Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Backslash, finns det inte eller?


Codius

Rekommendera Poster

Jag tror jag har testat varenda möjlig kombination nu och det går ta mig tusan inte göra ett backslash?

Ska alla jäkla special tecken strula såhär mycket? Finns det måhända en lista på vad man trycker för att få fram allt? Apple har ju uppenbarligen inte lagt ner mycket energi på att designa tangentbordet på en MBP...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under äpplet - systeminställningar - internationellt kan du leta efter Tangentbordsvisning.

 

Där kan du se var olika tecken ligger.

Bökigt, ja - men en hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det inte logiskt att alla raka linjer ligger på samma tangent? /|\

likaså är det me parenteser och dylikt ([{ }])

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det inte logiskt att alla raka linjer ligger på samma tangent? /|\

likaså är det me parenteser och dylikt ([{ }])

Precis. I Windows ligger de mer utspridda över halva tangentbordet. I Mac OS X ligger de samlade på samma tangenter som andra liknande tecken. T.ex så ligger (, { och [ på tangent 8, men med olika kombinationer av skift, alt och skift-alt.

 

Alltså skift-8. alt-8 och skift-alt-8. Samma gäller för /, | och \, som alla ligger på tangent 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är ännu mer logiskt, eftersom en 8:a är den siffra som liknar parenteser mest, samt att en 7:a liknar slasharna... iaf i mina ögon. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
ok den här då ..hur får jag backslash med ett mac keyboard i windows xp?;-)

Med vänster alt-tangent krävs också ctrl:

ctrl alt +

 

Med höger alt-tangent är det lättare:

alt +

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med vänster alt-tangent krävs också ctrl:

ctrl alt +

 

Med höger alt-tangent är det lättare:

alt +

 

 

tack så mycket:) lite bekant ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
gorancarlsen
Med vänster alt-tangent krävs också ctrl:

ctrl alt +

 

Med höger alt-tangent är det lättare:

alt +

 

 

Jag har provat hur mycket som helst i Win XP (Paralleles) och Vista (Boot Camp). Jag kan inte få fram \ (kopierat o klistrat in).

Xp har inte Apple tangentbord, det har Vista.

 

Någon som har tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

På Win Xp via Parallels fungerar Ctrl+Alt++

Win 2003 via RPD gäller samma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Ett annat tecken jag söker efter är » (alt+175), « (alt+174) på Windowsbord. Hur hittar man dem på Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Alltså på en iphone telefon var finns en altknapp???!???

Alt är en knapp som är konstruerad för att använda i kombination med andra tangenter. Det är givetvis helt åt h-e om man skall kunna använda enheten med endast ett finger.

Därför har apple byggt ett inmatningssystem som ej förlitar sig på tangenter som ctrl och alt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alt är en knapp som är konstruerad för att använda i kombination med andra tangenter. Det är givetvis helt åt h-e om man skall kunna använda enheten med endast ett finger.

Därför har apple byggt ett inmatningssystem som ej förlitar sig på tangenter som ctrl och alt.

 

Precis, så på iPhone så håller man in tangenten så kommer alternativa tecken upp... så håller du ner u så kan du bland annat välj û ü osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

*Bumpar och skäms*

Har skaffat High Sierra och nu kan jag inte göra reverse-backslash. alt + shift + 7 säger datorn att den ska generera (\) men istället öppnar den bara och markerar hjälp i toppmenyn... Provat återställa kortkommandon men problemet är kvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Bumpar och skäms*

Har skaffat High Sierra och nu kan jag inte göra reverse-backslash. alt + shift + 7 säger datorn att den ska generera (\) men istället öppnar den bara och markerar hjälp i toppmenyn... Provat återställa kortkommandon men problemet är kvar

Där har du nog stött på en bugg, faktiskt. Tangentbordsvisning ger vid handa att backslash ska skrivas, men beteendet blir som du beskriver. Men det finns en workaround. Klicka ur rutan nedan:

 

post-28798-0-24112600-1512678603_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du nog stött på en bugg, faktiskt. Tangentbordsvisning ger vid handa att backslash ska skrivas, men beteendet blir som du beskriver. Men det finns en workaround. Klicka ur rutan nedan:

 

attachicon.gifdump 1.png

Kikade lite i min... Det är ⇧⌘/ där.

post-64246-0-40897800-1512704474_thumb.png

 

Antingen om det är nytt i senare, eller för att det är olika språk i systemen. Men, när jag försöker ändra och sätta ⌥/ på den för att testa... ⇧⌥7, som var det botfly* anv, blir just ⇧⌥7 och inte ⌥/.

 

Oavsett vilket kortkommando jag sätter (⇧⌘/, el ⌥/). Enda sättet att trigga det är att anv / i nummerdelen, och inte / via ⇧7.

 

Man får också vara nog och kolla så att det man skall skriva i är markerat, så inte fokus ligger någon annanstans - t ex här på forumet - att text/skrivrutan är markerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte riktigt vad ni pratar om här. :) Jag skriver \ och verkar ju fungera. High Sierra. \\\\ .

Hjälpsystemet är --- cmd ? ---
(alltså cmd shift +)

High Sierra 10.13.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte riktigt vad ni pratar om här. :) Jag skriver \ och verkar ju fungera. High Sierra. \\\\ .

 

Hjälpsystemet är --- cmd ? ---

(alltså cmd shift +)

 

High Sierra 10.13.2

Använder du Svensk-Pro då? Så här ser det ut då:

 

post-28798-0-78400600-1512766096_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inbyggda i Macbook Pro. Alt shift 7 fungerar \\\\.

cmd shift 7 ger hjälp-söken i alla program utom Safari som slår på/av statusfältet. Intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inbyggda i Macbook Pro. Alt shift 7 fungerar \\\\.

cmd shift 7 ger hjälp-söken i alla program utom Safari som slår på/av statusfältet. Intressant.

Ja, det var ju märkligt. Ser tangentbordsvisningen och systeminställningen likadana ut för dig som på min dump?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åkt till Sthlm nu svarar på mobilen, jag kollade inte tangentbordsvisningen men för Visa hjälp är det cmd shift 7. Alltså inte samma som hos dig. Den visar cmd inte alt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...