeln och kommer inte vidare om man inte har betalat för supporten.

Att som du utmåla Hansa World som värre än övriga företag i branschen, det stämmer inte.

Det tillhör branschstandarden att man tar betalt för support.

Sedan kan man givetvis tycka att det är fel att ta betalt för support, men då ska även alla andra företag kritiseras för detta också och inte enbart Hansa World. Hansas konkurrenter är inte bättre, men om man läser ditt inlägg så får man intrycket att Hansa Worlds beteende att ta betalt för support är ett unikum på marknaden - och det är ju helt felaktigt.

De har samma beteende som övriga företag i branschen, och detta faktum framkommer inte i ditt inlägg så därför är ditt inlägg snedvridet och avspeglar inte situationen eller verkligheten på marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har bara en snabb fråga ang. programmet IOrdning - jag laddade ned precis testversionen och allt är på engelska. Går det att ställa om till svenska?

 

Jättetacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara en snabb fråga ang. programmet IOrdning - jag laddade ned precis testversionen och allt är på engelska. Går det att ställa om till svenska?

 

Jättetacksam för hjälp!

 

Q: iOrdning startar på engelska. Hur byter jag till svenska?

A: Fr.o.m. version 3.0 finns iOrdning på flera språk. Alla språken ligger med i programmet, och Mac OS X startar iOrdning med det språk som passar bäst utifrån de val du gjort i Systeminställningar (under panelen "Internationellt"). Om du kör Mac OS X på engelska men vill ha iOrdning på svenska kan du göra så här:

Öppna Program / Verktygsprogram i Finder

Starta Terminal

Klistra in följande rad och tryck retur

defaults write se.aderstedtsoftware.economacs AppleLanguages '(sv)'

Avsluta Terminal

 

http://iordning.se/faq/faq.html

 

Laddade precis ner programmet och det startar på svenska på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Unicell ett bra tag och det är fantastiskt lätt och snabbt att arbeta med för det lilla bolaget. Det enda som jag kan tycka är lite synd är att för att få tillgång till buggfixar så måste man ha supportavtal. Jag har dock inte hittat något som inte fungera (ännu).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ett svenskt program som är gratis (betaversion) som jag tycker verkar schysst är Bollbok . Passar för mindre föreningar m.m. Alltid ett alternativ om man inte inte har världens mastodontbokföring...

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Testat iOrdning en liten stund, demo först för att sedan köpa det men tyvärr ger det lite småföretagarutvecklarkänsla när det är så mkt små saker som saknas eller inte fungerar. Bad om återbetalning när vissa funktioner gjorde att programmet avslutades utan anledning. Känns lite ofärdigt. Återbetaldes utan knussel.

 

Men klart macigt och trevligt. Bra och snabb support. Kan bli bra men just nu inget jag törs lita på. Tyvärr.

//J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver få tips om ett enkelt bra o snabbnavigerat bokföringsprogram som passar för mac och för enskild firma. Har hittills använt excel men det lär vara enklare med ett bra program.

Tips tack?

 

 

Tänkte bara informera om att Excel inte är godkänt av skatteverket att göra sin bokföring i. Detta pga att det inte uppfyller krav på beständighet, d.v.s du kan gå in och redigera vilket du inte kan i "riktiga" bokföringsprogram. Ska du justera t.ex. en felaktig verifikation el faktura måste du verifiera detta i bokföringen.

 

Här finns bra info för dig som är nybörjare på Bokföring. http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx

 

//J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
patricia1977

Jag behöver få tips om ett enkelt bra o snabbnavigerat bokföringsprogram som passar för mac och för enskild firma. Har hittills använt excel men det lär vara enklare med ett bra program.

Tips tack?

 

Jag har också haft en del problem att hitta rätt program men genom de webbaserade programmen har jag helt klarat mig alldeles utmärkt.

 

Problemet för mig var att jag inte visste vilket program jag skulle välja... Fick tips av en polare om denna tjänsten för att hitta mig ett bokföringsprogram.

 

hoppas det kan vara till någon hjälp

 

//Patricia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...