Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sortera bilder efter datum i finder


Vega

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tidpunkten när bilden togs finns ju inbakat i alla fotofiler. I iPhoto sorteras bilderna efter detta, men hur får man fram det i finder så man kan sortera efter det där?

 

I XP är det enkelt, men i finder får jag bara fram "ändringsdatum", "skapelsedatum" (när de lades på HDD), "storlek", "typ", "version", "kommentar" och "märkning".

 

Hilfe bitte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det verkligen ingen annan som tänkt på detta? :fundersam:

Nej, för om du jobbar med iPhoto så ska du inte rota bland iPhotos filer från Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att iPhoto sorterar filerna efter datum då de blev tagna så informationen finns tillgänglig för OS:et.

 

Men det är inte alltid det är lämpligt att använda iPhoto för bilderna. T.ex. när man har bilderna på en extern disk eller när man ska sortera dem behöver man behandla dem i finder.

 

I mitt fall har jag 8 000 bilder som är tagna under samma resa av flera olika kameror. Det gör att det finns ett stort överlapp i motiv vilket gör att jag vill sortera bort en (hel) del. För att göra det vill jag ha dem sorterade efter datum istället för filnamnen.

 

Det borde finnas andra som har stött på liknande problem!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är inte alltid det är lämpligt att använda iPhoto för bilderna. T.ex. när man har bilderna på en extern disk eller när man ska sortera dem behöver man behandla dem i finder.

Jag själv har iPhotos bibliotek på en extern disk (Och alltså inga bilder på den interna disken).

 

Men jag fattar fortfarande inte varför du måste jobba i Finder. Det går ju utmärkt att "samsortera" bilderna från olika kameror i iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag fattar fortfarande inte varför du måste jobba i Finder. Det går ju utmärkt att "samsortera" bilderna från olika kameror i iPhoto.

 

För att använda iPhoto i detta fall (jag har iPhoto för mina bilder på HDD) så måste jag importera alla filer till iPhoto så får jag en händelse för alla dessa dagar - sedan identifiera var brytningarna mellan datumen är så jag har jag en händelse per dag (mkt jobb) -> sen kan jag sortera bort de bilder jag inte vill ha. Sen för att säkerhetskopiera det (så mina vänner kan få bilderna) får jag exportera bilderna "händelse" för "händelse" till nya mappar.

 

Det går men är lite "meckigt".. Informationen finns tillgänglig i filen så det borde inte vara omöjligt i finder?

 

Men jag ska testa med java-programet! Då får jag iaf bilderna sorterade i mappar efter dag, men tyvärr kommer de ju fortfarande vara sorterade efter namn i mappen.. :( Tack för tipset iaf!!

 

EDIT: Java-programet som det tipsades om tidigare fungerar toppenbra! Det döper nämnligen om alla filerna efter datum och tid då filen togs och sätter in dem i mappar som är döpta efter dagen de togs! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att använda iPhoto i detta fall (jag har iPhoto för mina bilder på HDD) så måste jag importera alla filer till iPhoto så får jag en händelse för alla dessa dagar - sedan identifiera var brytningarna mellan datumen är så jag har jag en händelse per dag (mkt jobb) -> sen kan jag sortera bort de bilder jag inte vill ha. Sen för att säkerhetskopiera det (så mina vänner kan få bilderna) får jag exportera bilderna "händelse" för "händelse" till nya mappar.

Använd ett "smart album" per dag, med datum. Och ett smart album till för hela datumintervallet.

 

"Händelser" är inte alltid det smartaste sättet att presentera/sortera dina bilder, men du kan ju alltid skapa händelser utifrån nämnda smarta album om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...