Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilket minne ska jag ha i min iMac?


Prestidigitateur
 Share

Rekommendera Poster

marcushedenstrom
Hur får man det?

 

Man blir student. :) Köper studentkortet från CSN och skickar kortnumret till Dustinhome. Möjligt att även mecenatkortet man får på gymnasiet funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir student. :) Köper studentkortet från CSN och skickar kortnumret till Dustinhome. Möjligt att även mecenatkortet man får på gymnasiet funkar.

 

 

Jaha, jag har CSN-kortet man får på gymnasiet.

Tror dock inte det funkar med Dustin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jaha, jag har CSN-kortet man får på gymnasiet.

Tror dock inte det funkar med Dustin.

 

Här står det att både mecenat- och studentkort ska vara giltigt.

http://www.dustinhome.se/dp_262.aspx

 

Släng iväg ett mail till dem och fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har läst här, men känner mig osäker, trots allt, vilken minne jag ska välja.

 

Mina dator har specifikationerna:

 

Modellnamn: iMac

Modellidentifierare: iMac7,1

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 2 GHz

Antal processorer: 1

Totalt antal kärnor: 2

L2-cache: 4 MB

Minne: 1 GB

Busshastighet: 800 MHz

Boot ROM-version: IM71.007A.B03

SMC-version: 1.20f4

 

Skulle detta minnet kunna fungera till min dator: SO-DIMM 2GB DDR2 PC2-5300 667MHZ KINGSTON?

Redigerad av Tanguy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Ska köpa minne till min iMac 20" 2,4 som jag köpte häromveckan, det är som ni kanske ser inte den senate modellen utan den tidigare.

Har förtillfället 1 GB minne vilket kommer bli för lite när jag skaffa Photoshop så jag har tänkt att köpa till och märkte då att Webhallen hade ett bra pris på 4GB minne. (2x2)

 

Frågan är nu fall det är något att ha eller kommer det strula?

Minnet är för övrigt från Kingston.

 

LÄNK:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=93919

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska köpa minne till min iMac 20" 2,4 som jag köpte häromveckan, det är som ni kanske ser inte den senate modellen utan den tidigare.

Har förtillfället 1 GB minne vilket kommer bli för lite när jag skaffa Photoshop så jag har tänkt att köpa till och märkte då att Webhallen hade ett bra pris på 4GB minne. (2x2)

 

Frågan är nu fall det är något att ha eller kommer det strula?

Minnet är för övrigt från Kingston.

 

LÄNK:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=93919

Kommer att passa perfekt för det är just Mac-specifikt. Här blir det 23 kr billigare inkl. frakt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej på er! Nu när man är ny blir det många frågor men det är väl det ett forum är till för :P

 

Nu är det som så att jag håller på en del med Lightroom och Photoshop och det är ju lite minneskrävande så jag tänkte uppgradera mitt RAM. Hur mycket kan jag uppgradera till och vad ska jag köpa och var köper jag det?

 

Jag har tappat allt intresse för datormek (därför jag valde mac :P) så jag har inte en aning om vad det ska vara i och vad som är bäst.

 

Tacksam för hjälp :)

 

Datorn är en vanlig standard iMac 24" 2,66 GHz 4gb Ram (Den för 16500)

post-46945-1247907188_thumb.png

Redigerad av Rockoholic
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er! Nu när man är ny blir det många frågor men det är väl det ett forum är till för :P

 

Nu är det som så att jag håller på en del med Lightroom och Photoshop och det är ju lite minneskrävande så jag tänkte uppgradera mitt RAM. Hur mycket kan jag uppgradera till och vad ska jag köpa och var köper jag det?

 

Jag har tappat allt intresse för datormek (därför jag valde mac :P) så jag har inte en aning om vad det ska vara i och vad som är bäst.

 

Tacksam för hjälp :)

 

Datorn är en vanlig standard iMac 24" 2,66 GHz 4gb Ram (Den för 16500)

 

Crucial DDR3 SO-DIMM 1066MHz 4GB CL7 för 3.699:- då har du totalt 6Gb ska du ha 8Gb Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1066MHz 8GB 7.895:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

iMac har två platser, och båda bör vara upptagna från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac har två platser, och båda bör vara upptagna från början.

 

Synd... Är 8gb max som går i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Japp. 8GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. 8GB.

 

M a o är det antingen en 8gb eller två 4gb som gäller. Jag trodde apple skojade när de tog 10 000 extra för 8gb ram men det skilde inte så förbenat mycket ändå. I kronor visst men inte i procent :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M a o är det antingen en 8gb eller två 4gb som gäller. Jag trodde apple skojade när de tog 10 000 extra för 8gb ram men det skilde inte så förbenat mycket ändå. I kronor visst men inte i procent :P

 

Men jag tror inte du behöver mer än 4GB, har själv 4gb o använder Adobe Photoshop CS4 och det flyter på ganska bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tror inte du behöver mer än 4GB, har själv 4gb o använder Adobe Photoshop CS4 och det flyter på ganska bra

 

Börjar känna lite så faktiskt... Lite lite lagg kan man leva med om det kostar 8 papp att bli av med det :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag köpte nyligen detta 4GB minne från Kingston som rekommenderades längre upp i den här tråden, och kom sedan ihåg att min iMac är av 2007-modellen, inte 2008. Eftersom minnet är 800 MHz antar jag att det inte kommer att fungera och tänkte byta till detta 4GB minne som verkar vara likadant, fast med 667 MHz som jag förstår ska fungera till 2007-iMacs. Kan någon bekräfta att det kommer att fungera? :) Mina specifikationer är:

 

Modellnamn: iMac

Modellidentifierare: iMac7,1

Processornamn: Intel Core 2 Duo

Processorhastighet: 2.4 GHz

Antal processorer: 1

Totalt antal kärnor: 2

L2-cache: 4 MB

Minne: 1 GB

Busshastighet: 800 MHz

Boot ROM-version: IM71.007A.B03

SMC-version (system): 1.21f4

 

Fast nu ser jag att det står busshastighet: 800 MHz. :wacko: Blir förvirrad. Kan någon föreslå ett bra, relativt billigt minne som fungerar med min dators specifikationer? Tack. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Busshastighet och minneshastighet kan vara lika eller olika. I ditt fall har databussen 800 MHz i hastighet och minnet 667, men det går generellt att sätta i snabbare minnen i långsammare minnesplatser. Snabbare minnen är gjorda för att köras i t.ex. 800 MHz men de fungerar utmärkt i lägre hastigheter också som 667 MHz. Du kan inte göra tvärtom dock och sätta 667 MHz-minnen i en iMac so kräver 800 MHz. Med andra ord ska det gå bra att använda de minnen du köpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Jag testade precis minnena och får dock endast en svart skärm när jag sätter på datorn igen. Dom satt i precis som de ska men det funkade fortfarande inte, testade med endast ett minne, funkade inte det heller. Så jag sitte i originalet igen och det funkade precis som vanligt. :P Vad har jag gjort fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har satt i minnena rätt så är det helt enkelt så att datorn inte gillar minnena. Konstigt, det borde fungera. Då är det bara att byta dem mot långsammare minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag beställde min imac idag, det är alltså den allra nyaste modellen! Vilket (4GB)minne passar till den? Måste det vara 1066 MHz på minnet eller bör jag välja lägre?

 

Datorn kommer om en vecka så jag vill ha minnet klart när den kommer, så svara snabbt e ni snällla!

Tack på förhand! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Hej! Jag beställde min imac idag, det är alltså den allra nyaste modellen! Vilket (4GB)minne passar till den? Måste det vara 1066 MHz på minnet eller bör jag välja lägre?

 

1066MHz DDR3. SO-DIMM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för det snabba svaret!

Hittade genast det här: http://www.dustinhome.se/pd_5010212367.aspx

Står att det är till macbook , men det funkar väl bra ändå, allt annat stämmer ju liksom!?

http://www.dustin.se/pd_5010212367.aspx

Och ett mycket billigare från kingston: http://www.dustin.se/pd_5010205714.aspx

Redigerad av Quezz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Stämmer bra, allihopa.

 

Den sista (Kingston) rekommenderas. CL5 är mycket bättre än CL7.

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..som jag tidigare skrivit i tråden. Använde konfiguratorn på Kingstons hemsida (direkt på första sidan) http://www.kingston.com/ och sen letade jag reda på samma minne hos Dustin.

 

Har en kompis som haft strul med ett minne han fick monterat i en mac-affär så jag hade nog inte chansat på billigast möjliga minne. Min kompis dator bara stängde av sig (startade om) helt utan förklaring tills han bytte minne (han fick mina gamla 1 GB minnen som jag plockat ur den här datorn).

 

Noterade att det minne som Marcus rekommenderade var dyrare och antagligen bättre än det man fick om man tog Kingstons "Apple"-minne :-)

Redigerad av Mr Walker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Kolla på Kingston.com. Det är KTA-MB1066 du ska ha men du skriver inte om det 2x2 GB eller 1x4 GB du behöver. De länkar du tipsar om innehåller båda alternativen. Beroende på vad du behöver har du billigare priser här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...