Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läsa os 8-9 filer


jazo

Rekommendera Poster

Funkar de att läsa gamla filer i osx eller med hälp av ngt. program från osx?

En kompis vill flytta och tömma en mac 7200 osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för filer, specifikt?

De flesta går att läsa, men program som lagts ner för länge sedan kan vara problematiska.

 

Å andra sidan kan MacLinkPlus konvertera det mesta:

http://www.dataviz.com/products/maclinkplus/mlp_xlators.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att de är mest texter/dokument på den, men vet inte vilket format än.

 

Jaa, tack hade glömt bort maclink...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har gamla program som du behöver köra kan du använda Sheep Shaver eller ngt annat dyl program. Kolla på denna artikeln hos MacOS X Hints för mer info.

Kolla även kommentarerna, där finns lite användbara länkar :)

 

/Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer att bli ett problem med att läsa filerna, nämligen att hitta vilket program som skall öppna filerna.

 

I MacOS 9 och äldre finns Finder-info (4 tecken) till varje fil som bland annat säger vilket program som skapat filen. När man dubbelklickar på en fil så används denna information för att hitta programmet som öppnar filen.

 

I MacOS X (samt i Windows och Unix) så används i stället filändelsen för att Finder skall veta vilket program som öppnar filen. .doc öppas av Word, .txt öppnas av textredigeraren osv.

 

I båda fallen går det att definiera om vilket program som öppnar filen.

 

Problemet är att MacOS X inte läser filtypen som MacOS 9 skapat, och den överförs inte om man kopierar en fil. Du kan alltså ha en fil i MacOS 9 som heter "Mitt brev" som i MacOS 9 öppnas med Word men i MacOS X vet inte Finder vilket program som skall öppna filen, eller vilken ikon filen skall få. Då kan du ändra filnamnet till "Mitt brev.doc" så är problemet löst. Med det förutsätter att du vet vilken typ av fil det är. Själv har jag flera filer från MacOS 9 som jag inte vet vilken typ det är, och därmed inte kan öppna.

 

Sedan har jag förstås skrivit många dokument i WriteNow, och de går aldrig att öppna idag, eftersom WriteNow är nerlagt och bara finns för MacOS 9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I MacOS 9 och äldre finns Finder-info (4 tecken) till varje fil som bland annat säger vilket program som skapat filen. När man dubbelklickar på en fil så används denna information för att hitta programmet som öppnar filen.

 

I MacOS X (samt i Windows och Unix) så används i stället filändelsen för att Finder skall veta vilket program som öppnar filen. .doc öppas av Word, .txt öppnas av textredigeraren osv.

Det första håller jag med om, men inte det andra.

 

I Mac OS X används "creator"-koden i första hand och filändelsen i andra hand.

Men allra först används den applikation man själv ställt in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...