Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Reparation av Skivbehörigheter


bjohag
 Share

Rekommendera Poster

Körde reparation av skivbehörigheter och fick detta:

 

Reparerar behörigheter för ”Barbara II”

Varning: SUID-fil ”usr/libexec/load_hdi” har ändrats och kommer inte att repareras.

Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/DiskManagement.framework/Versions/A/Resources/DiskManagementTool” har ändrats och kommer inte att repareras.

Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/DesktopServicesPriv.framework/Versions/A/Resources/Locum” har ändrats och kommer inte att repareras.

Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Install.framework/Versions/A/Resources/runner” har ändrats och kommer inte att repareras.

Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/readconfig” har ändrats och kommer inte att repareras.

Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/writeconfig” har ändrats och kommer inte att repareras.

Varning: SUID-fil ”usr/libexec/authopen” har ändrats och kommer inte att repareras.

Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/Resources/OwnerGroupTool” har ändrats och kommer inte att repareras.

 

Behörighetsreparation slutförd

 

 

Vad betyder det?

Redigerad av Thomas Ytterberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • Pocahontas

    14

  • Thomas Ytterberg

    4

  • preat

    4

  • Halle

    3

Mest aktiva i detta ämne

Uppladdade bilder

Det är en "bugg" i Leopard, d v s att programmet visar fel som inte är fel. Detta har jag fått veta direkt av Apples tekniska support i Irland. Där säger man att Skivverktyg egentligen bara konstaterar att vissa filer har ändrats jämfört med när de installerades. Notera också att tidsindikatorn inte fungerar som den ska medan skivbehörigheterna repareras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Apples egen info:

 

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306925

 

Det är liknande rapporter i 10.4.x också, där det beroende på version, alltid är några filer som rapporteras.

 

Skivbehörigheter behöver sällan repareras. Det var ett problem med tidiga versioner av OS X, särskilt 10.0.x och 10.1.x men idag skulle jag säga att de allra flesta fipplar med detta helt i onödan. Har man diffusa problem brukar de ofta lösa sig med en säker omstart genom att håll ned skift-tangenten under starten. Detta kontrollerar hårddisk och återställer bland annat system- och fontcache.

 

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107392

 

Eftersom den här frågan är vanligt återkommande klistrar jag den som viktigt.

Redigerad av Thomas Ytterberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Och så ska vi inte glömma:

 

Reparation av skivbehörigheter ska genomföras från Skivverktyg på hårddisken där OS X är installerat och inte från installationsskivan. Detta eftersom installationsskivan inte har kontroll över vilka behörigheter som gäller efter system- och säkerhetsuppdateringarna du installerat i efterhand och därför istället riskerar ställa till problem.

 

Reparation av skiva, som är en helt annan sak där integriteten hos filstruktur och katalogen hos hårddisken repareras, ska däremot köras från installationsskivan. Något som nämns i klartext i Skivverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att reparera behörigheter stup i kvarten löser som regel ingenting ifråga om hur bra eller dåligt Mac OS X fungerar men kan ha betydelse för säkerheten. Det kan vara lönt att se till att /Library och /Applications har root:admin som ägare i terminalen, något som kan ändras efter installationer.

 

sudo chown -R root:admin /Applications

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Testa med att starta om. Det löser många problem. Funkar det inte då är dags för att reparera skivbehörigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Vad är det man gör när man reparerar skivbehörigheter?

 

Jag har under min ganska färska tid som Mac-användare aldrig ens tänkt på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle installera windows genom bootcamp, men det gick inte, det stod att det var nåt fel med filsystemet, och när jag prövade att reparera så stod det att jag var TVUNGEN att radera och installera om operativet... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Går det inte att reparera skivbehörigheter på en extern?

post-39948-1240047971.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är bara på den som det finns ett system på, för det är ju systemet som behöver behörighet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-113-1240048943.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Alltså jag får det inte att funka....tror jag :) Första gången jag ska köra skivkontroll (ganska ny mac ägare) men känns som att det inte funkar.

 

Jag går in på skivkontroll, markerar hårddisken till vänster där det står "149,1 GB FUJITSU MHW...osv), sedan kör jag igång kontrollen genom att klicka på "reparera skivbehörigheter", då börjas det jobba i några minuter & till slut listas det upp en jädra massa...typ såhär (ett litet exempel bara, säkert en 60 rader med dessa)

 

Fel behörigheter på ”System/Library/KerberosPlugins/KerberosDatabasePlugins/db2.bundle/Contents/_CodeSignature/CodeResources”, ska vara ?--------- , de är ---------- .

 

Sen reparerar den, en blå stapel räknar ner nån minut & det ser OK ut...men kör jag kontrollen igen så kommer precis alla dessa fel behörighets meddelanden igen.

 

Vad gör jag för fel?

 

Tackar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör inget fel, det är Apple som envisas med att visa denna i mitt tycke "bug".

Du behöver inte oroa dig, skulle tro att alla har detta "fel"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör inget fel, det är Apple som envisas med att visa denna i mitt tycke "bug".

Du behöver inte oroa dig, skulle tro att alla har detta "fel"

 

 

Ok....men hur vet jag om det är några nya fel som dyker upp? Jag menar alltså om det här är en bug & att alla fel listas varje gång man kör kontrollen har man ju ingen vidare koll. För som sagt, nu har jag ju typ 60-70 rader med "fel" som listas varje gång.

 

Men om du säger att alla har det så är det väl bara att låta det vara =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok....men hur vet jag om det är några nya fel som dyker upp? Jag menar alltså om det här är en bug & att alla fel listas varje gång man kör kontrollen har man ju ingen vidare koll. För som sagt, nu har jag ju typ 60-70 rader med "fel" som listas varje gång.

 

Men om du säger att alla har det så är det väl bara att låta det vara =)

Det handlar ju bra om reparera skivbehörigheter, värre är det om det är skivkontrollen som strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar ju bra om reparera skivbehörigheter, värre är det om det är skivkontrollen som strular.

 

Jo det är ju sant...det är mer bara en "störande" grej att det inte försvinner. När det ändå står reparera så vill man ju inte se felen igen nästa gång man kör.

 

Men som du säger....värre om skivkontrollen strular fast där är det felfritt, alltså som det ska vara :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Gjorde reparation skivbehörigheter idag - Någon som förstår sig på felloggen?

 

**********

2009-09-23 20:54:18 +0200: Skivverktyg har startat.

 

2009-09-23 20:54:45 +0200: Reparerar behörigheter för ”Macintosh HD”

2009-09-23 20:57:33 +0200: Fel behörigheter på ”private/etc/postfix/main.cf.default”, ska vara -rw-r--r-- , de är -r--r--r-- .

2009-09-23 20:57:33 +0200: Reparerade ”private/etc/postfix/main.cf.default”.

2009-09-23 20:58:07 +0200: Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

2009-09-23 20:59:10 +0200: Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/DesktopServicesPriv.framework/Versions/A/Resources/Locum” har ändrats och kommer inte att repareras.

2009-09-23 20:59:17 +0200:

2009-09-23 20:59:17 +0200: Behörighetsreparation slutförd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget du behöver bry dig om, så står det hos de flesta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget du behöver bry dig om, så står det hos de flesta..

 

Ok, tack Poca :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast och andra sidan - Varför är det så? Ett fel som de flesta har som man inte ska bry sig om? Känns onekligen lite märkligt :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också kvar 2 st

 

post-113-1253774207.jpg

 

och bryr mig inte ett dugg om dem, så länge datorn fungerar som den ska dessutom, så varför bry sig.

Apple har ju sagt att man ska bortse från det

 

Klicka ur Visa detaljer så slipper ni se meddelandet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med på det Poca och jag bryr mig inte, dock så finns det ju en anledning till att det blir fel, en bugg.. Vad vet jag.. Och de skriver: "men är i allmänhet inget att oroa sig för" - I allmänhet skriver man bara av en enda anledning och det är för att kunna fria sig själva OM ngt skulle hända..

 

Men jag släpper det nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...