Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

080329 Installera 10.3 på Wallstreet?


GUNNER

Rekommendera Poster

Jag får ett felmeddelande att programmet inte kan installeras på denna dator? Har OS 9.2 instalerat det finns 9 GB ledigt. Måste jag installera OS 10.3 på en ren HD vilket jag tycker verkar snurrigt. Vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wallstreet är inte 266 MHz, men vilket som, det är max Jaguar på den modellen

 

 

post-113-1206779918_thumb.jpg post-113-1206779933.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får tacka man lär sig nått varje dag det var en PDQ jag hade, var finns den informationen du gav mig? Super bra. Vad kan man som mest ha på en Pismo? Vilket MS Office är använbart till Jaguar? Tack för info!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vissa förståsigpåare så heter PDQ också Wallstreet II. PDQ är nog ett ganska okänt namn.

 

Jag har själv en sådan som arbetsdator, kör fortfarande OS 9.2 på den, men förre ägaren har lagt in en engelskspråkig 10.2.8 också.

 

Det fanns ju ett hack som gjorde att man kunde installera OS 10.3 på den stationära beigea G 3:an, kanske fungerar på Wallstreet också? Ska se om jag kan hitta mer om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juste! Du har den som arbetsdator, hur plockar du med information? Nätet, mail eller vad? Jag har ett USB instickkort som måste ha oS X för att få gång på, vilket är anledningen till mitt försök att installera Panther som hört så mycket gott om. Tack för din spaning jag har skaffat en reserv apparat att plocka delar av, det var främst gångjärn som jag var ute efter men dom var klena på den skrotade så det blev långnäsa, vet du vart man hittar gångjärn till skärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör nästan enbart ordbehandling, har Word 2001 på PowerBooken och Word 2004 på MacMini. Inga som helst problem att flytta dokument mellan de olika versionerna. Fungerar att flytta till PC också utan problem, bara man har suffixet .doc på filerna. Har dessutom en del enklare databaser i AppleWorks och FileMaker Pro.

 

Har ett CompactFlash kort på 512 MB som jag flyttar filerna med (blir ju back-up samtidigt). CF-kortet sitter i en PC-card adapter i PowerBooken, och får sedan flytta till en vanligt kortläsare när den ska in i Minin. (Just CompactFlash är förresten extra bra i äldre macar: de behöver inga extra drivrutiner, vilket också gör att PC-card adaptern blir lite billigare är för andra kort.)

 

Köpte nyligen en D-Link USB-adapter för PC-card. Fungerar också under OS 9, men det blir ju bara USB 1.1. Kan nu koppla in en modern skrivare och använda vanliga USB-minnen. Annars är ju faktiskt minneskort i PC-card adapter på ett sätt bättre än USB-minnen: inga delar som sticker ut och kan slås sönder eller stöta i.

 

När min MacMini var på verkstaden ett par veckor fick PowerBooken vara hemmadator: fungerade utmärkt att maila och läsa MacWorld Forums sidor med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är programmet XPostFacto som gör att man kan installera OS X på maskiner som egentligen inte är tänkta för det. Eller som sagt OS 10.3 när 10.2.8 är den officiella gränsen.

 

Har aldrig provat det själv, men det finns det säkert många andra som har.

 

Å tredje sidan så blir en WallStreet/PDQ förmodligen ganska långsam med OS X, gäller att ha massor med minne installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PowerBook160

Använd Xpostfacto.

 

Det är lätt som en plätt! Starta Mac OS 9 (inte 8), installera Xpostfacto, stoppa in 10.3 skivan och välj den i xpostfacto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vad bra det lät, var hittar jag Xpostfacto nånstans? Fins det i datorn redan eller. Jag OS 9.2 och ingen uppdatering. Det där med minneskort var intresant för det är det som jag saknar att plocka med material mellan datorer. Men idag är det så att USB finns överallt så det känns som mitt alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit hem det men det verkar inte fungera jag får upp en ruta där min HD finns med men när jag sätter i CD händer inget ken i optiions finns det ett antal kryssrutor at markera. men alla är omarkerade. Jag har OS 9.2 kan det vara det som gör att det inte fungerar? Jag har startat om datorn tagit hem det på två ställen, men det verkar inte fungera? Vad jan det vara tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

idag är det så att USB finns överallt så det känns som mitt alternativ.

 

Håller i stort sett med dig. Men det går alltså att få igång USB även med OS 9 (tror det började med OS 8.1). Jag hade alltså inga problem med att få ingång min USB PC-cardadapter från D-Link, och förmodligen fungerar det med de flesta andra fabrikat också. Det gäller bara att installera eller aktivera USB-tilläggen i OS 8/9.

 

Edit:

 

Och om du klickar på den understrukna länken i mitt förra inlägg så kommer du till XPostFactos hemsida. Annars klickar du på PowerBook 160's länk till versiontracker. Och om du inte redan har gjort det så lägger du Versiontracker som bokmärke, där finns det mesta i programväg (lagligt: shareware och freeware).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort som power book 160 sa men det funkar inte i alla fall???? Eftersom jag kört OS X på den här så vet jag att det går men nått är lurt. Mjukvara är inte min starka sida, skruva däremot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PowerBook160

Steg För Steg: :)

 

1. Stoppa in din 10.3-skiva.

2. Starta Xpostfacto.

3. Tryck i kryssrutan "Boot into Mac OS X" eller liknande.

4. Markera din 10.3 skiva.

5. Tryck Restart.

 

Hoppas det funkar :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Tyvär det funkar inte min HD står som inte bootable drive och restart är ljusgrå funkar inte och CD'n dyker inte upp. Vart ska programmet ligga för att det ska fungera? Jag tar hem program till skrivbordet. Men det kanske ska placeras nånstans, jag har ingen aning om det skulle påverka det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan bero på formateringen av min HD eftersom den får felmeddelandet not bootable även som jag har OS 9.2 ikryssat så kan det enligt vad jag fått fram bero på just detta. Även om jag tycker att den formatering jag utförda på den här var så aplle lik man kan tännka sig, men vad vet jag???

 

Det får bli nått att slita med en annan dag, jag kan inte ens glädja mig åt att Ars klarade sig ur sin knipa idag det var med ett nödrop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PowerBook160

Är skivan en CDR eller en äkta Appleskiva "retail"?

Wallstreets har lite problem med brända skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en kopia jag lånat, men den är helfin inte en repa på den. Men jag har haft en krasch på min HD som jag lyckats få igång igen, ska beställa en ny HD, förresten... är system gränsen på wallstreet inte 124 GB har det sagts mig. Stämmer det?

 

Har ögonen på en 120 GB Seagate. Jag är "music-lover" vill ha mina CD nerlagda på nått snyggt som en Wallstreet, men det hade varit ändå bättre om man fått gång på Panther för då kan jag ha Itunes liggande på en separat USB disk. Det är ett himla göra att lägga in allt igen efter att nått gått snett, och det har det några gånger. Hur lägger man in ITunes på separat disk?

 

Får jag inte fart på detta så blir det att skaffa en en Jaguar, det skulle passa mig för den delen som tidigre ägare av ett antal Jaguarer. Vad sugen man blir att skaffa en det är de enda bilar jag saknar av de jag haft.

 

KGE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PowerBook160

Max för en Wallstreet är 128 GB.

 

Kom ihåg att om du installerar Panther med XPF, måste Pantherpartitionen vara inom de första 8 GB på din hårddisk.

De flesta brukar göra en partition på 7.9 GB åt Panther.

 

Det spelar ingen roll om CDR:en är repad eller inte, Wallstreets har ändå svårt med dom.

Ingen aning varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har ordnat en retail OS X 10.2.8 Jaguar, får samma meddelande att det krävs 2 GB för att installera. Jag har 8.9 GB ledigt det vore enkelt att omformatera HD men skivkontrollen uppger att den är felfri o jag vill kan inte flytta ur mitt arbetsmaterial eftersom den saknar USB. Finns det nått program som man kan ladda ner som gör att HD blir OS X vänlig utan att förloradet som finns på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...