Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Varför visas det fel tecken på åäö

• Vänligen logga in för att kunna svara
9 svar till detta ämne

#1 DruttenSE

DruttenSE
  • Medlem
  • 724 inlägg
  • Plats: Haninge
  • Mac(ar): I Mac 21.5 " 500/12 Gb , Jobb mac en Imac 21.5" 500/8Gb, MacMini (Media dator) 160/2 Gb Ipad 64 Gb

Postad 13 juli 2007 klockan 10:06

Hej
Jag har ett litet problem och det är att när jag hämtar filer från våran hemsida där namnet innerhåller åäö så blir det någon figur, en fyrkant på högkant.

Kan det vara fel teckentabell eller har jag fel någon annastans.
  • 0
Leif

Säg inte saker som du inte skulle

vilja säga till dig själv utan att

bli ledsen.

Jag är som jag är men jag jobbar för att bli bättre.
Tack

#2 Mizhou

Mizhou
  • Medlem
  • 5 364 inlägg
  • Plats: Nynäshamn
  • Mac(ar): PB 17 på 1GHz och en Dual-G5 på 2GHz med 23

Postad 13 juli 2007 klockan 10:10

Ja, det är servern som inte anger rätt teckenkodning för sidorna.
  • 0
Kommentera gärna min presentation

- Har du problem?
- Ja, jag har och du är.

#3 Danne Vendel

Danne Vendel
  • Medlem
  • 1 751 inlägg
  • Plats: Karlstad
  • Mac(ar): G5 single 1,8

Postad 13 juli 2007 klockan 10:23

Njae..om jag förstått frågan rätt, så tror jag inte det har med teckenkodning att göra.

Du ser alltså sidorna OK i en webbläsare? Och om du högerklickar på en sida och väljer "visa källa" eller "view source" eller vad det kan stå, hur ser å, ä och ö ut där? Ser det ut som vanliga bokstäver, eller står det t.ex. ä, ö och å?

I så fall är det INTE teckenkodningen i filerna, utan någon som händer vid överföringen av filerna till din dator. Troligen kommer dom i binhex-format, men ska egentligen komma i text-format.

Hur laddar du ner dom? Vilket program?
  • 0

#4 DruttenSE

DruttenSE
  • Medlem
  • 724 inlägg
  • Plats: Haninge
  • Mac(ar): I Mac 21.5 " 500/12 Gb , Jobb mac en Imac 21.5" 500/8Gb, MacMini (Media dator) 160/2 Gb Ipad 64 Gb

Postad 13 juli 2007 klockan 22:36

Hej
Grejen är den när jag hämtar t.ex en bild som heter "natt på gården.jpg" så blir å istället en fyrkant som som är ställd på kant (hoppas någon föstår förklaringen).

Har sett de där problemet när jag impotera till Itunes men det försvann när jag klicka på filen och valde info.

Kan hänga ihop med att alla mina filer så som musik, filmer m.m.m ligger på dator som systemet är windows XP på?
  • 0
Leif

Säg inte saker som du inte skulle

vilja säga till dig själv utan att

bli ledsen.

Jag är som jag är men jag jobbar för att bli bättre.
Tack

#5 Mizhou

Mizhou
  • Medlem
  • 5 364 inlägg

Postad 14 juli 2007 klockan 00:51

Hej
Grejen är den när jag hämtar t.ex en bild som heter "natt på gården.jpg" så blir å istället en fyrkant som som är ställd på kant (hoppas någon föstår förklaringen).

Har sett de där problemet när jag impotera till Itunes men det försvann när jag klicka på filen och valde info.

Kan hänga ihop med att alla mina filer så som musik, filmer m.m.m ligger på dator som systemet är windows XP på?

Det spelar ingen roll om filerna ligger på en Mac, Windows-dator eller annat, OM websidorna är rätt kodade. Det innebär att alla websidor ska innehålla information om teckenkodning bland annat.
  • 0

- Har du problem?
- Ja, jag har och du är.

#6 Danne Vendel

Danne Vendel
  • Medlem
  • 1 751 inlägg

Postad 14 juli 2007 klockan 10:08

Det spelar ingen roll om filerna ligger på en Mac, Windows-dator eller annat, OM websidorna är rätt kodade. Det innebär att alla websidor ska innehålla information om teckenkodning bland annat.

Jo.... det beror på litegrann. Bl.a. bör man väl undvika mellanslag och filnamn med icke-engelska bikstäver eftersom en del gamla servrar inte kan hantera dom.
  • 0

#7 Danne Vendel

Danne Vendel
  • Medlem
  • 1 751 inlägg

Postad 14 juli 2007 klockan 10:12

Hej

Du har beskrivit problemet ganska dåligt och ganska virrigt från början. När folk ställer frågor för att få en bättre uppfattning och för att kunna hjälpa, så är det en bra idé att läsa vad dom skriver och svara efter bästa förmåga istället för att fortsätta svamla och fullständigt ignorera svaren man fått. <_<
  • 0

#8 Hinkebo

Hinkebo
  • Medlem
  • 1 643 inlägg
  • Plats: Internet

Postad 14 juli 2007 klockan 10:23

Jag tycker det låter som om det är webbläsaren som sätter dit fyrkanterna.

I Opera på min vanliga x86-dator blir Å Ä Ö, Xn--4cab6c

tex www.åsbyalag.se blir Xn--sbyalag-dxa.se .
  • 0

the quick brown fox jumps over the lazy dog

#9 Mizhou

Mizhou
  • Medlem
  • 5 364 inlägg

Postad 14 juli 2007 klockan 10:28

Jag tycker det låter som om det är webbläsaren som sätter dit fyrkanterna.

I Opera på min vanliga x86-dator blir Å Ä Ö, Xn--4cab6c

tex www.åsbyalag.se blir Xn--sbyalag-dxa.se .

I ditt fall beror det på att din webläsare inte kan hantera internationella domännamn.

Däremot när man laddar ner filer med webläsaren, så är det webservern som ska ange teckenkodning för filnamnen på de filer som laddas hem.
  • 0

- Har du problem?
- Ja, jag har och du är.

#10 Pocahontas

Pocahontas
  • Moderator
  • 73 035 inlägg
  • Mac(ar): iMac 21,5" 3,06 GHz i3, iPad.

Postad 14 juli 2007 klockan 10:33

Prova att ändra i din webbläsare till Unicode

Bifogad miniatyrbild

• Bild_1.jpg

• 0

................................._____Humorn är flytvästen på livets flod_____..............................

När allting lägger av och du får datorstopp så tänk på att datorn är här för att stanna

Om man inte vet att ett problem finns - så kan man heller aldrig lösa det.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar