Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatera USB-minne?


idaskida

Rekommendera Poster

Jag har ett USB-minne på 2 GB. Det är tomt men jag kan ändå inte klistra in en mapp på ca 700 MB. Det står "0 objekt, 258,8 MB tillgängligt" när minnet är markerat i Finder. Jag har haft det här problemet förut, men då tipsade min datalärare mig om att tömma papperskorgen, då fungerade det som vanligt igen men nu tycks inte ens det hjälpa. Någon som vet vad som är fel, vad jag ska göra? Ska jag formatera om USB-minnet? Och isåfall, hur gör jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din Programmapp > Verktygsmapp finner du Skivverktyg..

 

Kör du bara med Mac OS X så formattera det i Mac OS Extended ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
I din Programmapp > Verktygsmapp finner du Skivverktyg..

 

Kör du bara med Mac OS X så formattera det i Mac OS Extended ..

Vad blir fördelen med att formatera den i Mac OS Ext? Vad är egentligen skillnaden alternativen emellan? (se nedan för samtliga alternativ)

 

Vad var det som var flaskhalsen med FAT-formatering? Jag menar, den fungerar ju både till PC och Mac (Win/OS X). Det är ju verkligen något man vill att USB-minnet ska klara. Även om man själv inte kör PC/Win så kommer det ju alltid tillfällen då man kommer använda minnet på en PC/Win och då kan man ju inte ha kört Mac OS X-formatering på USB-minnet.

 

Tack på förhand för svar! :)

post-25280-1199807665_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad blir fördelen med att formatera den i Mac OS Ext? Vad är egentligen skillnaden alternativen emellan? (se nedan för samtliga alternativ)

 

Vad var det som var flaskhalsen med FAT-formatering? Jag menar, den fungerar ju både till PC och Mac (Win/OS X). Det är ju verkligen något man vill att USB-minnet ska klara. Även om man själv inte kör PC/Win så kommer det ju alltid tillfällen då man kommer använda minnet på en PC/Win och då kan man ju inte ha kört Mac OS X-formatering på USB-minnet.

 

Tack på förhand för svar! :)

Ett USB-minne tycker jag absolut man ska formatera i FAT, varför välja ett format som bara kan läsas av ett system?

Ett USB-minne är ju ett transportmedel för de flesta, och då är det inte ovanligt att man har filer som ska till ett M$ system :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett USB-minne tycker jag absolut man ska formatera i FAT, varför välja ett format som bara kan läsas av ett system?

Ett USB-minne är ju ett transportmedel för de flesta, och då är det inte ovanligt att man har filer som ska till ett M$ system :)

 

Absolut.

 

Jag har ett 4GB minne hängande vid mobilen för just detta syfte.

Använde det mycket när jag spluggade Webdesign.

 

Plus att jag har med mig en del texter och mina låtar för läsning och lyssning om det beger sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Precis. Men ni besvarade inte mina frågor :P

 

Vad är skillnaden/fördelarna/nackdelarna alternativen emellan? Tack på förhand för svar!

 

Ps. Jag menar, varför inte alltid köra FAT om det nu går med både Win & OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAT har väl nån begränsning vad gäller filnamnen? Få bokstäver, stora bokstäver, och inga å, ä, eller ö?

 

Annars har jag både FAT- och HFS+-fickminnen med mig. De tar ju inte så stor plats...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Men ni besvarade inte mina frågor :P

 

Vad är skillnaden/fördelarna/nackdelarna alternativen emellan? Tack på förhand för svar!

 

Ps. Jag menar, varför inte alltid köra FAT om det nu går med både Win & OS X?

 

FAT har en begränsning på hur stora filer man kan ha också.

Maxgräns går vid 4GB. Det gör väl ingen större skillnad om ditt minne är på 2GB dock. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maxgräns går vid 4GB. Det gör väl ingen större skillnad om ditt minne är på 2GB dock. :P

Skämtar du? ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Jag har ett USB-minne på 2 GB. Det är tomt men jag kan ändå inte klistra in en mapp på ca 700 MB. Det står "0 objekt, 258,8 MB tillgängligt" när minnet är markerat i Finder. Jag har haft det här problemet förut, men då tipsade min datalärare mig om att tömma papperskorgen, då fungerade det som vanligt igen men nu tycks inte ens det hjälpa. Någon som vet vad som är fel, vad jag ska göra? Ska jag formatera om USB-minnet? Och isåfall, hur gör jag det?

 

Jag tror absolut inte att du behöver formatera om minnet. Prova att tömma papperskorgen när usb-minnet är inkopplat (dvs är monterad på skrivbordet). Anledningen till att det blir så här är att varje disk på datorn har sin egen papperskorg - usb-minnets papperskorg ligger på usb-minnet och alla filer som ligger där tar plats, ända tills man tömmer papperskorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Precis. Men ni besvarade inte mina frågor :P

 

Vad är skillnaden/fördelarna/nackdelarna alternativen emellan? Tack på förhand för svar!

 

Ps. Jag menar, varför inte alltid köra FAT om det nu går med både Win & OS X?

 

Det finns flera anledningar. Dels så har FAT en del begränsningar vad det gäller tillåtna tecken. Detta är iofs inget du märker av normalt, men du får garanterat problem om du försöker kopiera tex mac-program eller vissa systemfiler till usb-minnet. Dessa problem går att undvika genom att zippa programmen eller lägga dem i en image-fil. Inget problem som inte går att lösa alltså. Det andra problemet är att FAT generellt är ett sämre fil-system. Det är uruselt på att hantera fragmentering, men det behöver heller inte vara något större problem för den typen av volymer, värre vore det ju om man körde ett system eller nåt större program från usb-minnet. Lagrar man stora mängder små-filer på minnet tar de större plats under FAT och dessutom är FAT generellt något mer instabilt, dvs filstrukturen blir lättare korrupt än på HFS+.

 

Men - inga stora problem att köra FAT egentligen, bara man ger fasiken i att lägga över ostuffade mac-program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Tack så mycket för era svar!

 

Nu är det så att jag har en SeaGate 500GB extern. Denna kör jag till min PC atm. Finns det en lösning så kan kan använda denna disk till både PC och Mac?

 

Om inget smidigare sätt finns så borde det ju gå att partitionera den för att sedan dedikera en partition till respektive OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era svar!

 

Nu är det så att jag har en SeaGate 500GB extern. Denna kör jag till min PC atm. Finns det en lösning så kan kan använda denna disk till både PC och Mac?

 

Om inget smidigare sätt finns så borde det ju gå att partitionera den för att sedan dedikera en partition till respektive OS.

Nej, bara i FAT i så fall. Vilket ju iMatte tydligt visar nackdelarna med. Jag har en kollega vars externa hårddisk kraschade djupt och oåterkalleligt, när hon kopplade en HFS+-formatterad extern hårddisk till en pc. Ajajaj. Skulle inte våga mig på olika partitioneringar heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Nej, bara i FAT i så fall. Vilket ju iMatte tydligt visar nackdelarna med. Jag har en kollega vars externa hårddisk kraschade djupt och oåterkalleligt, när hon kopplade en HFS+-formatterad extern hårddisk till en pc. Ajajaj. Skulle inte våga mig på olika partitioneringar heller.

Okej, tack så mycket för infon.

 

FAT är dock uteslutet då jag har filer över 4 GB. Får väl bli att införskaffa en ny extern till MBPn då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag har nu formaterat om mitt usbminne för kanske femte gången. Kan någon berätta varför jag tappar minne hela tiden enligt trådskaparens kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu formaterat om mitt usbminne för kanske femte gången. Kan någon berätta varför jag tappar minne hela tiden enligt trådskaparens kommentarer?

Har du rätt antal GB efter en formatering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu formaterat om mitt usbminne för kanske femte gången. Kan någon berätta varför jag tappar minne hela tiden enligt trådskaparens kommentarer?

 

Har du tömt papperskorgen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...